Finns det fler än fem ledare i en EKLK eller liknade?
Skulle behöva 7 + jord 1,5mm^2. 8 + jord vore bra det med men är inte nödvändigt.
Har en garo kopplingsdosa i aluminium som kabeln kommer gå till. En 20mm flexslang går inte in. Eller finns det nån lösning med flexslang som går att fästa i dosan?
Två EKLK kommer inte funka så bra.
Skulle behöva 7 + jord 1,5mm^2. 8 + jord vore bra det med men är inte nödvändigt.
Har en garo kopplingsdosa i aluminium som kabeln kommer gå till. En 20mm flexslang går inte in. Eller finns det nån lösning med flexslang som går att fästa i dosan?
Två EKLK kommer inte funka så bra.
Hej,
Slang + FK skulle nog bli bäst. @kanonkula, kan du länka till en sån förskruvning?
Kabeln/slangen kommer dras i en befintlig PEM-slang. ca 8-10m
Det är matning och styrning till en bandsåg som jag renoverar.
3st ledare till motorn. 2 till hållkretsen för kontaktorn och två behövs för att starta DC-bromsen. Det skulle gå att lösa med 5 + jord tror jag, men då behövs ett relä till. Den åttonde skulle vara en "0" om eller när jag vill ha belysning. Men det går ju att lösa med t.ex. batterilampor.
Och att montera allt bredvid sågen går så klart inte...
Slang + FK skulle nog bli bäst. @kanonkula, kan du länka till en sån förskruvning?
Kabeln/slangen kommer dras i en befintlig PEM-slang. ca 8-10m
Det är matning och styrning till en bandsåg som jag renoverar.
3st ledare till motorn. 2 till hållkretsen för kontaktorn och två behövs för att starta DC-bromsen. Det skulle gå att lösa med 5 + jord tror jag, men då behövs ett relä till. Den åttonde skulle vara en "0" om eller när jag vill ha belysning. Men det går ju att lösa med t.ex. batterilampor.
Och att montera allt bredvid sågen går så klart inte...
Det finns väl ölflex med en gulgrön och sen ett varierande antal numrerade parter beroende på vilken modell man köper.
https://www.elektroskandia.se/produkt?artnr=0275420
Den är inte avsedd för fast förläggning, utan är en anslutningskabel.
edit:
@dannan, det du söker hittar du liksom inte på biltema, typ.
Du kan prova elbutik.se, finns inte det du söker kan du kontakta dem och se om de kan ta hem det.
Du verkar bo omkring Uppsala, i så fall kan jag också hjälpa dig med att köpa ifrån någon gross i Uppsala.
https://www.elektroskandia.se/produkt?artnr=0275420
Den är inte avsedd för fast förläggning, utan är en anslutningskabel.
edit:
@dannan, det du söker hittar du liksom inte på biltema, typ.
Du kan prova elbutik.se, finns inte det du söker kan du kontakta dem och se om de kan ta hem det.
Du verkar bo omkring Uppsala, i så fall kan jag också hjälpa dig med att köpa ifrån någon gross i Uppsala.
Redigerat:
https://www.ahlsell.se/10/el-1/installationsmateriel/14-forlaggningsmaterial/skyddsslangsystem/
Där hittar du både slang och förskruvning. Du verkar insatt så du hittar säkert rätt dimension.
Tänk bara på att täta ändrarna på slangen om du har stora temperaturförändringar, (varmt/kallt) annars leder du in all kondens i kapslingen.
Där hittar du både slang och förskruvning. Du verkar insatt så du hittar säkert rätt dimension.
Tänk bara på att täta ändrarna på slangen om du har stora temperaturförändringar, (varmt/kallt) annars leder du in all kondens i kapslingen.
Kan du skaffa eller få hjälp köpa typ Ölflex Mikael nämner i #6 är det både bäst och billigast för ditt fall. Du kan använda vanlig flexslang för installation som extra skydd om du tycker det behövs.
Annars kan du välja bättre slang och montagedetaljer som kanonkula länkar till. Dra helst i RK om du tar slang så ser det inte så hempulat ut i sammanhanget.
Annars kan du välja bättre slang och montagedetaljer som kanonkula länkar till. Dra helst i RK om du tar slang så ser det inte så hempulat ut i sammanhanget.
Tror inte att den där kabeln är ok för trefas faktiskt. I produktinformationen står det att den är godkänd för 300 V men huvudspänningen är 400 V i vårt trefassystem. Kan vara så att det står fel men jag hade nog valt en annan kabel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Jodå. När endast en spänning anges brukar den vara spänningen mot jord. Specen för denna kabel är lite mer utförlig och anger U0/U 300/500 V.