På min svarv har jag digital mätning. Kollade i instruktionsboken och de står det att man kan mäta absolut eller relativ mätning.
Finns det någon som kan förklara vad som är skillnaden? Har googlat men hittar inget vettigt. Finns massa om luftfuktighet men det hjälper mig inte.

Absolut är väl från en bestämd nollpunkt och relativ från en punkt du själv kan sätta?

• Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
Relativ luftfuktighet visar "% av max". Säg att luften kan innehålla 10 gram vattenånga per m3 vid 10 grader. Då är luftfuktigheten 50% om luften har 5 gram.

Absolut luftfuktighet är bara gram per kubikmeter.

E Erik9005 skrev:
Relativ luftfuktighet visar "% av max". Säg att luften kan innehålla 10 gram vattenånga per m3 vid 10 grader. Då är luftfuktigheten 50% om luften har 5 gram.

På en SVARV.

• Gilla
  • Haha
Pin och 2 till
  • Laddar…
E Erik9005 skrev:

Detta är iofs intressant, och många är okunniga om hur det hänger ihop med rel. luftfuktighet temperatur, entalpi osv. Vi kan gärna reda ut detta i en utbildningstråd om mollierdiagram osv, men den tråden bör läggas i forumdelen byggnadsfysik.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vad var frågan, vad exakt är det som ska mätas absolut och relativt?

Någon digital måttinställning på svarven.

• Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Om jag kommer ihåg rätt från skolan så hade vi absolut och inkremental måttsättning. Absolut då mäter man hela tiden från nollpunkten och inkremental så mäter man från senaste mätpunkten. Tex du ska gör 3 st instick med 10mm mellanrum i svarven. Då mäter du från 0-10, 0-20, 0-30mm absolut mätning. Inkremental mäter du från 0-10, 0-10, 0-10 du utgår alltså från senaste mätpunkten och sätter den till noll hela tiden. Jag kan ha vänt på begreppen och minnas fel.

A

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
C

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.