Köpte en kåk byggd någonstans runt 1980. Trähus. Bakom panelen på huset (lock stående 145/22 95/22) gömmer sig isoleringsskivor av något slag.
Jag noterar att man på alla sidor, med undantag för den främre långsidan använt spikläkt 28/70. På den främre sidan har spikat panelen igenom isoleringsskivorna rakt in i bärande reglar. Således saknas luftspalt. Bottennrädorna är ruttna och fasaden mår inte bra. Nu hör till saken, att jag börjat fundera på om detta är något man kunde förväntat sig borde upptäckts av besiktningsmannen? Är det skäligt att ringa f.d. ägare och begära kompensation? Eller reklamera besiktningen?
Jag kommer behöva byta hela fasaden. Resterande fasad mår bra. Troligtvis för att spikläkt ger andrum.
Jag noterar att man på alla sidor, med undantag för den främre långsidan använt spikläkt 28/70. På den främre sidan har spikat panelen igenom isoleringsskivorna rakt in i bärande reglar. Således saknas luftspalt. Bottennrädorna är ruttna och fasaden mår inte bra. Nu hör till saken, att jag börjat fundera på om detta är något man kunde förväntat sig borde upptäckts av besiktningsmannen? Är det skäligt att ringa f.d. ägare och begära kompensation? Eller reklamera besiktningen?
Jag kommer behöva byta hela fasaden. Resterande fasad mår bra. Troligtvis för att spikläkt ger andrum.
Jag beställde besiktningen inför köp.
Panelen har begynnande röta vid ändträ.
Går du ner på knä, och jämför främre fasad med övrig så ser man direkt att det saknas spikläkt. Man ser glespanel 28/70 i botten på alla andra sidor av huset underifrån och upp.
Panelen har begynnande röta vid ändträ.
Går du ner på knä, och jämför främre fasad med övrig så ser man direkt att det saknas spikläkt. Man ser glespanel 28/70 i botten på alla andra sidor av huset underifrån och upp.
Jag tänker mest på besiktningsmannen och dennes ansvar avseende konstruktion, orsak och verkan.
Ang. Vad som skrivs i protokollet avseende fasad framkommer följande
"Fasader och utvändiga trädetaljer har ett underhålls/
målningsbehov. Rötskador och torrsprickor förekommer.
Kupans fasad är i ett mycket eftersatt skick."
Kupan är totalrenoverad.
"Fasader och utvändiga trädetaljer har ett underhålls/
målningsbehov. Rötskador och torrsprickor förekommer.
Kupans fasad är i ett mycket eftersatt skick."
Kupan är totalrenoverad.
Klicka här för att svara