Jag har ADSL 8 idag från TELE2 och betalar 279 kr/mån. Det har väl funkat ok, men mobilt bredband 4G verkar ju både snabbare (32 Mbit/s) och billigare (249 kr/mån). Vad har ni för erfarenheter av mobilt bredband 4G? Jag förstår ju att jag inte kommer upp i 32 Mbit/s, men det borde väl ändå bli snabbare än max 8 Mbit/s som jag har idag? Jag bor i Norrköping så enligt täckningskartan så har vi full 4G.
En nackdel med mobilt bredband är att man max får ladda hem 50 GB/månad. Jag surfar ju flera timmar varje dag och hämtar hem nån film då och då så 50 GB kanske räcker? Vi är 4 personer i hushållet som surfar.
En nackdel med mobilt bredband är att man max får ladda hem 50 GB/månad. Jag surfar ju flera timmar varje dag och hämtar hem nån film då och då så 50 GB kanske räcker? Vi är 4 personer i hushållet som surfar.
Hastighetsmässigt så kan 32mbit/s 4g under optimala omständigheter mäta sig med tex ett 24mbit/s adsl. Dock kommer svarstiderna vara sämre, och om det är mycket surf som gäller så kan detta vara störande. Det är nästan bättre då att gå ner till en mindre variant av adsl-lösningen tex 8mbit/s som blir billigare men ändå håller kvar vid samma svarstider som en snabbare variant.
Då får ni även fördelen att ni kan tanka så mycket ni vill. 50gb/s spärren som nu införts i stort sett överallt vad det gäller mobila bredband är nära nog en showstopper för lösningen i sig självt. Är man intresserad av datorer/it och saker runt omkring så kommer man ingen vart med 50gb/mån. Räcker med att man tittar på lite svt play och laddar hem något spel via steam.
Kan du få adsl levererat med bra prestanda så hade jag valt detta varje dag över en troligen överbelastad och buggig 4g lösning.
Då får ni även fördelen att ni kan tanka så mycket ni vill. 50gb/s spärren som nu införts i stort sett överallt vad det gäller mobila bredband är nära nog en showstopper för lösningen i sig självt. Är man intresserad av datorer/it och saker runt omkring så kommer man ingen vart med 50gb/mån. Räcker med att man tittar på lite svt play och laddar hem något spel via steam.
Kan du få adsl levererat med bra prestanda så hade jag valt detta varje dag över en troligen överbelastad och buggig 4g lösning.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nu har jag iofs aldrig kört 4g, bara 3g. Och jag tycker att det fungerar väldigt blandat. Här hemma (Spånga i Stockholm) har vi i princip ingen 3G täckning alls, gissningsvis mints lika dåligt på 4G. En granne lyckades stoppa ett mastbygge i närheten för några år sedan.
Men jag har ett mob. bredbandsabbonemang som jag använder en del när jag har datorn med mig till kund osv. Och som sagt blandat resultat.
Vi har ett fritidshus i Jämtland, där har jag fått sätta upp en extern riktantenn. Huset ligger 1 mil från masten och vi har fri sikt mot masten. Till antennen har jag kopplat en router så att man slipper sitta i rummet där antennkabeln kommer in. Det var inte helt lätt att få tag på en router med uttag för extern antenn blev en http://www.webhallen.com/hardvara/138483-option_globesurfer_iii_3g_router.
Men jag har ett mob. bredbandsabbonemang som jag använder en del när jag har datorn med mig till kund osv. Och som sagt blandat resultat.
Vi har ett fritidshus i Jämtland, där har jag fått sätta upp en extern riktantenn. Huset ligger 1 mil från masten och vi har fri sikt mot masten. Till antennen har jag kopplat en router så att man slipper sitta i rummet där antennkabeln kommer in. Det var inte helt lätt att få tag på en router med uttag för extern antenn blev en http://www.webhallen.com/hardvara/138483-option_globesurfer_iii_3g_router.
Har just gått från ADSL 8Mbit till mobilt bredband, 3G. Har minst samma hastighet ner (oftast mycket högre) och betydligt högre upp än med ADSL. Har varit mycket stabilt i de 2månader jag använt det. Enda begränsningen är nerladdningsbegräsningen, men har inte varit i närheten av denna ännu.
Surfning upplevs som likvärdig, nerladdning går oftast snabbare även om det ibland tar tid innan hastigheten ökar.
Använder USB modem tillsammans med Dovado Tiny.
Bra pris är det ju också då jag även har mobil.abg hos Tre, de lämnar då 100kr i rabbat på mobila bredbandet, så jag betalar 149kr/mån mot 389kr/mån för ADSL.
Surfning upplevs som likvärdig, nerladdning går oftast snabbare även om det ibland tar tid innan hastigheten ökar.
Använder USB modem tillsammans med Dovado Tiny.
Bra pris är det ju också då jag även har mobil.abg hos Tre, de lämnar då 100kr i rabbat på mobila bredbandet, så jag betalar 149kr/mån mot 389kr/mån för ADSL.
Jag hade mobilt bredband 16mbps (3g) från 3 under en veckas tid medan vi bytte ADSL leverantör. Jag skulle aldrig byta till mobilt permanent, det är inte ett gott nog alternativ enligt mig. Hastigheten var stundals lika bra eller bättre än Telias 8mbit ADSL, men svarstiden är oftast katastrof pga en högra latency och trafiken routas inte den enklaste vägen, vilket gör att online spel fungerade ibland bra ibland uselt. Hastigheten är inte stabil, samma dag kunde man uppmäta 1 eller 10mbit och prestandan sjunker oftast när du behäver det, det vill säga när alla andra också behöver det, efter jobbet och så. Streamingtjänster fungerar sådär och operatörerna har i större utsträckning ett intresse i att strypa bandbredd eller tjänster helt och hållet beroende på vad som prioriteras i nätet. "Vanlig" http-trafik, port 80, kommer alltid prioriteras över bittorrent trafik t.ex. Skall du köra WLAN hemma så har du en väldigt begränsad möjlighet i vilken router du kan använda t.ex. du kanske måste placera ditt modem/antenn på ett visst ställe där mottagningen är optimal för att få bra hastigheter
Så för min del är det enkelt, kvaliten motsvarar inte ADSL i de avseende jag tycker är viktigt för permanent internetaccess. Priset är inte bättre heller, jag betalar 249.- för ca 16mbit ADSL och hemtelefoni.
Så för min del är det enkelt, kvaliten motsvarar inte ADSL i de avseende jag tycker är viktigt för permanent internetaccess. Priset är inte bättre heller, jag betalar 249.- för ca 16mbit ADSL och hemtelefoni.
Redigerat:
Med 3G är det ju höga och varierande svarstider, men det är väl något som ska bli bättre med 4G? Jag har adsl via Telia ute på landet och har svarstider på 20-30 ms och ibland mycket mer med bredbandskollen, så det är ju inte nödvändigtvis blixtsnabbt med adsl heller.
Får man fråga vad du har för leverantör om du betalar det priset?MMR skrev:
Det lutar nog åt att jag fortsätter med ADSL ett tag till...
Jag körde med Telia mobilt bredband. Funkade helt OK för jobb och vanlig surf men när jag gick i taket på 10 B/mån blev det väldigt mycket extra för att öka på. Råkade flera gånger ut för att hastigheten ströps i väldigt dåliga lägen (när jag jobbade). Skulle aldrig ha mobilt som standard hemma men däremot är det skönt när man är ute och åker i landet.
Jag har nu Glocalnet, betalar mindre i månaden för högre hastighet än vad jag gjorde hos Telia. Tyvärr får jag ju inte deras "smart"-modem/router... så jag fick hosta upp pengar för en egen router. Men som bonus har jag å andra sidan nu inte ett nätverk som går ner flera gånger i veckan, hänger sig när man gör stora filöverföringar eller tappar portmappningen i routern konstant.... :S
Jag kollade just på Glocalnets ADSL, men jag var tvungen att betala en extra avgift varje månad för att jag tillhörde Skanova (tror jag det var) så det lutar åt att jag fortsätter med TELE2 (279 kr/mån) för ADSL8. Dock så verkar det som att http://www.netatonce.se/fastbredband/adsl har bra priser. Ska kolla med dem först.
Mobilt bredband får vänta några år...
Mobilt bredband får vänta några år...
Ja man får ju alltid betala för kopparaccessen på något vänster, "dyraste" formen är ju att ha ett vanligt analogt teleabonnemang hos t.ex Telia. Men hos glocalnet blir slutsumman 249:-Rooney skrev:Jag kollade just på Glocalnets ADSL, men jag var tvungen att betala en extra avgift varje månad för att jag tillhörde Skanova (tror jag det var) så det lutar åt att jag fortsätter med TELE2 (279 kr/mån) för ADSL8. Dock så verkar det som att [länk] har bra priser. Ska kolla med dem först.
Mobilt bredband får vänta några år...
"Om du betalar 50 kr/mån för telefoni så betalar du bara 199 kr/mån för ditt bredband."
Men jag skulle ju nog inte gått igenom krånglet att byta leverantör för 30:- besparing i månaden (om du har telefoni/skanovas kostnad inräknat i ditt pris). Det tillkommer ju lite startavgift, man skall vänta på att det gamla sägs upp, kanske behöver köpa router etc.
Nu fick jag svar från Net at Once och de hade inte köpt in sig på min station så de kunde inte leverera till mig.
Jag har en NAS hemma och om jag vill komma åt en fil utanför hemmet från NAS:en så går det pinsamt långsamt med ADSL8. Nu väljer jag mellan TELE2 ADSL8 eller byta upp mig till ADSL24 för 30 kr extra...
Jag har en NAS hemma och om jag vill komma åt en fil utanför hemmet från NAS:en så går det pinsamt långsamt med ADSL8. Nu väljer jag mellan TELE2 ADSL8 eller byta upp mig till ADSL24 för 30 kr extra...
Håller med, behåll ditt fasta om är nöjd med det, det finns riskermed b yte till mobilt.
Själv bytte jag till mobilt främst för att det fasta var instabilt och Telia inte kunde få ordning på det (kunde bara få ADSL från Telia).
Själv bytte jag till mobilt främst för att det fasta var instabilt och Telia inte kunde få ordning på det (kunde bara få ADSL från Telia).
