Hej,

Jag har en ackumulatortank som jag misstänker är felkopplad.
Förra ägaren installerade den för att eliminera knäppningar.

Så, nu till frågan, är det någon här som har en likadan tank installerad och hur är den i så fall kopplad?

Den vänstra är framledning från värmepumpen.
Den högra är framledning till radiatorerna.

Jag misstänker att den högra borde vara kopplad på den nedre vänstra sidan.

Att tilläggas är att det är varmare på in i tanken än ut.

Ja, där är jag nu...
 
  • Kopparrör på ackumulatortank för värme eller vatten. Industriell utrustning märkt Bosch Thermotechnik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittat följande bild,
Teknisk ritning av anslutningar, spridarplåt och rörledningar för värmeväxlare eller värmeanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hittat följande bild,
[bild]
Hej,

Yes, den har jag, därför misstänker jag det jag skrev ovan, men vet inte om jag misstänker rätt.
 
Jag tycker det ser rätt ut? I en knäpptank vill man nyttja hela volymen och dra nytta av trögheten. Därför kopplar man framledningen från värmekällan till toppen och vidare till värmesystemet från botten.
 
useless useless skrev:
Jag tycker det ser rätt ut? I en knäpptank vill man nyttja hela volymen och dra nytta av trögheten. Därför kopplar man framledningen från värmekällan till toppen och vidare till värmesystemet från botten.
Tjena,

Okej, är du helt säker på att det ska vara kopplat så då?

Känns lite märkligt dock att det är varmare i inkommande än utgående rör?
 
Jag antar att det beror på att värmepumpen går i intervaller och vattnet hinner svalna lite mellan gångerna. När kompressorn går ska ju hela tanken fyllas med varmt vatten innan det kommer ut till värmesystemet.
 
  • Gilla
MickePernheden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.