Tidigare fanns det vedpanna i huset (förra ägaren) och 6 st tillhörande ack-tankar bakom en vägg.
Eftersom det numera är fjärrvärme håller jag på att riva väggen och tänkte slänga ut acktankarna för att få en massa extra yta i källaren.
Efter lite rivning upptäckte jag dock till min förvåning att varmvattnet (tappvattnet) från fjärrvärmecentralen går in i en av tankarna och sen direkt ut igen. Därefter förgrenar det sig vidare i huset.
Det kan väl inte finnas nån vettig anledning till det här konstiga kopplingen?
Dessutom är det gravrost där rören ansluter så inom överskådlig tid hade jag haft en läcka rakt ut i ett massivt berg av rockwool bakom en vägg om jag inte upptäckt det nu.
Alla grövre (blåa) rör på tankarna verkar urkopplade i alla fall och det låter inte som tanken är full när jag dunkar på den. Känner mig mest förbryllad.
Eftersom det numera är fjärrvärme håller jag på att riva väggen och tänkte slänga ut acktankarna för att få en massa extra yta i källaren.
Efter lite rivning upptäckte jag dock till min förvåning att varmvattnet (tappvattnet) från fjärrvärmecentralen går in i en av tankarna och sen direkt ut igen. Därefter förgrenar det sig vidare i huset.
Det kan väl inte finnas nån vettig anledning till det här konstiga kopplingen?
Dessutom är det gravrost där rören ansluter så inom överskådlig tid hade jag haft en läcka rakt ut i ett massivt berg av rockwool bakom en vägg om jag inte upptäckt det nu.
Alla grövre (blåa) rör på tankarna verkar urkopplade i alla fall och det låter inte som tanken är full när jag dunkar på den. Känner mig mest förbryllad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo så kan det vara för jag tror inte att jag värmer upp nåt vatten i tanken egentligen, det går alldeles för snabbt för det.
Allt VVS här hemma verkar vara hemmabygga. Bara prisolrör som ormar sig fram huller om buller över väggar och tak.
Allt VVS här hemma verkar vara hemmabygga. Bara prisolrör som ormar sig fram huller om buller över väggar och tak.
Klicka här för att svara