B BSOD skrev:
Jag antar att dom gånger jag kikat på tanken så har elden i brasan lagt sig. Inte tänkt på att gå ner och kika när jag väl eldade..
den höjdes dock typ 2 grader så antar att jag måste brassa på rejält för att få upp den i rätt temp.
Cirkulationspumpen är väl den röda grejen ovanför spisen på bilden från köket?B BSOD skrev:
Om tanken på 500l nu är 30 grader så representerar det väl ändå en del lagrad energi, jämfört med om den skulle ha rumstemperatur? (Inte koll på vad som är rimligt där dock)
Redigerat:
Blir säkert varm om pumpen går som den ska, den ska starta på en termostat ca 70 C högre så kan det koka i pannan, börjar det bubbla och låta i pannan , ställ ner termostaten till 60 CK Karlssonsara skrev:
Altt ovanpå pannan nu sita bilden . . röret genom väggen till höger kan du se vart går det . Kopplingen är lite udda och ser inte ut som att det finns en shunt, då röret från tanken går på ett rör med gammal isolering. Tror att röret i väggen går till panna och den värmer elementen när ventilen är öppen , inget går till tanken, stängs den så kommer värmen att in i botten på tanken, normalt laddas en tank i toppen och då tar lång tid innan det är varmt i topp. Det finns ingen returledning till tanken, så returen går in i pannans botten. Utan den ventilen sitter säkert för att inte värma tanken med el, värmen går förbi tanken. Det är ett gammalt självcirkulationssysten som modifierats med pump och EL-kassett Den pump som är ovanför pannan kommer när du eldar att pumpa runt till elementen direkt ut vid öppen ventil Det märker du vid eldning att elementen blir heta. Så för att ladda tanken så blir det att elda rätt många timmar., det blir många inlägg i den lilla. Så får ge dig tåls. Vad jag förstår så är det gamla element med ett vred på och det är du justerar värmen i rummen.
Tänkte mest på att ts skrev att tempen aldrig ändrats, då kan man fundera på om den någonsin laddas. Jag har varit med om en del felvisning på gamla termometrar med. Man brukar ju kunna känna på ett kopparrör om det är laddning från pannan eller ej, utan nån tvekan.S Staffan-N skrev:
Funderade på om det fanns nån dedikerad laddpump, eller om det är samma som sköter cirkulationen i elementen.
För mig känns det ju lite fel att ha samma pump, jag kan ju tycka att man ska ha en laddpump och en separat cirkpump + shunt för elementen, men vissa enklare system verkar ju skippa det. Antar att termostaterna på elementen då spelar stor roll, och att temperaturer inomhus svajar en del.
Jepp System ombyggt på lättaste sätt , då blir det så här , det finns EL-kassett med och den ska inte värma tanken, därav ventilen, öppen värmen går förbi tanken och stängd går i botten och tar nog ett antal timmar att ladda på till temp, eftersom systemet samtidigt strömmar rakt genom tanken och ska värma elementen samtidigt. Så i början av en eldning kommer tempen att sjunka bra på elementen, Bäst skulle det vara med sn shunt ovan tanken. Men blir nog svårt att få ihop då tur och retur ska komma till tanktopp och är nu kanske inbyggt någonstans och returen kommer in bakom pannan, kanske bakom spisen eller i rummet till höger.
Läste lite mer och tänkte
Kan vara så att pumpen som sitter ovanför pannan, kör utt värmen till elementen och det är returen tillbaka som går till tanken, inte omöjligt med sådan koppling , då hamnar returvatten i top på tanken, det blir lite tokig funktion då. Hetvatten till elementen och tillbaka till tankens topp med ventil stängd, bottenröret på tanken kommer då att gå till pannan, öppen så kommer tanken att flyta bara, inget returvatten ( kanske varmt eller svalt )
J jonaserik skrev:Blir säkert varm om pumpen går som den ska, den ska starta på en termostat ca 70 C högre så kan det koka i pannan, börjar det bubbla och låta i pannan , ställ ner termostaten till 60 C
Altt ovanpå pannan nu sita bilden . . röret genom väggen till höger kan du se vart går det . Kopplingen är lite udda och ser inte ut som att det finns en shunt, då röret från tanken går på ett rör med gammal isolering. Tror att röret i väggen går till panna och den värmer elementen när ventilen är öppen , inget går till tanken, stängs den så kommer värmen att in i botten på tanken, normalt laddas en tank i toppen och då tar lång tid innan det är varmt i topp. Det finns ingen returledning till tanken, så returen går in i pannans botten. Utan den ventilen sitter säkert för att inte värma tanken med el, värmen går förbi tanken. Det är ett gammalt självcirkulationssysten som modifierats med pump och EL-kassett Den pump som är ovanför pannan kommer när du eldar att pumpa runt till elementen direkt ut vid öppen ventil Det märker du vid eldning att elementen blir heta. Så för att ladda tanken så blir det att elda rätt många timmar., det blir många inlägg i den lilla. Så får ge dig tåls. Vad jag förstår så är det gamla element med ett vred på och det är du justerar värmen i rummen.
Tusen tusen tack för svar!!
sp vad du menar är att jag ska elda på med stängd ventil för att värma upp tanken?
huset blir varmt väldigt snabbt så är inte i jättebehov av en snabb uppvärmning..
J jonaserik skrev:Blir säkert varm om pumpen går som den ska, den ska starta på en termostat ca 70 C högre så kan det koka i pannan, börjar det bubbla och låta i pannan , ställ ner termostaten till 60 C
Förstod inte riktigt de där du menade med termostaten…?
Pumpen funkar som den ska.. jag brukar elda upp pannan till 80 grader, högre vågar jag inte.. men kanske har fel där.
Du har en pump och eldar till 80 C , pumpen som sitter ovanför pannan om den går om den ska så ska det även bli hett på elementen. Svårt att säga något på distans , den gröna burken är en EL-panna och ledningar gå från den och pump går till lådan på väggen, troligtvis med lite grejer i som kopplar in elen och kanske pumpen med.
Ta är duktig på att lägga in foto. ett foto som har underkant vid den gröna burken och tar med ända upp t.o.m pumpen., samt en liten närbild från höger sida på det grejer som sitter på topp av gröna burken Behöver se hur koppling och funktion är med elen, det går genom att man ser hur det ser ut
Ta är duktig på att lägga in foto. ett foto som har underkant vid den gröna burken och tar med ända upp t.o.m pumpen., samt en liten närbild från höger sida på det grejer som sitter på topp av gröna burken Behöver se hur koppling och funktion är med elen, det går genom att man ser hur det ser ut
J jonaserik skrev:Du har en pump och eldar till 80 C , pumpen som sitter ovanför pannan om den går om den ska så ska det även bli hett på elementen. Svårt att säga något på distans , den gröna burken är en EL-panna och ledningar gå från den och pump går till lådan på väggen, troligtvis med lite grejer i som kopplar in elen och kanske pumpen med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som jag kunde förstå, det sitter 2 st små brytare på skåpet, troligtvis är den ena för pumpen och den andra för EL-kassetten, syns inte till vad , bara 0 och 1 tycker jag mig se , är det vippor så prova med att slå om en och känn på pumpen om den startar, sen den andra, en av dom gör att det kläpper till i skåpet, den ska det inte vara är för patronen. Innan allt så skruvar du loss den blanka skruven på pumpen och sätter in en mejsel och snurrar på axeln, detta för att om den inte varit i drift på länge så kan den ha kärvat fast. inget vatten sprutar.
J jonaserik skrev:Som jag kunde förstå, det sitter 2 st små brytare på skåpet, troligtvis är den ena för pumpen och den andra för EL-kassetten, syns inte till vad , bara 0 och 1 tycker jag mig se , är det vippor så prova med att slå om en och känn på pumpen om den startar, sen den andra, en av dom gör att det kläpper till i skåpet, den ska det inte vara är för patronen. Innan allt så skruvar du loss den blanka skruven på pumpen och sätter in en mejsel och snurrar på axeln, detta för att om den inte varit i drift på länge så kan den ha kärvat fast. inget vatten sprutar.
Dom är till elpatronerna vad jag har förstått. Av och på för pumpen sitter på kortsidan och man hör väl när den startat och stängs av..
Det jag egentligen ville ha hjälp med från början är den där jäkla spaken på pannan är till för. Om de ska vara öppen eller stängd för bästa och billigast effekt.. elpriset dödar ju en nu
Jepp , bra att du vet det med pumpen, den går då att köra utan EL-kassetten, när du eldar utan pump så går värmen sakta med självtryck runt och det blir hetvatten till elementen, startar du pumpen kommer tempen att minska lite ett tag tills det som kommer tillbaka från elementen och värms igen. Med EL-kassetten och pump i gång ska ventilen vara öppen , det finns ju ingen med att värma tanken med EL , då kommer det att vara en liten mängd vatten som värms, då tanken inte är med. Eldar du och vill ha ett litet magasin värme så stänger du ventilen och det tar kanske några timmar innan den blir riktigt varm och avger värme under några timmar. Det finns tre farter på pumpen 1 - 2 - 3 och vad den ska vara på för att vara bra får du prova. En kraftig pump så 1 är kanske bra . Tanken i källaren har bara kopplats in mycket senare och rakt in på returen från elementen
Så kontentan är Ventil öppen vid EL-drift och stängd vid eldning och tanken får bli lite som ett magasin för värme, Det går även att ha den öppen vid eldning, då går vattnet runt snabbare
Så kontentan är Ventil öppen vid EL-drift och stängd vid eldning och tanken får bli lite som ett magasin för värme, Det går även att ha den öppen vid eldning, då går vattnet runt snabbare
J jonaserik skrev:Jepp , bra att du vet det med pumpen, den går då att köra utan EL-kassetten, när du eldar utan pump så går värmen sakta med självtryck runt och det blir hetvatten till elementen, startar du pumpen kommer tempen att minska lite ett tag tills det som kommer tillbaka från elementen och värms igen. Med EL-kassetten och pump i gång ska ventilen vara öppen , det finns ju ingen med att värma tanken med EL , då kommer det att vara en liten mängd vatten som värms, då tanken inte är med. Eldar du och vill ha ett litet magasin värme så stänger du ventilen och det tar kanske några timmar innan den blir riktigt varm och avger värme under några timmar. Det finns tre farter på pumpen 1 - 2 - 3 och vad den ska vara på för att vara bra får du prova. En kraftig pump så 1 är kanske bra . Tanken i källaren har bara kopplats in mycket senare och rakt in på returen från elementen
Jäklar va bra!! Nu tror jag att jag är lite klokare på spaken
finns det någon anledning att slå av elpatronerna om termostaten för el står på noll? Eller drar de ingen el om de inte behöver jobba fram värme…?
hur hur i tusan gör man på sommaren för varmvatten? Att elda i de här lilla huset med 25 grader ute är ju uteslutet. Då är det el som gäller antar jag?
Det vita åbäket med grå gavlar i inlägg #23 är en elberedare
.