jag undrar hur en adressenhet fungerar! Förklara gärna utförligt så är jag jättetacksam!

Adressenhet för vad?
Vilken tillverkare och modell?

Eller menar du generellt?

Generellt har en adressenhet en/flera ingångar och/eller utgångar som man kan ansluta "dumma" enheter till ett smart system, tex till ett inbrottslarm eller brandlarm.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Adressenhet för vad?
Vilken tillverkare och modell?

Eller menar du generellt?

Generellt har en adressenhet en/flera ingångar och/eller utgångar som man kan ansluta "dumma" enheter till ett smart system, tex till ett inbrottslarm eller brandlarm.
Adressenhet för brandlarm Siemens. Tänkte mest på hur de funkar eftersom adresserbara slingan går från deckare igenom en adressenhet sen till nästa deckare men sen kan man koppla tex sprinklercentralen till adressenheten. Förstår inte vad adressenheten gör och hur den är uppbyggd. Hoppas du kan förklara är du snäll:)

Nu kan jag inte Siemens brandlarmssystem, har som anläggningsskötare bara hållit på med Niscayah/Stanley/Securitas EBL512 samt Autronica AutroSafe 4 (som jag även har programmerat).

Generellt:
En adresserad brandlarmsslinga har någon typ av datakommunikation, adressenheten är en anpassningsenhet mellan brandlarmet och externa enheten. Externa enheten har antingen NO-/NC-utgång eller vill ha en potentialfri NO-/NC-utgång in till sig beroende på om externa enheten ska ge signal till brandlarmet eller om externa enheten ska styras av brandlarmet.

När en sprinklerventil öppnar så trycksätts en larmventil, larmventilen sluter/öppnar en strömkrets som matas av adressenheten. Adressenheten skapar i sin tur ett "brandlarm".

Demmpa Demmpa skrev:
Nu kan jag inte Siemens brandlarmssystem, har som anläggningsskötare bara hållit på med Niscayah/Stanley/Securitas EBL512 samt Autronica AutroSafe 4 (som jag även har programmerat).

Generellt:
En adresserad brandlarmsslinga har någon typ av datakommunikation, adressenheten är en anpassningsenhet mellan brandlarmet och externa enheten. Externa enheten har antingen NO-/NC-utgång eller vill ha en potentialfri NO-/NC-utgång in till sig beroende på om externa enheten ska ge signal till brandlarmet eller om externa enheten ska styras av brandlarmet.

När en sprinklerventil öppnar så trycksätts en larmventil, larmventilen sluter/öppnar en strömkrets som matas av adressenheten. Adressenheten skapar i sin tur ett "brandlarm".
Jättesschysst av dig att förklara, tack!

Demmpa Demmpa skrev:

Generellt:

Jättesschysst av dig att förklara, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.