Det känns precis som om all värme över 60grader hämtas av kråkorna...

Okej enkel beskrivning.


Viadrus u22 panna 90cm ved.
Sprillans ny laddomat 21-100.
Fyrkantig acc på 2500liter
Öppet expansionskärl (tillräckligt stort)
pannan står 25cm från tanken.

En slinga till stora huset, shunt med utetemp.
En slinga för tappvatten.
(Stora hus har vvberedare till dush)
En slinga till mitt lilla hus, shunt med utetemp.

Grejen som är mystisk.

Om jag eldar från att allt är kallt som i graven tills tanken är
85 uppe
85 mitten
75 nere
Till stora huset går det ut 45grader kommer tillbaka 41 grader.
Mitt hus 30 grader ut 28 grader tillbaka.

Temp ute ca 8grader ingen vind.

Slänger ändå in halv panna med ved vid kl 22.

Kommer tillbaka till pannrummet klockan 07, hela tanken är 60grader. Hoppar över att starta pannan, kommer tillbaka och kollar tanken vid 12 tiden, då har det sjunkit ca 6 grader.
Kommer tillbaka vid kl 19 då har det sjunkit 7 grader ytterligare.

Eldar på, för att fru ska kunna ta sin stekheta dusch på kvällen.

Testade häromdagen att stänga shuntar till båda hus under natten när allt var uppvärmt vid kl 22

Kommer till pannnrum kl 07, acc är 60grader genomvarm.

Det känns precis som om all värme över 60grader hämtas av kråkorna...

Någon som kan tänkas ha idéer på varför det måste vara på detta vis?
 
R
Kan du ha någon form av självcirk genom pannan då kyler den av vattnet , kolla upp klaffventilen i laddomaten så den stänger ,
Är det samma temp på panna och tankar så finns en självcirk , Var tar du ut värmen från pannan eller tankar .
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.