3 088 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Aeg eller Bosch
en specifik fråga ;
AEG Bs 12 C2 eller Bosch GSR 14,4 v.? båda kommer med 2 batterier. Aeg;n med ficklampa.
Båda kostar 1495:- Extrapris?! (skriver de i alla fall).
Är det stor skillnad mellan 12 v o 14,4.
jag ska kunna borra i trä och den ska vara hyfsat stark men det är inget storbygge på gång.
anna
.
AEG Bs 12 C2 eller Bosch GSR 14,4 v.? båda kommer med 2 batterier. Aeg;n med ficklampa.
Båda kostar 1495:- Extrapris?! (skriver de i alla fall).
Är det stor skillnad mellan 12 v o 14,4.
jag ska kunna borra i trä och den ska vara hyfsat stark men det är inget storbygge på gång.
anna
.
Kan rekommendera Bosch då jag har erfarenhet av den, du kan hitta en 18v på maxi för 1599. Se annan tråd om detta.
Största skillnaden mellan 12v och 14,4v är batteritypen, 14,4 är normalt litium och 12v är nimh. Litium klarar att ligga laddade utan att åldras och kan laddas utan att vara helt tomma utan tråkiga effekter. Nimh är den äldre typen som har några av dessa nackdelar.
Största skillnaden mellan 12v och 14,4v är batteritypen, 14,4 är normalt litium och 12v är nimh. Litium klarar att ligga laddade utan att åldras och kan laddas utan att vara helt tomma utan tråkiga effekter. Nimh är den äldre typen som har några av dessa nackdelar.
Boschen tycker jag, jag gillar aeg men deras skruvdragare har jag tröttnat på efter diverse problem.
Och jag antar att du syftar på bosch gsr14,4-2li vilket är en jättebra modell.
14,4v har ju en helt annan ork än 12v, och den aegn är ju egentligen en 10,8v som ska ligga närmare 12v än övriga 10,8v maskiner på pappret.
Båda är li-ion.
Jag har haft båda modellerna och boschen är mer allround och har bättre grepp.
Skickat från en Trocadero
Och jag antar att du syftar på bosch gsr14,4-2li vilket är en jättebra modell.
14,4v har ju en helt annan ork än 12v, och den aegn är ju egentligen en 10,8v som ska ligga närmare 12v än övriga 10,8v maskiner på pappret.
Båda är li-ion.
Jag har haft båda modellerna och boschen är mer allround och har bättre grepp.
Skickat från en Trocadero
Redigerat:
Instämmer med båda. Nu är skruvragare ett av de mest personliga verktygen (det handlar om vad som passar en, som hand i handske, inte lika logiskt som en såg eller annat). AEG har jag försökt mig på. Har ett antal Bosch blå. Jag lämnade in min AEG (deras dåvarande värsting). mjukstarten vid jättelast var dålig (inget häder inget händer, plötsligt tar skruvdragaren fart (skruven rör sig knappt). Momentet vid fast sittande skruv var klart sämre än Bosch ve-2 Pro. Momentväljaren hade färre steg och dessutom inte samma trevliga "knackning" som Bosch.skalman1 skrev:
--- Mats ---
Ok. Tack för svar.
Jo båda har litiumbatterier. Jo jag tror att den är 14,4 2 li boschen, Får väl kolla upp det. (Besvärligt att det finns så många med snarlika namn.) Men det lutar nog åt boschen. Tänkte väl mesta att det kunde vara roligt att få en extra ficklampa med som aeg paketet hade.
Sen finns grön bosch 18 v för 1495 hos webhallen. Är det bättre? Tycker nog själv att det är lite overkill för min del.
anna
Jo båda har litiumbatterier. Jo jag tror att den är 14,4 2 li boschen, Får väl kolla upp det. (Besvärligt att det finns så många med snarlika namn.) Men det lutar nog åt boschen. Tänkte väl mesta att det kunde vara roligt att få en extra ficklampa med som aeg paketet hade.
Sen finns grön bosch 18 v för 1495 hos webhallen. Är det bättre? Tycker nog själv att det är lite overkill för min del.
anna
Ojdå, där ser man. Normalt har ju litium 3,6-3,7v cellspänning så det blir svårt att få ihop 12v men det kanske är någon nyare typ.
Fördelen med högre spänning, exempelvis 18v är lägre ström vilket gör livet lättare för batteriet. Om du ändå lägger ut 1500 kan du lika gärna skaffa en 18v. Men om valet står mellan grön och blå Bosch bör man nog ändå välja den blå. Mitt tips står fast, blå Bosch 18v på maxi för 1599!
Fördelen med högre spänning, exempelvis 18v är lägre ström vilket gör livet lättare för batteriet. Om du ändå lägger ut 1500 kan du lika gärna skaffa en 18v. Men om valet står mellan grön och blå Bosch bör man nog ändå välja den blå. Mitt tips står fast, blå Bosch 18v på maxi för 1599!
Farsan har den maskinen och är mycket nöjd. Den blir ju lite otympligare än en 14,4 men om man inte ska skruva hela dagarna så märker man nog inte av det så mycket... Det trevliga med 18V är väl annars att man kan köpa fler lösa verktyg sen.
Tror inte det är någon större skillnad i storlek mellan gsr 14,4 li och gsr 18-2 Li. Den väger ju bara 1,4kg mot 1,5kg för 14,4v varianten. Däremot är 14,4 Li lite kortare och har 13mm chuck. 18-2 Li har bara 10mm chuck.
Tolkade det som att det var en GSR 14,4 Li (dvs inte -2) om det är en GSR 14,4-2 Li är det ju inget att fundera på om man får 18V för 104kr till. Tycker jag.skalman1 skrev:
Är iaf väldigt nöjd med min.
Klicka här för att svara