Hej.
Någon som har några erfarenheter av aduros hybrid med både pellets och ved.
Jag hade tänkt köpa en aduro 9.5 innan för 16000 för vi vill ha en högre kamin, men såg även att aduro har en hybrid som går lös för ca 29000. Och frågan är om det är värt att lägga till dom tusenlapparna. Man får ju ett större användningsområde på den.
https://www.adurofire.se/aduro-hybrid/aduro-h1/

Har annars en Nibe f410p som värmer huset.
Några synpunkter? :)

Jag är också nyfiken på denna. Vore grymt att kunna elda ved vanliga kvällar men också med pellets och starta den med en app. Behöver ingen veckoinställning eller liknande men kunna starta den 1 timme innan hemfärd från jobbet med mobilen vore sjukt bra.
Kände lite på en och kvaliteten kändes som en Contura.

T tmpolice skrev:
Jag är också nyfiken på denna. Vore grymt att kunna elda ved vanliga kvällar men också med pellets och starta den med en app. Behöver ingen veckoinställning eller liknande men kunna starta den 1 timme innan hemfärd från jobbet med mobilen vore sjukt bra.
Kände lite på en och kvaliteten kändes som en Contura.
Ja vore super bra o kunna slå igång den innan man kommer hem eller 1 timme innan man kliver upp på morgon nån kall helg kväll! :)
Jasså vart kände du på den om man får fråga?

• Gilla
Gammal fixare
  • Laddar…
Var och tittade på en i Forsbacka (1,5 mil från GÄVLE) på nordic heating. Känns solid (tyvärr så kollade jag ej appen o den var avstängd). Kom dit lite sent nämligen.
Den känns som en Contura 500-serie med stora sidofönster, stor brännkammare, dubbel låsningshakar på dörren. Tyckte den kändes tjockare i plåten på sidorna än Contura.

Färg på luckan och sidorna stämde bra (Contura hade det varit sämre med ibland).

Öppnade även och kikade hur magasinet var och tyckte det generellt såg bra ut.

Vi har luftvärmepump X2 på 1,5 plans hus samt direktverkande el-element. Så vi vill ha ett komplement kalla dagar/vintrar. Äldre hus från 1978 men ligger trots det på 16500kWh så man kanske inte ska klaga. Pelletskaminer är så fula, mycket elektronik samt att vi måste placera vår i vardagsrummet (vilket kräver en snyggare kamin).

Det som jag ser som fördelar är:
Både pellets och ved.
Inte omständig med fläktar, styrningar för veckor, osv utan ganska enkel för en pelletsksmin+mindre som strular.
De uppgav att det är ett 50-tal som varit ute på demo sedan den kom förra sommaren och att den är driftsäker.
Appstyrd och relativt sort magasin med sina 15kg.

Nackdelar
Elektronik
Saknar fläktar för värmespridning
Dyrare

Det verkar ju riktigt bra i teorin och funktionen verkar också bra (ex elda ved och under 100 grader så startar pellets automatiskt om man ställt in det så). Kanske inte behöver vara svårare?

Skulle verkligen vara grymt att kunna starta den på väg hem från jobbet med mobilen vilket aldrig skulle vara möjligt med en braskamin.

• Gilla
BJohan
  • Laddar…
T tmpolice skrev:
Var och tittade på en i Forsbacka (1,5 mil från GÄVLE) på nordic heating. Känns solid (tyvärr så kollade jag ej appen o den var avstängd). Kom dit lite sent nämligen.
Den känns som en Contura 500-serie med stora sidofönster, stor brännkammare, dubbel låsningshakar på dörren. Tyckte den kändes tjockare i plåten på sidorna än Contura.

Färg på luckan och sidorna stämde bra (Contura hade det varit sämre med ibland).

Öppnade även och kikade hur magasinet var och tyckte det generellt såg bra ut.

Vi har luftvärmepump X2 på 1,5 plans hus samt direktverkande el-element. Så vi vill ha ett komplement kalla dagar/vintrar. Äldre hus från 1978 men ligger trots det på 16500kWh så man kanske inte ska klaga. Pelletskaminer är så fula, mycket elektronik samt att vi måste placera vår i vardagsrummet (vilket kräver en snyggare kamin).

Det som jag ser som fördelar är:
Både pellets och ved.
Inte omständig med fläktar, styrningar för veckor, osv utan ganska enkel för en pelletsksmin+mindre som strular.
De uppgav att det är ett 50-tal som varit ute på demo sedan den kom förra sommaren och att den är driftsäker.
Appstyrd och relativt sort magasin med sina 15kg.

Nackdelar
Elektronik
Saknar fläktar för värmespridning
Dyrare

Det verkar ju riktigt bra i teorin och funktionen verkar också bra (ex elda ved och under 100 grader så startar pellets automatiskt om man ställt in det så). Kanske inte behöver vara svårare?

Skulle verkligen vara grymt att kunna starta den på väg hem från jobbet med mobilen vilket aldrig skulle vara möjligt med en braskamin.
Okej, tack för lite mer information det låter lovande det du förklarar!

Lite synd att den stora manualen inte finns på svenska! Ska nog skriva ett mail till Aduro o fråga om man kan få det skickat.

Jag funderar lite på extern luften, går det o koppla flera kanaler eller vad menas med primär och sekundär

Externluft tror jag absolut kan vara bra och det beror också på hur isolerat hus du har. Är det välisolerat så kan det vara ett måste. Finns flera lösningar på det med:
Som ta luft från grund om det går, skorsten med extra rör för externluft osv.

Jag vet inte riktigt vad du menar/tänker på med kanaler och primär/sekundär?
Pelletskaminer har ofta fläktar för spridning av värmen (Contura har nåt sånt tillval på vissa braskaminer med). Fläktarna hjälper till med värmespridning och på vissa finns även dubbla fläktar där en av dem kan användas till att leda varmluft från baksidan av pelletskaminen i en kanal (går att ha slang/rör upp till 10m).
Aduro H1 har inga fläktar så den fungerar inte på samma sätt utan mer som en braskamin (finns däremot en fläkt för luft till pelletsen)

Aduro H1 hybrid ser ut som en braskamin men och har fördelar från en pelletskamin. Den saknar däremot fläktar som trycker ut luft som en pelletsksmin ofta har.
Den hade tydligen inställning till veckotimer med.
Jag upplever den lite enklare än en ren pelletskamin och framförallt snyggare. Blir det elavbrott så går det ju köra ved istället vilket inte är möjligt med pelletskaminer (vissa pelletskaminer kan köras på batteri).

Gillar utseendet på den.

SSSS
Någon som har provat denna pellets-/vedkamin än?

SSSS SSSS skrev:
Någon som har provat denna pellets-/vedkamin än?
Japp jag beställde en och monterat o klar! Har provat i 3 veckor bara men än så länge mycket imponerad! :love::)

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Låter kanon. Kan du utveckla vad som är bra och mindre bra ifall det är något? Jag har en offert ligger på Aduro H1 hybrid men tänkte vänta med installation tills vädret och framförallt årstiden är bättre.

SSSS
R robertsund skrev:
Japp jag beställde en och monterat o klar! Har provat i 3 veckor bara men än så länge mycket imponerad! :love::)
Trevligt! Vad fick du betala och vart köpte du den? Lägg gärna upp lite bilder! Hur upplever du ljudet vid pelletseldning?

Och hur funkar det med påfyllning av pellets? Såg lite krångligt ut med tratten. Hur länge kan man elda med fyllt pelletsförråd?

SSSS
Någon som vet vad som skiljer mellan modellerna H1 och H2?

• Gilla
c1rca
  • Laddar…
richardtenggren
SSSS SSSS skrev:
Någon som vet vad som skiljer mellan modellerna H1 och H2?
Kan det vara så att det är sidoglas på H1 men inte på H2? Ser ut så på bilderna under spec.

Intressant lösning på kamin faktiskt! :)

• Gilla
Tompa74 och 1 till
  • Laddar…
Är det någon mer som prövat denna?
Har letat efter en pelletskamin och denna ser ju riktigt trevlig ut! :)

• Gilla
Tompa74
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Trevligt! Vad fick du betala och vart köpte du den? Lägg gärna upp lite bilder! Hur upplever du ljudet vid pelletseldning?

Och hur funkar det med påfyllning av pellets? Såg lite krångligt ut med tratten. Hur länge kan man elda med fyllt pelletsförråd?
Ursäkta mycket sent svar! Jag fick betala 29000:- Köpte den på Xl fresks i söderhamn. Ska ta lite bilder när jag kommer hem. Ljudet låter ju lite när skruvar skruvar upp ibland, men absolut inget jag stör mig på för det låter tyst.

Super enkelt att fylla på pellets med tratten. Dom säger ju att man kan elda 24h på lägsta effekt med pellets men jag har inte riktigt kollat exakt än. Men har bara eldat 4 säckar en så länge.

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kan det vara så att det är sidoglas på H1 men inte på H2? Ser ut så på bilderna under spec.

Intressant lösning på kamin faktiskt! :)
Precis H2 är utan sidoglas för att kunna ställa den kaminen lite närmare brännbart på sidan! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.