19 061 läst ·
45 svar
19k läst
45 svar
Ådringsmålning/träimitation...
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Tja, har ju utgått ifrån de befintliga målningarna i kåken och kommit fram till att den stämmer väldans bra med kulturhantverkarnas engelska röda.
Håller helt med att brända terra-färgerna är vackrare och mer lämplig om man vill ha en naturtrogen mahogny. Men rosa-röd? Tycker personligen att den är som faluröd, med gult inslag...
En fråga eftersom jag inte just jobbat med lasyr.
Innhållet, är det som en linolja med hartser i eller? Kan slå upp det i en bok när jag kommer hem men nån kanske vill informera här...
Tips: http://www.bokus.com/b/9789173328159.html
Underbara bilder. Får slå ett slag för bilderna från Edsbro kyrka eftersom jag (om ni inte redan visste) är från Roslagen. (vill dock inte vidaredebattera om Edsbro är en del av Roslagen eller ej, kan reda ut det i en senare tråd om intresse finns). Men bilderna över lag fantastiska. Även, Läckö, de senare Prins-eugen-måleribilderna m.fl.
Håller helt med att brända terra-färgerna är vackrare och mer lämplig om man vill ha en naturtrogen mahogny. Men rosa-röd? Tycker personligen att den är som faluröd, med gult inslag...
En fråga eftersom jag inte just jobbat med lasyr.
Innhållet, är det som en linolja med hartser i eller? Kan slå upp det i en bok när jag kommer hem men nån kanske vill informera här...
Tips: http://www.bokus.com/b/9789173328159.html
Underbara bilder. Får slå ett slag för bilderna från Edsbro kyrka eftersom jag (om ni inte redan visste) är från Roslagen. (vill dock inte vidaredebattera om Edsbro är en del av Roslagen eller ej, kan reda ut det i en senare tråd om intresse finns). Men bilderna över lag fantastiska. Även, Läckö, de senare Prins-eugen-måleribilderna m.fl.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Anders_Roslagen: Det är det harts och lösningsmedel i lasyrolja, ja. Den luktar inte väldans illa vilket jag personligen tycker är underbart (jag får migrän av balsamterpentin). Vill man kan man sedan matta ner ytan med vax till exempel.
Engelskt rött är ganska rosa om man blandar ut den med vitt.
Engelskt rött är ganska rosa om man blandar ut den med vitt.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Tackar, konichiwa girl! Ja, antar att det kan vara lite ockrapigment i engelskröda som gör att den drar mot rosa med vitt i? Att röda blir rosa med vita får vara underförstått...
Jag tänkte mest på att terra är mer transparent.
Jo balsamterpentin är en elaking, råkade ut för en flaska som inte höll tätt nu sista besöket i torpet. Den välte och jag kan tala om att 20 mil i en bil med balsamterpentin= huvudvärk modell migrän.
Vad är det för lösningsmedel i den lasyrolja ni pratar om? hade tänkt blanda själv men det är kanske dumt då?
Jo balsamterpentin är en elaking, råkade ut för en flaska som inte höll tätt nu sista besöket i torpet. Den välte och jag kan tala om att 20 mil i en bil med balsamterpentin= huvudvärk modell migrän.
Vad är det för lösningsmedel i den lasyrolja ni pratar om? hade tänkt blanda själv men det är kanske dumt då?
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
aliback: Man lär sig mycket här inne, hade faktiskt inte tänkt på transparensgraden mellan dessa...
Har själv inte fått nån huvudvärk av terpentinet men jag förstår varför ungarna sov sämre
Japp, blandasjälvrecept är alltid skojiga, hoppas nån sitter inne med något...
Har själv inte fått nån huvudvärk av terpentinet men jag förstår varför ungarna sov sämre
Japp, blandasjälvrecept är alltid skojiga, hoppas nån sitter inne med något...
Enligt Lena Nessle så blandar man:
Halvolja: Hälften linolja hälften terpentin, man kan blanda i sickativ för snabbare torkning men då ska man vara försiktig skriver hon.
Sedan blandas 1 tsk krita per 1/2 dl halvolja och skakas väl. Så har man sin egenblandade lasyrolja.
Enligt henne kan man ha engelsk röd och ockra i grunden och bränd terra i lasyren.
Halvolja: Hälften linolja hälften terpentin, man kan blanda i sickativ för snabbare torkning men då ska man vara försiktig skriver hon.
Sedan blandas 1 tsk krita per 1/2 dl halvolja och skakas väl. Så har man sin egenblandade lasyrolja.
Enligt henne kan man ha engelsk röd och ockra i grunden och bränd terra i lasyren.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Haha, ja det förstås.Anders_Roslagen skrev:
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Japp, det är en förtunnad jag tänkte gå på med. Är inte direkt någon slityta där jag målar men man kanske skall skydda den sedan. En halvolja / lasyr ovanpå kanske vore på plats (på det marmorerade åtminstonde). För det borde rimligen göra mer ont att få marmorn i skallen än trätaket... Jo, jag menar jag vill inte skala av färgen med håret, håret blir ju grått med tiden ändå (om det sedan beror på att man kör hårt med terpentin/lösningsmedel eller river håret när man letar virke/prylar får vara osagt)
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Så renoveras torp och gårdar. 
Ja den används flitigt, man kanske skulle köpt ett extra ex med tanke på slitage och "utgått ur sortimentetrisken"
Så målade man är en väldigt bra bok men ibland tycker jag den är lite tung (även viktmässigt
)
Lenas böcker är lite mer rakt på målningen och hur-gör-man-instruktioner. Det finns också recept och en liten "måla-ordbok"
Jag tänkte på en sak, i den tråden jag gjorde med min ådringsmålade dörr kan man se; om man anstränger sig, att under finns en mörk rödbrun färg. Det är den färgen som jag skrev finns på baksidan under den enfärgat vita. Jag trodde först att det var träet för det kändes inte som det låg något färglager. Kan det vara en väldigt tunn mahognylasyr direkt på trärent?
Eller kanske någon bets av något slag?
Så målade man är en väldigt bra bok men ibland tycker jag den är lite tung (även viktmässigt
Lenas böcker är lite mer rakt på målningen och hur-gör-man-instruktioner. Det finns också recept och en liten "måla-ordbok"
Jag tänkte på en sak, i den tråden jag gjorde med min ådringsmålade dörr kan man se; om man anstränger sig, att under finns en mörk rödbrun färg. Det är den färgen som jag skrev finns på baksidan under den enfärgat vita. Jag trodde först att det var träet för det kändes inte som det låg något färglager. Kan det vara en väldigt tunn mahognylasyr direkt på trärent?
Eller kanske någon bets av något slag?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
"Så målade man" får nog räknas som en riktig "fackbok". Jag får väl jaga lite efter Lenas böcker...
Om färgen på dörren knappt känns så bör väl chansen vara större att det är en bets.
Om jag ger mig ut på lite halare is, där min ringa erfarenhet gör isen tunnare...
Spånar bara men... Kanske skulle man se skillnad om man värmde på exvis med en Speedheater eller liknande värmepistol. Ytlagd färg bör ju "koka av" eller vad man skall säga medans bets inte bör reagera nämnvärt då den bör ha konsumerats helt och hållet av konstruktionsvirket.
Om färgen på dörren knappt känns så bör väl chansen vara större att det är en bets.
Om jag ger mig ut på lite halare is, där min ringa erfarenhet gör isen tunnare...
Spånar bara men... Kanske skulle man se skillnad om man värmde på exvis med en Speedheater eller liknande värmepistol. Ytlagd färg bör ju "koka av" eller vad man skall säga medans bets inte bör reagera nämnvärt då den bör ha konsumerats helt och hållet av konstruktionsvirket.
Anders det tipset ska testas vid nästa besök. Nu har jag ingen speedheater så jag får ta lite försiktigt med en värmepistol.
Jag har inte riktigt koll på när bets användes mer än "sen länge" vad det nu innebär?
Spelar det någon roll vilket det är när jag förbättrar, efter att jag har fått bort den vita eländiga färgen som sitter nu?
Jag ska använda linolja.
Lenas böcker hittade jag (3 st) på tradera till en billig peng.
Jag har inte riktigt koll på när bets användes mer än "sen länge" vad det nu innebär?
Spelar det någon roll vilket det är när jag förbättrar, efter att jag har fått bort den vita eländiga färgen som sitter nu?
Jag ska använda linolja.
Lenas böcker hittade jag (3 st) på tradera till en billig peng.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Linolja fäster på det mesta så det skall inte vara något problem och frågan vad som är underst kanske är mer av akademisk betydelse...