Hej,
Jag har en ackumulatortank som jag misstänker är felkopplad.
Förra ägaren installerade den för att eliminera knäppningar.
Så, nu till frågan, är det någon här som har en likadan tank installerad och hur är den i så fall kopplad?
Den vänstra är framledning från värmepumpen.
Den högra är framledning till radiatorerna.
Jag misstänker att den högra borde vara kopplad på den nedre vänstra sidan.
Att tilläggas är att det är varmare på in i tanken än ut.
Ja, där är jag nu...
Jag har en ackumulatortank som jag misstänker är felkopplad.
Förra ägaren installerade den för att eliminera knäppningar.
Så, nu till frågan, är det någon här som har en likadan tank installerad och hur är den i så fall kopplad?
Den vänstra är framledning från värmepumpen.
Den högra är framledning till radiatorerna.
Jag misstänker att den högra borde vara kopplad på den nedre vänstra sidan.
Att tilläggas är att det är varmare på in i tanken än ut.
Ja, där är jag nu...
Tjena,useless skrev:
Okej, är du helt säker på att det ska vara kopplat så då?
Känns lite märkligt dock att det är varmare i inkommande än utgående rör?
Jag antar att det beror på att värmepumpen går i intervaller och vattnet hinner svalna lite mellan gångerna. När kompressorn går ska ju hela tanken fyllas med varmt vatten innan det kommer ut till värmesystemet.
See rätt ut. Man kopplar tillopp tillopp om returen kopplas in på din returledning (3 rör) eller även tillopp tillopp retur retur (4 rör).
Kolla Nibes princip och din likna den högsta
https://www.manualslib.com/manual/2041772/Nibe-Ukv-100.html?page=7#manual
Kolla Nibes princip och din likna den högsta
https://www.manualslib.com/manual/2041772/Nibe-Ukv-100.html?page=7#manual
Klicka här för att svara

