Problemet är inte att det är i någon annans moln. Problemet jag ser är att det ligger i ETT annat moln, dvs konfiguration kan inte ske om Internetanslutning saknas?

Tycker alla verkar gå åt ett håll med stora klumiga lösningar som passar tekniker. Jag skulle utan problem gå för 2 bra moderna routar och ställa en av dem som AP. Då känner man igen sig vid konfigurering och allt funkar utan några controllers och moln.

Tycker jag också.. köp ex. två Asus 68U o ställ dem som AP bara. Borde fungera tillräckligt bra. Dra fast Cat6 mellan.
Den enklaste och mest prisvärda lösningen.

Asus 68u kostar mellan 1500 och 2000 kr enligt Prisjakt. Om man vill köpa i en någorlunda känd butik så kan man räkna med ca 2000 kr.
Ubiquiti Unifi AP AC lite kostar ca 1200 kr, men då behöver man en router också. Jag kan då rekommendera Ubiquiti Security Gateway för ca 1500 kr.

Asus: 2x2000 kr = 4000 kr.
Ubiquiti: 2x1200 + 1500 = 3900 kr.

Jag har tidigare själv kört med 2 st routers varav den ena var satt till endast AP, men det fungerade långt ifrån lika bra som min nuvarande lösning med Ubiquiti AP's och deras Security Gateway. Allt administreras via deras controller-programvara som inte behöver vara igång alltid, utan enbart när man vill göra ändringar. Allt var otroligt lätt att sätta upp och behöver man fler AP's så skaffar man bara ett par till.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Routers är inget alternativ. Blir ingen estetisk snygg lösning och dessutom inte POE.

Jag köpte mina på www.senetic.se.
Om man kollar priserna på deras sida idag kommer man under 2800 kr för 2 AP's och en Security Gateway levererat och klart till dörren.

Om de fungerar klockrent för under 4k säger jag också köp på Ubiquiti. Problemet med andra hemmalösningar brukar vara att det inte fungerar optimalt när man rör sig i ett hus med en device.
Därav lösningen med Aruba, där bara det funkar men sjukt dyr lösning.

Har själv funderat på att slänga ut allt o skicka in en ny fet RR-AC 5300 för att få EN kraftig istället för flera halvbra o komma runt växling mellan AP.

Ubiquiti är inte en hemmalösning.

MathiasS skrev:
Ubiquiti är inte en hemmalösning.
Motivera, tack!

-RB- skrev:
Motivera, tack!
De är bättre än så!

Jag är väldigt nöjd med mitt köp av en Unifi ac lite.

-RB- skrev:
Motivera, tack!
Jag uppfattar inte att företaget med sina produkter vänder sig till konsumentledet i första hand.
Jag uppfattar att merparten av dom som använder produkterna gör det å yrkets vägnar.
....och sedan är vi en liten skara som sett storheten i produkterna och konstaterat att man kan få "riktiga" prylar utan att betala 10 gånger mer än för konsumentprodukterna.

Är Unifi AP Long Range alltid bättre än Unifi AP Lite, eller tappar jag något på den vunna räckvidden? Skiljer ju inte mycket i pengar om man bara ska ha några få till hemmet.

Det enda som skiljer dem åt är att LR har högre sändareffekt. Det är användbart i när du länkar två LR-enheter men för generell WIFI täckning torde det inte bli någon skillnad eftersom dina andra enheter har samma uteffekt oavsett LR eller inte.

Ska du köpa idag så tycker jag du ska satsa på dual-band produkter så du kan köra på 5Ghz också. UniFi AP AC Lite ska vara både bra och prisvärd.

eidlert skrev:
Är Unifi AP Long Range alltid bättre än Unifi AP Lite, eller tappar jag något på den vunna räckvidden? Skiljer ju inte mycket i pengar om man bara ska ha några få till hemmet.
Jag är väldigt nöjd med min LR, men jag kör den inte i LR läge, utan använder mig av högsta lagliga effekt.
Antenn och sändareffekt på våra mobiler och surfplattor är väl avvägda mot normal uteffekt.
Om jag höjer styrkan så får högre signalstyrka, men wifi:t funkar ändå inte bättre pga. telefonens begränsningar.
På normal styrka så täcker den ändå i princip hela vår tomt, ca 1500m2, det räcker för mina behov.

mexitegel skrev:
Det enda som skiljer dem åt är att LR har högre sändareffekt. Det är användbart i när du länkar två LR-enheter men för generell WIFI täckning torde det inte bli någon skillnad eftersom dina andra enheter har samma uteffekt oavsett LR eller inte.

Ska du köpa idag så tycker jag du ska satsa på dual-band produkter så du kan köra på 5Ghz också. UniFi AP AC Lite ska vara både bra och prisvärd.
Det är AC modellerna jag avsåg, missade att skriva det bara.
Om jag förstått rätt så har LR-modellen bättre antenn för mottagning så att det faktiskt blir bättre även för mina vanliga enheter.

Om det nu inte är så att den vanliga modellen är bättre på något så ser jag ingen anledning att spara 200kr per accesspunkt.

Peter2400 skrev:
Jag är väldigt nöjd med min LR, men jag kör den inte i LR läge, utan använder mig av högsta lagliga effekt.
Antenn och sändareffekt på våra mobiler och surfplattor är väl avvägda mot normal uteffekt.
Om jag höjer styrkan så får högre signalstyrka, men wifi:t funkar ändå inte bättre pga. telefonens begränsningar.
På normal styrka så täcker den ändå i princip hela vår tomt, ca 1500m2, det räcker för mina behov.
Ok, visste inte att man kunde stänga av LR läget. Då har man fortfarande något bättre antenner då antar jag jämfört med vanliga modellen?
Menar du att LR-läget innebär högre än laglig sändeffekt?

Ni som använt dessa, vet ni om det är dåligt att montera dessa på väggen? Vill helst inte proppa fast den i taket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.