Byggahus.se

ABB Dosa

1k läst  6 svar

1. X
    Medlem Nivå 1
  2. H
    Medlem · Nivå 11
    Bra att du är observant och inte struntar i att det inte tätar som det ska.
    Det enda riktiga är att byta ut tätningen / förskruvningen.
    Jag är ganska säker på att din dosa har gängsystem PG och inte M
    Tror det är PG11 =18,6mm ytterdiameter på gängen
    Klicka på bilderna för att få dem större.

Det finns flera alternativ, här kommer två exempel.
    samma typ.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    pg11.png

en annan typ, där du ersätter hela orginaltätningen
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    pg 11  tät.png

Redigerat 2 feb 2015 11:55
    • Laddar…
  3. E
    Medlem · Nivå 22
    Dessutom finns det "lökringspackningar" som passar till alla storlekar på kabel, man "skalar bara bort ett lager om man vill ha ett litet större hål.

4. X
    Medlem Nivå 1
    Jo, det ser ju bra ut men var kan jag som privatperson få tag på sådana?
    Vidare, kan man hitta något faktablad på den dosan jag länkade. Lyckas inte själv söka upp den hur jag än gör.

Elmont:
    En länk kanske? Kan inte hitta något vettigt vid sökning på "lökringspackning"

Redigerat 5 feb 2015 21:59
  5. E
    Medlem · Nivå 22
    I Elektroskandias katalog kan du söka på E1458468 till E1460758 för förskruvningar med lökringspackningar.
    Och i samma katalog och samma ty av dosa (dock annat fabrikat) E1439502 till E1439704.
    Utbudet av förskruvningar är stort och det finns många varianter både i plast och metall. Det finns även förstoringar , förminskningar. Det finns två olika gängor det som gäller i dag är metrisk.
    Och hos Elektroskandia kan privata handla utan konto om man betalar med kort. Gör ett besök i en "butik" så hjälper dom dej säkert.

6. X
    Medlem Nivå 1
    Går inte att köpa som privatperson i malmö i alla fall. Ringde precis dit. Så om ingen har något annat förslag på hur eller var man kan få tag i det får jag lösa de på något annat sätt :)

7. Bjurran
    Medlem Nivå 9
    Ta med dosan till valfri större elektriker eller elbutik så får du rätt saker. Själv åker jag förbi Elkedjan här i min lilla ort och deras elektriker hjälper mig att få fram allt jag behöver. Då är det ju saker som de själva litar på att installera också och inget skräp.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka