11 020 läst ·
44 svar
11k läst
44 svar
Adsl eller mobilt bredband från Telia
Fram till för ett par år sedan hade jag ADSL. Avståndet till telestationen var runt 3 km och det kunde inte komma upp i mer än 3 Mbit. Sedan bytte jag till ett trådlöst abonnemang. För mig är det bara fördelar. Snabbare, stabilare och billigare eftersom jag då även kunde säga upp det fasta telefonabonnemanget.
Verkar som att det är Adsl jag får och inte vdslMultiMan skrev:
Enorm skillnad om man inte har mer än ca 1,5km till stationen. Telia vet avståndet. ADSL maxar vid runt 25 megabit ner och 2,5 upp (enbart 1 hos en del leverantörer) vid de kortaste avstånden. Ligger du nära stationen kan VDSL ge dig 60 ner och runt 12 upp, men tappar sin fördel vid långa avstånd. Dessutom enligt min egen erfarenhet, stabilare.
För att kunna ta ställning behöver vi veta avståndet och om du har ADSL eller VDSL, alla stationer är inte utbyggda och fler lär det inte bli eftersom kopparn ska läggas ner på sikt.
Upphastigheten påverkar nerladdningen om du kör något annat än strömmande video eftersom höga nerladdningsghastigheter fyller uploaden med ACK-paket. Blir uploaden mättad (som vid ADSL händer ofta) blir det tvärstopp även ner.
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
Om du har skapliga mottagningsförhållanden så kommer du att få bättre nedladdningshastighet med mobilt bredband. Men "latency", pingtid kommer att bli sämre. Det är alltså fördröjningen från att du klickar på något på en websida, tills du får en reaktion från sidan. Den försämringen kan ligga i storleksordningen 10 - 50 millisekunder. Inget man reagerar på vid normal surfning, men gamers gillar inte latency.
Detta blir bättre när du får 5G, som ligger runt kröken.
Däremot så blir det troligen dyrare med mobilt bredband. Om du tänker streama TV, Netflix osv. Då "måste" du välja ett abbonemang med obegränsad surf. Normala abbonemang på typ 20 - 30 gigabyte/månad räcker inte.
Jag skulle också rekommendera att du provar olika operatörer om du funderar på mobilt bredband, det är lång ifrån alltid som Telia är bäst ens i glesbyggd, vad gäller täckning. Antingen om du har vänner med andra operatörer som du kan skjutsa dit och prova med, eller i värsta fall, köp ett kontantkort från andra operatörer och prova.
Detta blir bättre när du får 5G, som ligger runt kröken.
Däremot så blir det troligen dyrare med mobilt bredband. Om du tänker streama TV, Netflix osv. Då "måste" du välja ett abbonemang med obegränsad surf. Normala abbonemang på typ 20 - 30 gigabyte/månad räcker inte.
Jag skulle också rekommendera att du provar olika operatörer om du funderar på mobilt bredband, det är lång ifrån alltid som Telia är bäst ens i glesbyggd, vad gäller täckning. Antingen om du har vänner med andra operatörer som du kan skjutsa dit och prova med, eller i värsta fall, köp ett kontantkort från andra operatörer och prova.