Hej,

Hjälper en bekant med att sätta upp ett nätverk på hans gård. En klassisk trelängad skånegård.
För att få bra wi-fi täckning i alla längorna tänkte vi sätta upp några accesspunkter. Funkar inte så bra med bara en trådlös router i ena ändan.

Kikade på http://www.kjell.com/se/sortiment/d...iti-unifi-uap-roaming-accesspunkt-n300-p95550.
Skulle det gå att koppla tre sådana till en vanlig router eller kräver dessa en "server" för att köras? Vill minnas jag läst det någonstans, men kan inte hitta var.

Kör idag med en extender, men den skapar ett nytt SSID och det vill vi inte. Allt skall vara samma nät, om jag förstått allt rätt går det med ovanstående.

Några andra tips? Kravet är POE.
Visst finns Cisco och andra proffsmärken, men nu är detta för vanligt privatbruk.

KalleKe
Unifi fungerat grymt bra, jag kör det sammankopplat i tre fastigheter.

Du behöver en dator som kör deras server program men enligt instruktion så behövs denna bara när man konfigurerar. Jag kör personligen alltid men server programmet igång på en dator som jag ändå använder till mycket annat.

Finns en utomhus enhet att köpa också. Dustin har ett större sortiment men det är bra åtgång så vissa saker har nästan en månads lev tid

Jag har 2 st Unifi AP AC-Lite som länkas ovan (den nya modellen). De fungerar väldigt bra. Jag kör utan controller-programmet igång. Det behövs endast för konfig och loggning. Jag kommer inom kort installera en 3:e och börja köra controller-programmet kontinuerligt då jag är intresserad av att kunna logga händelser. Det går iofs att logga till en syslogserver, men då får man, såvitt jag kunnat förstå, inte med all information som jag vill ha.

Tack för all input!
Vad vinner jag på att köpa den nyare som är 350 kr dyrare?

Rena skrev:
Tack för all input!
Vad vinner jag på att köpa den nyare som är 350 kr dyrare?
Mindre och snabbare, den gamla modellen räcker gott för mig nu med sina 100mbit.
Med iphone 6 kommer jag upp i ca 65mbit som max, men det hade känts bättre med lite överkapacitet.

• Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Titta även på Open-mesh, kanske inte lika kända som UNIFI produkterna.
Med Open-mesh behöver man ingen lokal controller, all konfiguration görs i molnet.

Varför vill man göra konfiguration i någon annans moln? Nej tack.

• Gilla
bruka
  • Laddar…
Beror på, vill du ha det bästa och priset inte är det viktigaste kan jag tipsa om:
https://www.dustin.se/product/5010875901/aruba-instant-iap-205
Kan du sätta upp 3 stycken av dessa som då smart kan koppla över en mobil enhet
som rör sig mellan dem.

Har annars haft problem med övriga routrar + repeatrar eller accesspunkter kopplade via lan. Går man
mellan olika rum fungerar det inte optimalt. Är det inget problem fungerar det ju att köpa
ex tre stycken Asus-AC68U routrar, sätt upp ena som router och de andra som accesspunkt via LAN.

JAmen det låter ju helt rimligt med accesspunkter för 10k i hemmiljö......:)

Unify kan konfas för zero-handoff med de pros &cons som det innebär. Vilken roamingteknik använder auruban?

Redigerat:
*dubbelpost*

Nej.. väldigt få fall där det är motiverat med 10k-pjäser i hemmet. Men det finns alltid folk med stora hus o gott om pengar o då är det bra att veta att det finns grejor som lirar 100%-igt ;)

Både unifi och open-mesh är trevliga produkter.
Själv bekymrar det inte mig att controllern ligger i någon annans moln.
Har känsligare information i andras moln än det, t.ex mail, Facebook, Dropbox/Onedrive...

Roaming har jag inte testat på UniFi, fungerar vad jag hört bra.
Open-Mesh roamar utan problem
https://www.youtube.com/watch?v=5ML8qJl0dZ4

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.