Problemet med kabel till antennerna är att det är förluster i kabeln. Så även om antennen kommer närmare så blir det kanske så höga förluster i kabeln att signalen blir svagare.

Nerre skrev:
Sen har vi WiFi-frågan.

Det är inget problem att ha flera accesspunkter på ett och samma LAN. Med konsumentprodukter så blir det dock inte helt optimalt.

Sätter man samma SSID och lösenord på dem så ansluter trådlösa enheter valfritt till den av dem som är starkast. MEN, det finns inget stöd för överlämning. Så om en enhet ansluter till en accesspunkt så ligger den kvar där tills den tappar kontakten helt, även om man flyttar på sig så en annan accesspunkt får starkare signal. Det gör att om man rör på sig mycket i huset så kan man ibland få problem.
På mina Asus går det att ställa en nivå på när accesspunkten ska koppla ner telefonen så den kan byta accesspunkt.

Sen hur det fungerar i praktiken vet jag inte, även om jag tror det.

Hur vet Asus-prylarna om att det finns en annan accesspunkt inom räckhåll för telefonen? Det kan ju lika gärna vara att den är ännu längre bort från den andra? Lagom kul att bli nerkopplad stup i kvarten trots att det är den accesspunkten som är den enda som är inom räckhåll.

(Och var hittar du den inställningen? Jag hittar inget på min Asus-router.)

Inställningen finns i både RT-N66 och D12 i de senare firmwaren. (från 3.0.0.4.374.979)

Jag tror det ligger under wireless->professional någonstans. Jag kan kolla ikväll...

Ligger under "professional" och heter minimum RSSI. Där ställar man in ett tröskelvärde där ASUS Routern tar bort klienter som ligger under tröskelnivån. Tanken är väl då att man har planerat sitt nät så man förhoppningsvis får starkare , eller tillräckligt stark signal från annan AP när uppkopplingen mot ASUS routern klipps pga för låg nivå. Kan inte se någon större vinst med denna funktion om man inte har liknande funktion i AP. I vilket fall blir det ju alltid ett avbrott när klienten byter anslutning.

Jag har inte provat detta och vet inte om det finns liknande funktion i Netgear WNDR3700 som går som AP hos mig.

Blir nåt att labba med till helgen.

Ah, där ser man. Jag läser på forumet på Smallnetbuilder och har inte sett det nämnas där. Jag har iofs en RT-AC66U och har inte uppgraderat mjukvaran på rätt länge (det är inte populärt med driftstörningar här hemma:).

Jag har själv min Thomson gateway från Telia som sitter centralt i huset, en Netgear i en gäststuga samt en Cisco i andra änden av tomten. Täcker hela tomten med både 2,4 GHz och 5 GHz med samma SSID och lösen.
Det är inga problem för mina androider att hoppa mellan nätverken och de väljer automatiskt det som är starkast. Det kan bli en halv sekund glapp innan det kopplat upp ibland men oftast sker det smärtfritt.

fusion skrev:
Ligger under "professional" och heter minimum RSSI. Där ställar man in ett tröskelvärde där ASUS Routern tar bort klienter som ligger under tröskelnivån. Tanken är väl då att man har planerat sitt nät så man förhoppningsvis får starkare , eller tillräckligt stark signal från annan AP när uppkopplingen mot ASUS routern klipps pga för låg nivå.
Tanken är nog snarare att bandbredden (både radio och IP) inte skall gå åt till en massa klienter som ändå inte kommer att kunna göra något vettigt, eftersom deras radiolänk ligger så "på gränsen". Det är nog främst menat för större nätverk där man har många uppkopplade enheter samtidigt och vill prioritera funktionen för de som har så bra radiokanal att de ändå kan utnyttja nätverket.

Så det är nog inte så problematiskt i ett hemmanät där man knappast har hundra användare/enheter som desperat försöker ansluta sig trots att de egentligen inte kommer att ha något för det. I professionell nätplanering på t ex hotell så löser man typiskt detta genom att vrida *ner* uteffekten på accesspunkterna så att de täcker en mindre yta och signalen inte tar sig igenom väggar osv. till ingen nytta, utan bara bidrar med störningar och apparater som skriker på uppmärksamhet för full hals. (För dessa ytor kan man med fördel då sätta upp en ny accesspunkt som istället kan täcka den ytan).

Eller rättare. I professionell nätplanering så *borde* man göra det, men tyvärr så är det alltför ofta som någon firma bara skruvar upp en massa accesspunkter och sedan mäter styrkan på radiosignalen lite pliktskyldigast. IEFT brukar få bygga om nätverket på varenda hotell de har stora möten på...

Nja, funktionen kallas faktiskt "roaming assist" eller nåt sånt. Men som sagt var, den fungerar ju bara rätt om enheten rör sig i området mellan två accesspunkter, om enheten istället för sig i utkanten av ena accesspunktens område så stjälper ju funktionen mer än den hjälper. I princip funkar funktionen alltså bäst om accesspunkterna sitter längs områdets ytterkant, så för mig som har accesspunkterna sitter mitt i huset på varsin våning är det nog inte så optimalt.

Nu har jag fått igång det och det verkar hittills funka utmärkt. Tack för hjälpen alla som bidrog!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.