G
Jag har köpt en liten förstärkare till mina högtalare i bastun. Det jag glömde var att beställa transformatorn. Jag har några transformatorer liggandes hemma och undrar vilken som kommer att passa bäst.
Jag är rädd för att bränna förstärkaren så därför ber jag om hjälp. Ingen av transformatorerna är kanske optimal men kanske kommer att funka lite.... eller inte funka alls.......

Bifogar bilder på förstärkarens elsystem som nr 1
och transformatorerna som 2 och 3
DSC_1590.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1597.jpg
Skapa konto

DSC_1596.jpg
Skapa konto

Tyvärr verkar inte någon av dina transformatorer kunna leverera 3 A som förstärkaren verkar kräva. Tror att både 1 A och 500 mA är i underkant.

hahalj
OEM adaptern funkar inte alls, den ger AC ut, din förstärkare vill ha DC. Och Clairtronic-grunkan ger visserligen 12 DC men bara 0.5 A, din förstärkare vill ha 3 A. Du kanske får liv i den, beror på vad den drar i "tomgång", men nån volym blir ju svårt att kräma ut. Du får nog skaffa en annan 12DC-adapter.

Har du tittat för djupt i flaskan? förstärkaren vill ha 12 13,5 Volt växelström (AC) och 3 A om man får tro att den första bilden är från förstärkaren

hahalj
Det står DC 12~13.5 V. Det betyder 12-13.5V likspänning. Inget annat.

• Gilla
Walo
  • Laddar…
Det var nog jag som tittat lite för djup i flaskan, nu när jag skärper till mig kan även jag se hela textraden och backar då omedelbar från mitt förra inlägg :o

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
hahalj
:p Skål!

G
Då får jag nog beställa en ny då. Skit oxå. Tack tack

Det går att använda en 'modern' batteriladdare hemma, typ denna (Biltema, 199 kr), bara du hänger en blyackumulator parallell med uppkopplingen. Jag använder en sådan kombination till en byggradio (baserad på en 4x40W bilstereo), det funkar utmärkt. Det ska vara en modern (switchad) laddare för att undvika 50Hz-brum i högtalarna.

Byggradion spelar ca. 12 timmar (vanlig - hög - byggradiovolym) på en laddad 12 Ah batteri. Batteriet funkar som buffert och gör att en 2A laddare räcker.
CameraZOOM-20130920181042560.jpg
Skapa konto

Mycket billigare på eBay... 3A/12V kostar 62 kr (inkl frakt) - och det finns billigare. De kommer från Kina... och det gör den som Kjell säljer likaså.

Redigerat:
3 Amp. är ju den högsta strömmen som behövs vid full volym, den kommer säkert låta tillräckligt högt i bastun med 0,5 Amp. Vill man krångla till det så kan man hänga på en kondensator som strömreserv, Är det något som går sönder så är det då transformatorn, så prova!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Egnaledknarf skrev:
Mycket billigare på eBay... 3A/12V kostar 62 kr (inkl frakt) - och det finns billigare. De kommer från Kina... och det gör den som Kjell säljer likaså.
Det finns bra switchade nätagg från Kina, det finns dåliga, och det finns farliga. De dåliga är dåliga på så sätt att de sprutar ut okontrollerade EMC-störningar på elnätet och i etern. De farliga kan man dö av. Har en del erfarenhet av att sourca nätagg eftersom vi säljer sådana ihop med de mätinstrument vi tillverkar på jobbet. Det innebär att vi EMC-testar nätaggen ihop med vår utrustning. De nätagg från Kjell vi har testat har inte klarat EMC-kraven trots att de är CE-märkta. För att hitta bra nätagg måste man gå till mer välrenommerade tillverkare i Kina eller Taiwan. Sådana är svåra att köpa för vanliga konsumenter. Och dyra. De säljs oftast genom industrigrossister.

Jag vet inte om Kjells är bättre än de på Ebay men jag tänker att sannolikheten i alla fall är lite större att de inte är direkt farliga.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
snaggletooth skrev:
Här är en som passar:
[länk]

Fast personligen skulle jag köpt den på 5A

[länk]
Ganska onödigt egentligen då det inte blir vare sig mer eller bättre med 5A aggregatet. Men jag såg att prisskillnaden bara var 50 spänn, så jag skulle kanske också gått på den kraftigare. ;)

Men i vilket fall är TS förstärkare med största sannolikhet en baserad på tripaths TA2020 eller TA2024 chip.
Och då drar det inte mer än 2 A vid 12V matning.
(Kanske kan gå över 2A om man lastar förstärkaren med 2ohm last, t.ex. parallellkopplade 4ohms högtalare, men det tycker jag i vilket fall att man inte bör göra)

Men här har du en för 99 spänn som ger 3A vid 12V
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud...dapter_100-240v_ac_50-60hz_till_12v_dc_3a_15m

Redigerat:
Mikael_L
Jag kan också nämna att ifall det är TA2020 eller TA2024 chip så är det idealt att hitta en strömförsörjning som ger 13.5-14.5V, då förstärkaren ger mer uteffekt (klarar mer dynamiskt ljudmaterial).
Men det gäller att vara noga här, absolut inte gå över 16V, och att nätaggregatet inte heller har några hyss för sig med överslängar i spänning, ty förstärkarchipet går obönhörligt hädan vid ca 16 V. Det har folk testat. :)

Men med säg 14V så kan chipet dra mer ström, och typ 4A i strömförmåga är önskvärt.

Dessa chip presterar faktiskt riktigt bra om man har 4ohm högtalare och 13-14 V strömförsörjning. Både vad gäller effekt och ljudkvalitet. Ja jag menar givetvis med tanke på pris och storlek på förstärkaren då.

Men till sist, det enda du har att vinna på att leta efter ett t.ex. 13,8V nätdel är lite högre uteffekt, och frågan är om det verkligen är något du behöver i din bastu... :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.