pelpet skrev:
Jag har också planer på att ha en accesspunkt utomhus, men min idé är att sätta en rundstrålande antenn på skorstenen och sedan dra in en lång antennkabel till en accespunkt.
Ett kort dokument från Cisco med tumregler på antennkabellängder, acceptabel dämpning osv. som kan vara relevant för diskussionen: http://www.cisco.com/en/US/tech/tk722/tk809/technologies_tech_note09186a00801c12c2.shtml

8 meter, som i mycket_nu:s fall skall inte vara något större problem.
 
Bra info, 2 dB kan jag nog leva med.

Frågan är dock om man inte nästan fördubblar investeringen med en extern antenn. Ser ut att gå på en tusenlapp med kabel om man inte vill bygga själv.
 
Å andra sidan så går det ju att göra en antenn vädersäker och problemfri på ett helt annat sätt än en extern AP... Det är ju själva den att ingenting någonsin skall vara självklart, hur man än vänder sig har man röven bak. ;)
 
Redigerat:
Trådlöst.se upplyser inte kunden om att man får sända på max 100mW med WLAN-utrustning. Inte konstigt att folk har problem med trådlös utrustning i tätbebyggda områden. Den som eldar på mest vinner. ;)
mycke_nu har ju dock garanterat inga problem med detta.
 
Johan Gunverth skrev:
Trådlöst.se upplyser inte kunden om att man får sända på max 100mW med WLAN-utrustning. Inte konstigt att folk har problem med trådlös utrustning i tätbebyggda områden. Den som eldar på mest vinner. ;)
mycke_nu har ju dock garanterat inga problem med detta.
Från manualen:

"Country Code Each country has their own power level
and frequency regulations. To ensure the device operates
under the necessary regulatory compliance rules, you must
select the country where your device will be used. The IEEE
802.11 mode, channel and frequency settings, and output
power limits will be tuned according to the regulations
of the selected country. For further explanation of
international compliance requirements, please consult
the RF Compliance Guide for further explanation of
international compliance requirements."

Jag har en liggande, men jag har aldrig använt den. Jag kan alltså inte verifiera att den automatiskt anpassar sig till svenska förhållanden.
 
Johan Gunverth skrev:
mycke_nu har ju dock garanterat inga problem med detta.
50 km räckvidd! :eek: Det skulle täcka halva Östersjön härifrån.. :cool:

Tyvärr har jag fri sikt till en synnerligen imponerande antennanläggning vars ägare har begränsad humor när det gäller sådana här saker, så jag får nog avstå..
 
mycke_nu skrev:
50 km räckvidd! :eek: Det skulle täcka halva Östersjön härifrån.. :cool:

Tyvärr har jag fri sikt till en synnerligen imponerande antennanläggning vars ägare har begränsad humor när det gäller sådana här saker, så jag får nog avstå..
De har dock god förmåga att se till att du inte får någon som helst mottagning oavsett vilken antenn du skaffar ;)
Den avgörande frågan är ju inte elektrisk uteffekt från AP:n utan utstrålad signal från antennen. Det finns regler för det med dock
 
Tänk bara på att en rundstrålande antenn strålar i ett mönster som ser ut som två djupa tallrikar som ligger mot varandra, typ som ett tecknat Ufo, i horisontalplanet. Jag satte min AP inne och antennen ute, uppe under taket. Blev inte alls bra, dålig täckning snett nedanför på ena uteplatsen. Fel var dessutom att den inte satt helt lodrätt och att den inte fick nått jordplan. Blev mycket bättre när jag flyttade ned den till plåten som sitter ovanför en dörr.
 
PHermansson skrev:
Tänk bara på att en rundstrålande antenn strålar i ett mönster som ser ut som två djupa tallrikar som ligger mot varandra, typ som ett tecknat Ufo, i horisontalplanet. Jag satte min AP inne och antennen ute, uppe under taket. Blev inte alls bra, dålig täckning snett nedanför på ena uteplatsen. Fel var dessutom att den inte satt helt lodrätt och att den inte fick nått jordplan. Blev mycket bättre när jag flyttade ned den till plåten som sitter ovanför en dörr.
Bra påminnelse. Om man köper en rundstrålande antenn med hög(re) förstärkning så är den ofta optimerad pss att täckningen i vertikalplanet är mer begränsad, dvs den täcker mer en diskus än en sfär. Det ger förstås längre räckvidd (av rent geometriska skäl) men kan ju som ovan lätt ge sämre täckning i en brantare vinkel om man sitter nära och under antennen. Så man skall inte stirra sig blind på antennförstärkningen som sådan.
 
PHermansson skrev:
Tänk bara på att en rundstrålande antenn strålar i ett mönster som ser ut som två djupa tallrikar som ligger mot varandra, typ som ett tecknat Ufo, i horisontalplanet. Jag satte min AP inne och antennen ute, uppe under taket. Blev inte alls bra, dålig täckning snett nedanför på ena uteplatsen. Fel var dessutom att den inte satt helt lodrätt och att den inte fick nått jordplan. Blev mycket bättre när jag flyttade ned den till plåten som sitter ovanför en dörr.
Tack för påminnelsen, det var just en sådan som jag länkade till. Det man ska ha är en "omnidirectional" antenn som strålar i alla riktningar. Jag vet dock inte vad en sådan antenn kallas på svenska.
 
Isotrop, vill jag minnas.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.