Står i köptaget för ny såg med bord. Har sett Bosch GCM 8 SJL och AEG PS216L3 som ser intressanta ut. Boschen finns det många reviews om medan jag inte hittar någonting om AEGn dock.
Bosch verkar ha kass spånsug vilket kan avhjälpas genom att modifiera lite metalldelar. Viss "ranglighet" enligt vissa finns också. Med tanke på hur populär den är känns det dock ändå som ett bra köp.
AEGn hittar jag ingenting om, men spånsugen ser riktigt intressant ut. Dock helt oprövat kort i övrigt, eller? Tycker mycket om mina övriga AEG-maskiner, så är lite sucker, men vill inte köpa på chans. Någon som vet någonting om denna?
Budget 4-5k inkl bänk tänker jag. Typ samma pris för båda. Kör väldigt lite inne, men ändå bra att ha bra sug till när man gör det. Kapaciteten är något lägre på AEGn, men ingenting major.
Bosch verkar ha kass spånsug vilket kan avhjälpas genom att modifiera lite metalldelar. Viss "ranglighet" enligt vissa finns också. Med tanke på hur populär den är känns det dock ändå som ett bra köp.
AEGn hittar jag ingenting om, men spånsugen ser riktigt intressant ut. Dock helt oprövat kort i övrigt, eller? Tycker mycket om mina övriga AEG-maskiner, så är lite sucker, men vill inte köpa på chans. Någon som vet någonting om denna?
Budget 4-5k inkl bänk tänker jag. Typ samma pris för båda. Kör väldigt lite inne, men ändå bra att ha bra sug till när man gör det. Kapaciteten är något lägre på AEGn, men ingenting major.
Samma här, har bara goda erfarenheter av AEG. Såg 3 omdömen på Jula, alla var mycket positiva till sågen från AEG.J Jotsat skrev:
Hittade en test där en liknande (?) AEG är med, men notera att dom andra maskinerna i testen är riktiga proffsmaskiner och kostar därefter
http://dmh.nu/wp-content/uploads/Kap-och-gersåg-test-.pdf
Den kan kanske ge dig en hint om hur AEG är?
Hej!J Jotsat skrev:Står i köptaget för ny såg med bord. Har sett Bosch GCM 8 SJL och AEG PS216L3 som ser intressanta ut. Boschen finns det många reviews om medan jag inte hittar någonting om AEGn dock.
Denna ligger på Blocket nu. Kan kanske vara av intresse?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaren! Blir att åka o klämma på AEGn själv. Blir nog en Bosch ändå till slut pga att så många har den, men man inte släppa AEG-spåret utan att känna själv..
Tack för förslag till Blocket också. Vill nog ha en ny ändå då jag vill garantera högre precision än nuvarande billiga jag har idag. Bor inte i enheten heller, så svårt att "svänga förbi o kika"
Tack för förslag till Blocket också. Vill nog ha en ny ändå då jag vill garantera högre precision än nuvarande billiga jag har idag. Bor inte i enheten heller, så svårt att "svänga förbi o kika"
Jag har AEG'n och inget att klaga på. Den gör jobbet, men det gör väl förmodligen alla 'märkessågar' i motsvarande prisklass. Det är ju som sagt var lång garanti på AEG'n.
Stöden på sidan av sågen har jag aldrig kommit överens med, vare sig dom är utdragbara eller fasta. Behöver man stöd så behöver man det mer än några dm från sågklinga, så då är det någon form av kapbord eller bockar som gäller.
Den där inbyggda 'spånsugen' AEG har suger dock...
Stöden på sidan av sågen har jag aldrig kommit överens med, vare sig dom är utdragbara eller fasta. Behöver man stöd så behöver man det mer än några dm från sågklinga, så då är det någon form av kapbord eller bockar som gäller.
Den där inbyggda 'spånsugen' AEG har suger dock...
Det blev Boschen. AEGn hade tyvärr inte samma finish när jag kände på dem bredvid varandra. Tyvärr var bordet (2500) slut, så det blev bara sågen idag. Fantastiskt bärhandtag på borsten också, så känns väldigt lätt att flytta.
Tack för hjälpen alla!
Tack för hjälpen alla!
Lägg till några kronor och välj Bosch GTA 3800 bordet så blir du nöjd.J Jotsat skrev:
Bättre stabilitet.
Säg nu även att det klarar ca 4 meter mot 2500 som klarar 2,5 meter
Redigerat:
Ah, där ser man. Använder idag spillbitar, stegar, bord, stolar, sambo etc som stöd vid sågning. Allting är alltså ett lyftoptimum skrev:
Jag har en sådan och är nöjd.J Jotsat skrev:
Minus att den väger en del men är nog endast bevis att man tränar för lite.
Haft limträbalkar och längre tunga reglar uppe på bänken med bra resultat.
Ett av benen är justerbart och bra om underlaget inte är plant, jo garagegolvet lutar mot golvbrunnen
Även stöden på sågen du köpte är skitbra när man sågar olika mindre saker att spänna fast.
Om du ska såga långa saker kan du komplettera med stöd typ denna.
Jula 319kr
Väl värd pengarna
Sågat trall virke och längre tryckta reglar och då är det kanonbra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder