C Cold Gin skrev:
Japp den sitter på åttonde raden och gummitätningen sitter dom den ska. Men som nån annan sa ska jag testa o dra in en burk ättika nån dag eller två. Hoppas det är så enkelt att nåt legat i komposten o förpestat där under. Inte ens tänkt på o pröva ättika. Hoppas detta funkar.
Ok, på de jag har installerat har gummiringen gått längre ned. Kollade på min här hemma och där ser man inte ringen utan den är ca 1 cm ned i muffen.
Men det ser ut som du har ett annat fabrikat iofs.

L lordi skrev:
Ok, på de jag har installerat har gummiringen gått längre ned. Kollade på min här hemma och där ser man inte ringen utan den är ca 1 cm ned i muffen.
Men det ser ut som du har ett annat fabrikat iofs.
Ok testade detta nu så får vi hålla tummarna. Har ikea, lillviken.

Har försökt med ättika nu i två omgångar under julhelgen och nyår. Lukten försvinner med ättika. Haft ättikan stående i skåpet under diskhon och under själva diskskåpet i 2 dagar per gång. Men nån dag efter ättikan är borttagen och gjort sitt jobb börjar det lukta igen.

Frågan är kan soplukt från komposten sätta sig så jävligt i möbler om det bara står någrattis dagar för länge? Det är det enda jag kan komma på förutom att jag tryckt ner muffen till köksavloppet nu.

E
Även om du uteslutit avloppet som luktkälla så testa att hälla ner 2 msk och låt ligga ett par minuter och häll på 2 msk bikarbonat. Spola sedan riktligt med varmt vatten. Testa detta i båda hoarna så försvinner bakterierna som samlas där som är svårt att få bort när man bara tvättar rent delarna.

E epw skrev:
Även om du uteslutit avloppet som luktkälla så testa att hälla ner 2 msk och låt ligga ett par minuter och häll på 2 msk bikarbonat. Spola sedan riktligt med varmt vatten. Testa detta i båda hoarna så försvinner bakterierna som samlas där som är svårt att få bort när man bara tvättar rent delarna.
Ok testar detta med. Grejen är att lukten kommer från under diskhoskåpet.

E
Hur ser det ut med avluft till denna avlppsstammen?
C Cold Gin skrev:
Ok testar detta med. Grejen är att lukten kommer från under diskhoskåpet.
Testa att slänga ner denna blandning direkt i avloppet också då. Alltså i stammen nedanför det grå röret.

E epw skrev:
Hur ser det ut med avluft till denna avlppsstammen?

Testa att slänga ner denna blandning direkt i avloppet också då. Alltså i stammen nedanför det grå röret.
Har avlufting i badrummet. Vanligt rör som går igenom yttertak. Har testat om det fungerar som det ska o mycket riktigt så funkar det. Bad sambo spola osså stod jag o kände om det kom nån lukt på taket. Det gjorde det. Inget sitter i vägen heller.

Har faktiskt hällt ner varmt vatten o diskmedel en gång i skarven till avloppet men ska testa denna blandning med.

Uppdatering.

Har nu sen senaste inlägg skurat i diskhoskåpet, dammsugit under diskhoskåpet och torkat med en lätt fuktig trasa, dragit ut kylskåpet och kollat behållaren på baksidan(verkar inte komma nån lukt vare sig från kyl eller i skåpen där kyl o frys står). Har även rengjort dom redan rena köksavloppsrören. Ovan vattenlåset så att säga.

Inte kommit nån vart. Det luktar fortfarande. Min sista grej jag själv kan komma på är om frånluften är för kraftig i huset. Har förstärkt självdragsventilation med en frånluftsfläkt i badrummet i mitt hus. På wc har jag bara en frånluftsventil i taket som går upp. I pannrummet har jag en gammal talriksventil i midjehöjd som kan varit till oljepannan som fanns förr. Är dock osäker på om den fyller nån funktion fortfarande. Tilluft har jag en i fönstret i vårt sovrum. Har även tilluft i anslutning till pannrummet. Har ett 60-talshus där alla fönster ej är bytta så i vardagsrummet och i ett sovrum kommer tilluften genom otätheter. Likaså i groventren. Har tänkt fixa detta nu längre tid med tilluftsventiler i vardagsrum och berörda sovrum. Dock upplevs aldrig luften som dålig eller instängd i dessa rum.

Men är det nån som är kunnig på ventilation och tror att detta kan vara en orsak? Problemet borde ju dock funnits innan köksrenovering för badrumsfläkten står på ett konstant lågt flöde och har gjort sen april 2016. Dom här lukterna uppkom maj 2017, 3-4 månader efter renoveringen va klar. Dock så har intensiteten skiftat men vart konstant nu sen i september.

Följdfrågan blir då: Borde det inte finnas nån otäthet i så fall som lukten kommer ifrån?

Innan jag gick till jobbet idag satte jag fläkten på bara fuktläge. Får se om jag märker nån skillnad när jag kommer hem.

P.S värt att notera. Har aldrig några problem med att vatten i brunnar, toalettstolar eller vattenlås försvinner.

Hej,
vad tråkigt! Ser jag fel eller går vv och kv rören rakt ned i golvet? Kan det vara i så fall att det finns någon liten otäthet kring ballofixerna så att vatten sipprar ned i golvet och något därinne börjar lukta?
En otäthet är inte lätt att hitta för dete behöver inte sspruta vatten. Man kan göra så: torka av rören under ballofixerna ordentligt och sedan vira runt lite dasspapper. Blir det några osynliga droppar så kan man se det rätt bra på dasspappret för det sväller.

Du ser helt rätt. Kv och vv ligger under finsatsen och är ingjutna i plattan. Ska testa ditt förslag när jag kommer hem.

Ok tror jag kan ha hittat orsaken nu. Se bild.

När snickaren satte dit diskhoskåpet har han istället för att såga till några cm extra stort utrymme för rör och avlopp vridit till vv röret någon cm åt höger så att det går in i befintliga utskärning i botten på skåpet. På så sätt har det (förhoppningsvis bara)bildats en spricka i flytspacklet som gör att lukt kommer upp. Eller?

Hur illa kan ett oskadat flytspackelskikt lukta? Eller kan det vara så att han knäckt till en läcka på röret under ytskiktet? Nåt man kan täta sjäv eller ska jag ringa honom och försäkringsbolaget. Har han orsakat nåt får han ju stå för det så klart. Nån med nåt råd?

P.S har lindat in rören nu med toapapper så ser vi om dom läcker också då småningom.

• Vattenrör som avviker åt höger inuti ett diskhoskåps utskärning med antydan till sprickor och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering

Har testat alla tips jag fått i stora drag men inget verkar hjälpa. Har kliniskt gjort rent köksavloppet, tätat springorna i flytspacklade golvet, använt ättika i två omgångar i två dagar på raken, dammsugit ut och svabbat under diskhoskåpet, rengjort alla kärl i diskhoskåpet, slutat använda kompost, rengjort diskmaskinen med ättika och bikarbonat på varmaste programmet och kollat om uppsamlingskärlet till kylen va boven. Men inget har hjälpt eller ledit mig fram till en lösning.

Vad gör man? Är det rörmokaren eller nån luktsaneringsfirma man ringer?

ClasseClas
Jag har varit med om att bräddavloppet till diskhon har varit full av klägg och luktat illa. Prova att rengöra den och även avloppen till hoarna genom att plocka ner delarna och rengöra på annat ställe.

Kan det vara själva flytspacklet som luktar? Kanske du testa materialet på en lös gipsskiva som får torka till i ett annat rum.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har varit med om att bräddavloppet till diskhon har varit full av klägg och luktat illa. Prova att rengöra den och även avloppen till hoarna genom att plocka ner delarna och rengöra på annat ställe.
Är precis det ja gjort. Finns inga beläggningar eller skit kvar. Helt rent.

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.