Rooney skrev:
Nu fick jag svar från Net at Once och de hade inte köpt in sig på min station så de kunde inte leverera till mig.
Jag har en NAS hemma och om jag vill komma åt en fil utanför hemmet från NAS:en så går det pinsamt långsamt med ADSL8. Nu väljer jag mellan TELE2 ADSL8 eller byta upp mig till ADSL24 för 30 kr extra...
I det fallet är det ju upphastigheten som sätter gränsen och den är ju oftast 1 oavsett nedhastighet, om man inte kan få 24/3.

gronfelt skrev:
I det fallet är det ju upphastigheten som sätter gränsen och den är ju oftast 1 oavsett nedhastighet, om man inte kan få 24/3.
Precis vad jag just fick reda på hos TELE2. Jag stannar väl kvar hos TELE2 med ADSL 8 då. Känns som stenåldern att jag inte har några andra vettiga val...
Att komma åt filerna från NAS:en utanför hemmet är i så fall dödsdömt för min del, t.ex. att se en film i sommarstugan. Synd eftersom det var delvis detta jag köpte den till. :mad:

Måste inflika att jag tycker den viktigaste skillnaden mellan ADSL (fast bredband) och mobilt bredband är att i ett fast bredband är du ensam om din maxhastighet medans i mobila fallet skall du dela maxhastigheten med alla andra i ditt område.

Dvs har du fast bredband får du en maxhastighet beroende på avstånd till station och kvalité på "linjen". Denna maxhastighet är sedan mer eller mindre konstant. I mobila fallet får du bara maxhastigheten om du är helt ensam och surfar i ditt område. Så fort en granne slår på sin iPhone så går din hastighet ner.

/Gojan

Har införskaffat Telenor 4G Bredband Stor funkar mycket bra.

Mobilt bredband är bra om man måste vara rörlig. För fast bruk i ett hem så är det bara ett dåligt skämt, och kan inte mäta sig med fasta uppkopplingar (tex ADSL).

nikasp
Fick just erbjudande om 4G från Tele2. Åkte rätt omgående i tunnan. Jag tycker inte att de är ärliga eller tydliga i reklamen angående nackdelarna. Får fiber om två veckor 100/100 så jag är rätt nöjd :)

Far min tog mobilt bredband istället dumt nog när de byggde upp huset efter en brand förra året. Lite dumt att bygga nytt hus för 2 mille o skita i att dra in telekabeln igenoch köra med mobilt bredband. Gud vad långsamt det är att surfa där på deras dator.

Sent from my Garmin-Asus A10 using Byggahus

Jag lyfter tråden igen. Jag fick erbjudande från Tele2 om mobilt bredband 4G på 80 Mbit/s och en månadsgräns på 80 gb. Med hemtelefoni och bredband så skulle det bli billigare än ADSL 8 och telefon som vi har idag. Tror ni fortfarande att ADSL8 är bättre som bredband hemma än 4G 80 Mbit/s? Vi bor i Norrköping och har därför bra täckning.
Räcker 80 gb/mån tror ni om man laddar hem några filmer i månaden och internet är på 12 timmar/dag på 3 datorer? Räknas det om man flyttar filer mellan datorerna i hemmanätverket?

Rooney skrev:
Räknas det om man flyttar filer mellan datorerna i hemmanätverket?
Nej, inte om du inte har en jättekonstig konfiguration som tar filerna en omväg ut på internet.

Jag tycker "4G" (LTE) kan vara värt att testa. Argumentet med att 3G är skit är ju meningslöst, det är väl ingen som säger att 3G är skit för att 2G är långsamt. Det är ny teknik på andra frekvenser, t.ex. 800MHz som räcker mycket längre.
Sen funkar det givetvis inte för alla. Vi har t.ex. 4G täckning hemma men knappt någon 3G.
Sen tycker jag iofs om att ha fast anslutning, det känns tryggare :)

peternicklas
Min granne skaffade sig ett 4G och det gick bra i början. Nu är det bara problem, långsamt
, långa svarstider samt att kontot får fyllas med jämna mellanrum. Pratade med en som bygger fibernät och fick info om att alla master, både 3G och 4G, matas med fiber på 200 MB. Ni kan själv räkna ut vad som händer när alla nya mobiltelefoner med 4G börjar att använda nätet, Det kommer att gå långsamt, mycket långsamt. Sitter själv med ADSL 60 och den ger 56 MB ner. Kommer aldrig att skaffa mobilbredband för att använda i hemmet.

Jag har LTE som enda uppkoppling sedan ett år tillbaka, anser mig vara storkonsument av nät och har inga problem med uppkopplingen. Toppar i 80 Mbit, normaöt ca 30. Surfar med två datorer flera timmar per dag och några filmer i månaden. Når ca 20 GB i månaden.
Är helt enkelt mycket nöjd. tele2 levererar av den enkla anledningen att dom erbjuder publik IP.

peternicklas skrev:
Min granne skaffade sig ett 4G och det gick bra i början. Nu är det bara problem, långsamt
, långa svarstider samt att kontot får fyllas med jämna mellanrum. Pratade med en som bygger fibernät och fick info om att alla master, både 3G och 4G, matas med fiber på 200 MB. Ni kan själv räkna ut vad som händer när alla nya mobiltelefoner med 4G börjar att använda nätet, Det kommer att gå långsamt, mycket långsamt. Sitter själv med ADSL 60 och den ger 56 MB ner. Kommer aldrig att skaffa mobilbredband för att använda i hemmet.
Han som bygger fibernät ska nog fortsätta att hänga på spaden för han verkar inte veta något om mobilnät....:)

peternicklas
MathiasS skrev:
Han som bygger fibernät ska nog fortsätta att hänga på spaden för han verkar inte veta något om mobilnät....:)
Nja jag tror nog på honom då han säljer kapacitet till mobilleverantörerna. Och tror mig, han vill sälja vad han kan men de vill bara ha 200 MB.

Vad tror ni Dslam (Xdsl stations-utr) matas med till privatkunder? Inte är det bandbredd så alla kunder kan köra full spruta samtidigt.. :-)
Jag har själv kört enbart 3G i fyra år snart och tycker det funkar hyffsat. Dock tankar jag ytterst sällan film/musik. Skulle jag göra ddt så definitivt fast lina av fiber. Nyfiken på vad 4G kan erbjuda. Såg att Huawei kommit med 4G modem som kör 150Mbs, så nu ska bara operatörerna skruva upp hastigheten så det går att nyttja.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
/Thomas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.