10 581 läst ·
34 svar
11k läst
34 svar
AEG Excenterslipmaskin
Nja, med rotex finns ju ett extra skydd så att man kan köra mot kanten.
Det är ju inte så att det finns flera olika skydd till Rotexen beronde på vilket läge man kör. Kör man i Rotex-läge och har skyddet bra tycker jag man kommer in precis till kanter så det är ju iaf anpassat för det mest aggressiva läget.
Har en liten fundering.
Har nu slipat vår entre med aeg'n, blev väldigt bra.
Men när jag oljade in det så tyckte jag att det blev för mörrkt och gult.
Kan man sätta på ett finkornigt papper och slipa lite i ytskicktet för att få tillbaks
den ljusare färgen men ändå behålla skyddet från oljan?
/Ubbe
Har nu slipat vår entre med aeg'n, blev väldigt bra.
Men när jag oljade in det så tyckte jag att det blev för mörrkt och gult.
Kan man sätta på ett finkornigt papper och slipa lite i ytskicktet för att få tillbaks
den ljusare färgen men ändå behålla skyddet från oljan?
/Ubbe
ubbe, prova slipa lite lätt per hand först.
Ja den räknar med aeg´s rörelser men sticker sandpappret ut från skivan kommer den att repa väggen och till sist försvinner sandpappret in till plattan.
"Skyddet" består helt enkelt av en plast bit som sticker ut några mm.
tycker den tar ända in och fungerar...
Ja den räknar med aeg´s rörelser men sticker sandpappret ut från skivan kommer den att repa väggen och till sist försvinner sandpappret in till plattan.
"Skyddet" består helt enkelt av en plast bit som sticker ut några mm.
tycker den tar ända in och fungerar...
Köpte en på Classe jag med efter att jag hade läst i Världens Dyraste Forum (tm).
Provade att slipa lite spackelskarvar och det funkade ju alldeles ypperligt. Dock så passar inte min Alto 25-21 grovdammsugare till anslutningen i AEGn. Fick lösa detta temorärt med Racingtejp (Gaffa-, silver-, kalla den vad du vill) och det vart ju inte helt optimalt.
Hur har ni andra löst detta ? Finns det adaptrar ? Hittade inga på varken AEGs eller Altos hemsidor.
//Peter
Provade att slipa lite spackelskarvar och det funkade ju alldeles ypperligt. Dock så passar inte min Alto 25-21 grovdammsugare till anslutningen i AEGn. Fick lösa detta temorärt med Racingtejp (Gaffa-, silver-, kalla den vad du vill) och det vart ju inte helt optimalt.
Hur har ni andra löst detta ? Finns det adaptrar ? Hittade inga på varken AEGs eller Altos hemsidor.
//Peter
Det finns en adapter till bosch, jag har dock ingen anledning att tro att den passar vare sig andra slipar eller några dammsugare.
Dock så finns det en adapter så det är fritt fram att undersöka om den skulle kunna passa. =)
Dock så finns det en adapter så det är fritt fram att undersöka om den skulle kunna passa. =)
Köpte ikväll sista exet av AEG EX124 excenterslip på CO i Bäckebol Hisingen, men eftersom den var utan kartong kollades om de hade några på lagret. Inga där men centrallagret på CO hade över 100 blå kvar enligt datorn för 249:-. Så det kan nog löna sig fortfarande att leta om någon är intrresserad av denna toppenslip.
Kunde inte låa bli att köpe AEGn idag till halva reapriset som ett komplement till 150Turbon.
TIPS:
köpte även en CD-väska som den AEGn passar perfekt i. Den lilla för 74kr
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56179085
Plats för maskin o slippapper
TIPS:
köpte även en CD-väska som den AEGn passar perfekt i. Den lilla för 74kr
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56179085
Plats för maskin o slippapper
Har redan en grön Bosch PEX, men kunde inte låta bli att "ta emot" den sista på CO i Uppsala idag. Va tusan jag ska med en till likadan maskin till???
Men den kändes ju som sagt i princip gratis och ergonomin känns bättre än på min 20 år gamla PEX.
Men den kändes ju som sagt i princip gratis och ergonomin känns bättre än på min 20 år gamla PEX.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
ringde nyss CO och frågade om excenterslipen.. dom har 23 styckna kvar i lager.. men 64 styckna som beställt,så det bir nog ett par som blir utan.. står dock att den finns i lager nu.