Tja,

helt gen vad det gäller vedeldning och ackumulatortank.. men vi får inte riktigt upp värmen i tanken och undrar nu vad det här är för vred…? Den är av i skrivande stund men antar att den ska vara på när vi eldar för att den ska värmas upp?

malt vilken temp ska tanken ligga på för att jag ska veta att eldningen funkar som den ska?

tusen tack för svar

• Värmesystem med kopparledningar och en blå rökgaskondensator, vred markerat med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara avstängning till tanken. Svårt att se utan helheten.
Du kan får din tank upp till 100c med en laddning beroende på pannans temp men 80 är mer vanligt.

tusen tack för svar!

Det är det, gick ner och kikade nu och ser ut så här på ovansidan. Men som helt ny på det här så vågar jag inte pilla på något…

kanske svindum fråga.. men ska den vara öppen eller stängd? Är stängd nu och frågan är varför.. precis flyttat in i huset så har inte rört den innan..

Något annat man behöver tänka på gällande kopplingen mellan vedspis(en väldigt gammal en i köket och tanken står i källaren)

bor i ett hus på 70 kvm och antar att med hjälp av tanken på 500l ska vi inte behöva elda så himla mycket.

• VVS-koppling i närbild med etikett som visar 'OPEN SHUT', i stängt läge.
    Skapa konto
Vid mindre värme behov så behövs inte alltid tanken så det går att stänga av.

Hej.
Tanken kommer inte på något vis göra att ni behöver elda mindre, den lagrar bara värme. Så att ni kanske inte behöver elda mitt i natten, men ni kommer då få elda desto mer på dagen.
Om jag förstår er rätt har ni någon form av vattenmantlad spis ihop med denna tank. En sådan spis ger normalt inte jättemkt effekt så ni lär då elda hela dagen när det blir kallt.

• Gilla
multix
  • Laddar…
Så här ser spisen ut… vi eldar 3 gånger per dag just nu.. men iom att huset är så litet så känns det mycket… får upp pannan till 80 grader på ca 30-40 min..

är det så dumt att öppna upp ackumulatortanken? Eller är det bara bra? Måste ju ha funnits en tanke nä dom satte in den tänker jag.

ni är guld som hjälper till..

• En hörna av ett kök med en modern spishäll ovanpå en äldre vedspis intill en ackumulatortank och vita kakelväggar.
    Skapa konto
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B
Alltså blir tanken varm när ni eldar nu? Eller alltid kall?

I normala fall är ju tanken öppen i ett vedeldat systemet, men det är svårt att säga vart ventilen går. Mellan tanken och vad? Är det t.ex. för påfyllning av systemet så ska den ju vara stängd i normala fall

Vid varje extra liter uppvärmning så kommer du få förluster. Mao beror det på vad du värdesätter av ditt system för att veta om det är bra att elda till acc tank eller ej.
Värmen som bildas runt tanken, kan den tillvaratas?
Har du behov av mycket värme vid specifika tillfällen så uppvärmning i köket inte räcker till?
Har du behov av värme på morgonen när du inte hunnit elda i köket?
Är du bekväm med att elda 3 ggr/dag?
Vill du elda på natten?
Etc.

Den är alltid kall. Står på runt 30° oavsett om vi eldar eller inte. Det är ju det som är lite läskigt när man inte kan och därför vågar jag inte riktigt öppna den men gissar ändå att värmen ska in där eftersom tanken inte blir varm när vi eldar.

K Karlssonsara skrev:
Den är alltid kall. Står på runt 30° oavsett om vi eldar eller inte. Det är ju det som är lite läskigt när man inte kan och därför vågar jag inte riktigt öppna den men gissar ändå att värmen ska in där eftersom tanken inte blir varm när vi eldar.
Vart går röret med kranen på acctank och?

Väldigt klokt tack för svar. I dagsläget räcker det med tre brasor varje dag för att hålla huset varmt och gott. Men i mitt huvud så är ackumulator tank något bra och därför tänkte jag att den skulle vara på och att det skulle minska antal gånger vi behöver elda.

Antar att Röret från väggen kommer ifrån kaminen som du ser på denna bild

• Rörmarkerat med rött som leder från väggen till en blå behållare ovanpå ett grått skåp under taket.
    Skapa konto
Vad händer om du öppnar den en kort stund?

Testade för en liten stund sedan men då hade pannan sjunkit till 60° inomhus. Dock så känner jag att det blev lite varmt i rören som sitter på framsidan på tanken.

Frågan är hur lång tid tar det att värma upp tanken men känns ändå gott att få prova den i alla fall

Lyckos er. En fin Norrahammar/CTC parca. Det är rätt bra tryck i de och man får tyvärr inte sätta in sådana längre, var rädd om den pannan. Den pannan bör leverera en hel del så det är klart ni skall köra med tanken.
Jag har själv haft ett sådan system med en 500l tank men med sämre panna.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.