Hej

Jag ska lägga trall (34x145 eller 34x170) ovanpå en gång med vanliga stenplattor.
Gången är 1,2m bred och ca 14m lång och ansluter till en altan i mitten. Det är ca 13-14cm upp till den befintliga altanen från stenplattorna.

Trallen tänker jag att jag ska lägga längs långsidan, det känns inte helt rätt men då blir det snyggare i anslutningen till befintlig altan(som jag så småning om ska byta ut trallen på också).

Jag har lite 120x140 byggtimmer och 95x95 stolpar liggandes från ett annat projekt och funderar på om jag ska använda dessa under trallen.
Fungerar det? eller är det bättre att köpa nya reglar?
Reglarna kommer då vara 120cm långa och ligga med cc60, De bör väl då kopplas samman med "kortlingar"?
Om man köper nya reglar, kan man använda det befintliga materialet till kortlingar?

/Calle

C CJC75 skrev:
Hej

Jag ska lägga trall (34x145 eller 34x170) ovanpå en gång med vanliga stenplattor.
Gången är 1,2m bred och ca 14m lång och ansluter till en altan i mitten. Det är ca 13-14cm upp till den befintliga altanen från stenplattorna.

Trallen tänker jag att jag ska lägga längs långsidan, det känns inte helt rätt men då blir det snyggare i anslutningen till befintlig altan(som jag så småning om ska byta ut trallen på också).

Jag har lite 120x140 byggtimmer och 95x95 stolpar liggandes från ett annat projekt och funderar på om jag ska använda dessa under trallen.
Fungerar det? eller är det bättre att köpa nya reglar?
Reglarna kommer då vara 120cm långa och ligga med cc60, De bör väl då kopplas samman med "kortlingar"?
Om man köper nya reglar, kan man använda det befintliga materialet till kortlingar?

/Calle
Det funkar nog utmärkt, men du kommer förstås få ett lite krångligare bygge om regelverket har lite olika dimensiioner...

Naturlitvis är det bra att använda det du har liggande. Men iochmed att du nu överdimensionerat otroligt mycket, är det iallafall vettigt att öka centrumavstånden. Dessa reglar tål ju ofantligt mycket mer än du nu utnyttjar.
Vidare förstår jag inte varför du ska ha sådan tjocklek på trallvirket. Om du nu inte redan har det. Den trallen behöver inte heller cc60cm.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej

Anledningen till det tjockleken är för att frugan ville ha så breda som möjligt, helst 170.

Det blir så klart lite klurigt med olika dimensioner, min tanke var att använda antingen 95x95 med något tilllägg för att få upp det i samma höjd som den befintliga eller enbart 120x140 som jag tror blir ganska bra höjd. Har inte mätt helt klart än, tänkte kolla om det ens var lönt att prova sig fram.

Sen kom jag på att jag beskrev lite konstigt med kortlingar i hur regelverket ska se ut(använder begrepp som jag inte har koll på). Jag tänkte från början att det kanske skulle bli så stabilt om jag använder det jag har så att jag inte behöver fästa reglarna i varandra men det kanske är fel?

Om jag ändå köper nytt till regelverket så det blir enhetligt, bör det se ut enligt alternativ till höger i bilden - "inramat" eller kan man fuska och enbart koppla ihop reglarna i mitten enligt alternativ till vänster i bilden om man använder till exempel mina 95x95-stolpar till det? Två gula rektanglar, delade av svart linje, med olika skuggade kvadrater inuti.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.