Ska köpa duschhörna till badrummet och funderar på om man får plats med en 90x90 hörna. Tar jag en 90x90 så blir de bara 20cm spel mellan WC och duschvägg men den andra dörren går att öppna max så de kanske inte gör något. Några synpunkter?
Trevlig helg!
Trevlig helg!
Jag skulle köra på en 90x90 fast med rundade väggar istället för raka som på din ritning... men får jag fråga varför ni inte sätter duschen i hörnet där handfatet är på ritningen och handfatet mittemot toalettstolen där duschhörnan är inritad?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
jag hade också kört på 90x90 men raka precis som ni tänkt då jag tycker man tappar mycket duschutrymme i rundade duschar... sen kan jag med tycka att man satt duschen snett til vänster när man kommer in och vasken till höger mitt över toalettstolen... 
Jag instämmer med föregående skrivare, 80x80 är riktigt litet, jag hade en duschkabin som var 80x80 och dessutom svängda dörrar, den var hemsk!! Kändes som att duscha i ett litet skåp!
Kör minst 90x90 eller ännu hellre 100x100 om det går, raka dörrar för att maximera ytan men absolut infällbara så att ni kan använda muggen också.
Kör minst 90x90 eller ännu hellre 100x100 om det går, raka dörrar för att maximera ytan men absolut infällbara så att ni kan använda muggen också.
Tycker också dusch och handfat skall byta plats. Gott nog att man kan fälla in dörrarna, men det hjälper inte om någon precis duschat t.ex. du kommer ofelbart nästan behöva gå i duschhörnet för att komma till toaletten, samt sitta med fötterna i duschhörnan när du sitter på muggen. Är det 20 cm mellan ditt duschhörn och toan så står du ju faktiskt i duschen med fötterna när du uträttar dina behov. Räkna också med att vatten kommer krypa under dörrarna, t.ex. i fogarna om inte du har en sarg eller nerfällt golv i duschen, och då vill du ju ändå inte trampa på det när du går till toan. Jag tycker man skall planera så att det faktiskt fungerar med "stängda" dörrar.
Frågan är ju isåfall vad man gör oftast, ser man på vanliga toalettutrymmen vill jag påstå att det är vanligast med handfatet först och sen toa på motsatta vägg som dörren. Så är det på alla toaletter i de tre kontor jag jobbar i för tillfället. Likaså på vår gästtoa och i vårt badrum.Snailman skrev:
Edit: såklart har man dusch kan den ju vara minst prioriterad, läste inte ditt inlägg så noga
Sent from my HTC One V using Byggahus