Byggahus.se

90 kvm Garage ska flyttas

1. T
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    0033583C-B38A-4F99-830F-C7E604E96E04.jpeg
    9DF34E9D-672B-498A-A037-BBA7AB5E490C.jpeg

Då var det dax, till helgen smäller det, en flytt av ett ca 90kvm stort garage.

Men lite bakgrundsinformation först!

En fredag kl 13 00 för några veckorsedan ringde en gammal kollega upp mig:

”Hej , jag hörde att du var intresserad av ett garage”
    Hmm, det snurrade lite i huvudet men till sist trillade poletten ner.

Jag hade varit och kört maskin på ett bygge i stan hos min före detta arbetsgivare några månader innan.
    Pratade då med en annan gammal kollega och han sa att garaget som stod intill det huset som de höll på att bygga skulle rivas.

”Synd , det skulle man ju ta vara på” klämde jag ut mig, å vips så har man skaffat sig en massa arbete.

Garaget är en isolerad trästomme med lockpanel på utsidan och råspont på väggarna på insidan. Taket är korrugerad plåt, lösisolerat och gipsat invändigt.
    10 meter långt, 9 meter brett och 3,6meter i takhöjd invändigt.
    Lite skavanker här och där men i det stora hela i ok skick för att vara 15år.

Till saken hör att jag och sambon har renoverat och byggt till vårat torp i stort sett oavbrutet i 4 års tid.
    Vi hade bara planerat att måla huset till sommaren men det gick ju åt skogen.

Vi har inget garage i nuläget och har alltid varit något jag längtat efter.
    När sambon fick höra nyheten så blev det ett ja efter ett kort överläggande så då var det ju bara att köra igång.

Nu blev det ett väldigt hastigt beslut och garaget skulle i princip ner snarast så jag får mellanlagra det hos mina föräldrar tills jag fått igenom bygglov och gjutit bottenplatta.

Inte så bra bilder på det men skall försöka att bli bättre på att fota och lägga ut här så att den som vill kan följa mitt halvt galna projekt, om det nu lyckas;)

• Laddar…
  2. K
    Medlem Nivå 7
    Perfekt nu får du någon stans att lagra och måla detaljer till huset.
    Den ursäkten gick jag iland med i vart fall:thinking:

• Laddar…
  3. Joachim Johansson
    Medlem · Nivå 5
    Coolt!

• Laddar…
  4. T
    Medlem Nivå 1
    Hej igen!

Nu är alla förberedelser klara inför morgondagens flytt.

Tidigare i veckan har jag sågat isär taket och väggarna där jag ska dela dem och öst en massa lösullsisolering på vinden så vi slipper ha det över hela byn när vi river imorgon.

I eftermiddags tog jag ner porten (fick hjälp som tur var eftersom dom vägde sina kilon) .

Det som återstår imorgon är att ta bort plåten på taket där vi ska kapa läkten(45x95) och på väggarna är det syll och hammarband som skall sågas isär.
    Har sparat detta eftersom jag vill ha det någorlunda stabilt så det inte viker ihop sig som ett korthus när vi plockar ner det.:)

Konstigt nog verkar det vara uppehåll imorgon å det är ju bara att hålla tummarna!

Maskinmässigt kommer vi ha en teleskoptruck när vi demonterar det. En traktor med en rundbalskärra som går mellan demonteringsplatsen och det provisoriska upplaget och en traktor för lossning på upplagsplatsen.

Hoppas att det går nu bara!

5. O
    Medlem · Nivå 6
    Verkar vara bra förberett, lycka till

6. T
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Lördagens flytt flöt på extremt bra skulle jag säga.
    Var på plats kl 05 40 och förberedde med handmaskiner och verktyg mm.
    Kl 06 00 kom kompisen och vi började lossa plåten på taket där det skulle delas.
    Sen kom teleskoplastare och 06 50 flög första takkasseten i luften.
    Sen var det bara att mata på.

Vädret hade vi verkligen på vår sida då det var uppehåll hela dagen.
    Kl 10 30 hade vi fått ner sista taket och kunde börja på med väggarna.
    Strax efter kl 17 hade vi lastat av alla väggar på upplagsplatsen och teleskoparn kunde åka hem.
    Jag och min far (som kört traktor med kärra mellan rivningen och upplaget ) täckte väggarna med pressening och vi la även på plåten på taket så det är helt och tätt igen.

Jag åkte sedan och röjde av det sista som var kvar på rivningsplatsen och tog sedan kväll kl 19 30.

Tanken som är nu är att få in bygglovet så snart som möjligt så vi kan få ett startbesked och börja med grunden.

Till våren skall jag även gå igenom väggarna och fixa till panelen på några ställen samt även passa på att måla den utvändiga panelen när väggarna ligger ner.
    D6CD716A-6DD7-4937-92B5-7ABD6AFC857D.jpeg
    CB6B21B3-9F97-460B-B46F-80BF7A3D791D.jpeg
    9EE16AC4-0E43-4B12-A7D9-BD7A5B39B8D2.jpeg
    9AA41D58-5238-4490-BA29-9E284A913B3E.jpeg
    72BF3061-5A43-4442-B827-0CD9333103DC.jpeg

• Laddar…
  7. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Hur gick det. Kom det upp igen? :)

8. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Ja hur går det?
    Polaren gjorde något liknande, och det var lättare med bygglovet då det handlade om en flytt av befintligt hus.

9. T
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Längesedan jag skrev och dåligt uppdaterat av mig men bättre sent än aldrig! Bra att ni påminner mig :).

Ang bygglovet som Workingvlasshero skrev om så blev bygglovet dessvärre inte enklare av något slag.
    Vi hade kunnat bygga upp till ca 50kvm utan bygglov men iom att garaget är 83kvm så var vi tvunga att ha det pga av att boningshuset är för litet till förhållande av garaget.

Det som gjorts från att jag skrev sen sist är väldigt mycket inser jag:) och får nog dela upp det lite för annars kommer era ögon gå i kors av allt läsande;)

Jag har tagit ner träd, schaktat för plattan och ca 30meter väg. Formar och gjutit platta och monterat upp garaget. Har gjort allt själv på kvällar och helger, förutom plattan som jag och kompisen gjöt på en vardag.

Jag började med att ta ner alla träd som stod i vägen för garaget och vägen, far kom sedan med huggarkärran och körde hem veden till min bror och alla grenar kunde läggas i grannens flishög.

Där efter körde vi hit fars 5tonnare och jag bröt upp alla stubbar och grovplanerade innan vi börja fylla med 0-90. Far har en Bigab lastväxlarkärra som han körde hit materialet med och totalt med makadam och 0-90 så blev det ca 200ton.

DFF843C1-8013-403A-B59D-E0856FBAC662.jpeg
    0ABA1D31-E588-48FC-AC11-99F0FBD129CE.jpeg
    B9F70811-6542-4C52-AC39-8C264E7F46CE.jpeg
    057DFD0C-C5B2-4E33-BE70-6A69F26916D1.jpeg

Är extrem dålig på att ta bilder inser jag men ni får hålla till godo.

I skrivande stund så är garaget färdigt utvändigt men för husfridens skull får jag återkomma lite senare med mer inlägg och bilder:)

• Laddar…