Byggahus.se

Acryl/plexiskivor till luftspalt i tak?

1. J
    Medlem · 79 inlägg

JoKalle

Medlem
    Hallå.
    Sitter och planerar lite inför isolering och inredning av övervåning av ett älvsbyhus.

Av en händelse så har jag ett antal (räcker gott och väl till hela taket) 3-4mm 1200x2400 plexiskivor liggandes till ingen dirrekt nytta...

Förutom den onödiga kostnaden att använda dessa (som då redan är betalda och avskriven sedan länge) , finns det några nackdelar om man skulle använda dessa som luftspalts skivor? För tätt, för tungt, för stor risk för sprickor etc etc? :thinking:
    Alt är ju annars oljeboard, eller så finns tankar på att använda 12-15mm plywood istället för att öka styvheten på den annars kanske något instabila takkonstruktionen, framförallt risken att trampa igenom taket och skada takplasten och då ev innertak vid ev framtida takarbeten... :thinking: Kanske överannalyserar jag för mycket... ;)

Tar gärna andra tips och idéer oxå, tex hur man får minst spill oavsett val av luftspalts skivor, då cc mellan varje takstol ligger på mellan 130 & 140cm... :surprised:

2. J
    Medlem · 79 inlägg

JoKalle

Medlem
    Funderar även på nackdelar att använda tex 45x120 reglar mot takstolar, för luftspalen, istället för rek 45x45, för att på så viss slippa skarva och krångla med skivor, går ju då i alla "fack" skruva upp 1220x2440 skivor utan krångel.
    Kollade måtten mellan takstolarna nu, och de mäter från 134cm till 141cm, där de flesta ligger på 138-139cm.:thinking:
    Blir ju både billigare och mycket mindre jobb att köpa bredare reglar, än att såga, och få 30-40% spill på varenda skiva som ska dit. ;)
    Blir ju mer regel (120mm istället för 45) som ligger mot den armerade takplasten, men om en 45 regel tål det, borde ju en 120 regel oxå göra det tycka jag, luftspalen blir förvisso motsvarande 15 cm smalare totalt men har det någon betydelse? :thinking:

3. fremax
    Husägare · Västmanland · 1 323 inlägg

fremax

Husägare
    Inga problem i min mening ! Kör på, skulle dock försöka att klämma fast skivor istället för att skruva just pga av sprickrisken som du skriver.
    Med vänlig hälsning, fremax

• Laddar…
  4. J
    Medlem · Västra Götalands · 23 inlägg

j.sjodelius

Medlem
    Jag tycker det låter väldigt tätt! Här vill man väl ha ett difussionsöppet materiel? Stor risk att ev fukt stängs inne mellan acrylen och ångspärren på insidan.

• Laddar…
  5. J
    Medlem · 79 inlägg

JoKalle

Medlem
    Jag rotade vidare lite i ämnet, och som du säger vill man ju såklart ha mindre ångspärr på utsidan än på insidan, så plexiskivor som är helt täta går bort. ;)
    Plywood eller annan diffusionsöppet material ska dock vara lugnt. (y) (blir oxå betydligt stabilare för takkonstruktionen i sig)
    Liggande 45x120 reglar för luftspalten skulle heller inte vara några problem, annat än kostnaden då, och att man inte vill fästa dem genom takplasten. Blir långa skruv att skruva i takbalkarna.
    Enligt älvsbyhus ska man sedan använda rekommenderade diagonala dragband i stål för takstolarna, även om man kraftigt styvar upp konstruktionen med skruvade 12-15mm plywood som luftspalts skivor, men där gissar jag att de inte "kan" säga annat?
    Skivefekten blir ju betydligt kraftigare än 2x20mm stålbad på tvärsan.

6. J

j.sjodelius

Medlem
    Ja, oljehärdad masonit är nog bland det vanligaste att använda. Och 45 x 120 mm låter väldigt overkill och svårhanterligt. Vanlig läkt tror jag är vanligast att använda där, och bli mycket enklare att jobba med, en sådan håller du ju lätt med en hand :)

7. J
    Medlem · 79 inlägg

JoKalle

Medlem
    Anledningen till 120 reglar var ju att slippa kapa och få massor med spill av alla skivor, eftersom måtten mellan takstolarna är mellan 135-140cm, och skivorna runt 1220x2440... Räcker inte på bredden, och på längden får man ju en 45% kvar av skivan som blir för smal att använda alls.
    Fick dock tipps om att masonit finns i måtten 1220x2740, vilket skulle räcka att kapa på mitten och få två lagom bitar för att montera liggandes, men hittar inte mycket om vart man kan köpa i dessa mått...
    Anl till att välja plywood istället för masonit/board var att i så fall få en stabilare takkonstruktion på köpet, takstolarna hålls ju egentligen bara på plats av läkten, och några tillfälligt monterade snestöttor, som då ska ersättas med diagonala stålband när våningen inreds.

8. J

j.sjodelius

Medlem
    Sorry, hade inte läst dina tidigare inlägg så noga. Men nu är jag med på hur du tänker kring material och dimensioner! Ja, det är ju onekligen lite besvärliga mått att förhålla sig till :) Då kanske 120 mm är motiverat ändå. Du kan säkert borra ur halva bredden av regeln med ca 15 mm, så behöver du inte ha så långa skruvar. Kanske ett vinkeljärn också, men det sitter nog bra ändå.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2021-05-05 kl. 15.17.28.png

• Laddar…
  9. J
    Medlem · 79 inlägg

JoKalle

Medlem
    Det var ett bra tips! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.