97 838 läst ·
108 svar
98k läst
108 svar
Adirondackstol - varför köpa när man kan bygga!
Medlem
· västernorrland
· 139 inlägg
Hej!
H: Tack! Jag hade en burk över av International, Interlux super, högblank som jag målade med och denna gång hade jag strukit lack på kvistarna. Eftersom den är högblank så syns ju skavankerna mer, men på håll ser det bra ut och det duger för mig. Den blir lättare att rengöra med den högblanka färgen vilket är en fördel.
T: Jag tror också att den skulle vara ännu skönare med skålat ryggstöd så om jag bygger fler så blir blir skålat.
H: Tack! Jag hade en burk över av International, Interlux super, högblank som jag målade med och denna gång hade jag strukit lack på kvistarna. Eftersom den är högblank så syns ju skavankerna mer, men på håll ser det bra ut och det duger för mig. Den blir lättare att rengöra med den högblanka färgen vilket är en fördel.
T: Jag tror också att den skulle vara ännu skönare med skålat ryggstöd så om jag bygger fler så blir blir skålat.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Stolen: http://colorama.chainformation.com/DownloadArea/adirondackritning_mm.pdfhempa71 skrev:
Fotpallen och bordet byggde jag på fri hand så dem finns det inga ritningar till.
Köp ett riktigt tangentbord istället så knapparna inte lägger av efter ett par veckor =P
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Haha, ja de e ju ingen dum idé. Har faktiskt tt trådlöst tangntbord som jag lägger PÅ laptoptangntbordet ibland men det är lite bökigt.vojma skrev:
Just denna dator ska dock inom kort utrangeras (skrotar alla datorer hmma till förmån för Mac) men tjänstgör i väntan på det som "soffdator" så det får duga.
En kommentar till itningen jag länkade till ovan är att måttn är översatta från tum och att exakt samma virkstjocklk som anges i itningn kan vara svår att hitta (det diffar på några millimeter mot svensk standardtjocklek) så man får tänka till lite då man överför ritningen till det virke man ska såga. För de flesta bitar spelar det dock ingn roll.
Nu är det ju dags för säsong igen, och årets arbeten är väl redan igång för de flesta.
Funderade på att ge mig på en till Adirondack nu till våren, har gjort två hittills. Denna gång tänkte jag gå upp i kvalitet och dimension litegrann. Hittade ett bra pris på min lokala XL-bygghandlare. Vad tror ni, borde ge en robust och fin stol efter lite slipning?
28x120mm Trallvirke Obh Furu Kärnfuru - 21,28kr / löpmeter
eller kanskle Beijer Byggs Sibiriska Lärk Trall
Sibirisk lärk 28x120mm - 30kr/löpmeter
Vad tror ni blir bäst?
Funderade på att ge mig på en till Adirondack nu till våren, har gjort två hittills. Denna gång tänkte jag gå upp i kvalitet och dimension litegrann. Hittade ett bra pris på min lokala XL-bygghandlare. Vad tror ni, borde ge en robust och fin stol efter lite slipning?
Vad tror ni blir bäst?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Är ingen virksexpert men lärk har jag läst ska vara lite bångstyrigt och slå sig/vrida sig och eftersom kärnfurun är billigare så röstar jag på den. Själv har jag ju också gjort mina stolar kärnfuru och dom ser som nya ut trots att dom står ute året runt.RickyBruch skrev:Nu är det ju dags för säsong igen, och årets arbeten är väl redan igång för de flesta.
Vad tror ni blir bäst?
Tjockleken 28 mm funkar nog. Det blir dock en ganska tung stol. Själv använde jag 22 mm vill jag minnas och det blev perfekt.
Har du ritningen och kan maila det ? Med vänlig hälsning,
Maria
Maria
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Här en annan ritning av amerikanskt ursprung. Allt virke är 19 mm furu.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev två stolar här, under sommaren. Endel restvirke och ingen kantfräsning eller så... Men sköna att sitta i är de och jag tror som tidigare skribenter att ett kupat ryggparti gör mycket för komforten.
Körde enligt Coloramas ritningar. Lite justeringar, bland annat tog jag lite locklistvirke som sittunderlag.
De gick förvånansvärt snabbt att göra. Skulle givetvis ha målat innan ihopmontering, men sånt är livet.
En kromgrön linoljefärg, eller som vi säger här hemma, parkförvaltningsgrön...
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Vill någon se slutresultatet, färdigmålat hojta till.