2 270 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
82 grader i botten och 86 i toppen i alla tre accumulatortankarna
Hej jag har 82 grader i botten och 86 grader i toppen på alla tre av mina 750 liters tankar.
Hur kommer det sig?
Borde det inte vara varmare i toppen än i botten?
E detta ett problem eller?
Har inte fått upp tankarna mär än 82 grader i toppen och 50 i botten tidigare så nu tänkte
jag att jag lägger in ett tredje ilägg så får jag se om det blir bättre.
Och resultatet blev 82 grader i botten och 86 grader i toppen.
Hur kommer det sig?
Borde det inte vara varmare i toppen än i botten?
E detta ett problem eller?
Har inte fått upp tankarna mär än 82 grader i toppen och 50 i botten tidigare så nu tänkte
jag att jag lägger in ett tredje ilägg så får jag se om det blir bättre.
Och resultatet blev 82 grader i botten och 86 grader i toppen.
Aha, Pannan har stoppat fläkten för att vattnet blir för varmt i pannan..
Beror väl lite på vilken panna det är, och vad fläkttermostaten står på, även flödet genom pannan..
Dom sista graderna kan vara lite luriga att få i..
Men med lite mer info om vad du har för grejjer så kan säkert någon har ge dig lite tips.
HAr man lika varmt i hela tanken efter Laddningen har man ett bra system..
Fast du kanske kan få i några grader till..
Det är under urladdningen som skiktningen kommer in i bilden..
Beror väl lite på vilken panna det är, och vad fläkttermostaten står på, även flödet genom pannan..
Dom sista graderna kan vara lite luriga att få i..
Men med lite mer info om vad du har för grejjer så kan säkert någon har ge dig lite tips.
HAr man lika varmt i hela tanken efter Laddningen har man ett bra system..
Fast du kanske kan få i några grader till..
Det är under urladdningen som skiktningen kommer in i bilden..
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Focus eco nature 40 kw panna med 3 st strömsnäs acckumulatortankar på 750 liter med 40 mm purisolering.
Laddomat 21 och 28 mm rör.
Så här i efter hand så skulle jag nog valt tjockare rör.
Ja det stämmer att fläkten har stannat och att det kommer in varmt vatten i pannan.
Laddomaten pumpar och jag har så bra drag i min skorsten att det brinner lite grann fast att fläkten stannat.
Laddomat 21 och 28 mm rör.
Så här i efter hand så skulle jag nog valt tjockare rör.
Ja det stämmer att fläkten har stannat och att det kommer in varmt vatten i pannan.
Laddomaten pumpar och jag har så bra drag i min skorsten att det brinner lite grann fast att fläkten stannat.
jo, 35-rör hade nog inte skadat..
Men jag tycker du ska ta å läsa http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/157847-trimma-focus-eco-nature-40-a.html?highlight=trimma Där står en del matnyttigt till din panna
Men jag tycker du ska ta å läsa http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/157847-trimma-focus-eco-nature-40-a.html?highlight=trimma Där står en del matnyttigt till din panna
Vad kör du pumpen i laddomaten på för hastighet?
Bara öka den om du får problem med att den inte kan evakuera värmen alt sätta i 72° termostaten..
Ställ även stopptempen på pannan på högsta temp för helst ska inte fläkten stoppa under eldning före tankarna är fullt laddade o dina är inte riktigt fulla men nära på då, Men det vore inte fel om du fick tankarna 10° varmare utan att fläkten stoppar..
Bara öka den om du får problem med att den inte kan evakuera värmen alt sätta i 72° termostaten..
Ställ även stopptempen på pannan på högsta temp för helst ska inte fläkten stoppa under eldning före tankarna är fullt laddade o dina är inte riktigt fulla men nära på då, Men det vore inte fel om du fick tankarna 10° varmare utan att fläkten stoppar..
Ok ser att du har samma system som jag. Som sagt du behöver nog justera lite MEN det hade nog inte skadat med 35 rör det har jag. Nu får jag upp 3x750 liter till 90 grader från topp till botten hela vägen men det har varit en ganska lång väg dit.... Ska försöka guida dig.Kan bara säga att inga garantier gäller när du börjar skruva med termostater o koppla bort saker!!
1. Börja med att koppla bort överhettningskydd jag satte det i isoleringen vid sidan.
2. Justera upp fläkttermostaten (sitter en liten skruv på insidan på termostatet rödlackad tror att jag skruvade in den)så den bryter vid 96 grader ca ( man behöver inte köra pannan på högre temp än 94 grader för att få upp ackarna till 90) Konsten är att lägga in rätt mängd ved i andra ilägget för mycke ved kommer pannan upp till ca 100 grader och börjar småkoka inte så kul .. och så bryter fläkten som nödåtgärd men öhettningskyddet löser inte. (om det gör det får du inte igång fläkten förrn under 80 grader)
3. Laddomat 72 graders patron hastighet 3 laddtermostat på 75 grader som islutet ställs på 90 när pannan kommit över 90 eller installera en rg termostat Laddomat (jag har ingen kör manuellt) Den laddar sedan upp och sjunker i början men efter 80 grader i topp så går laddomatpumpen hela tiden för att skyffla undan allt varmvatten i pannan.
4. Samtliga spjäll på 0:an mullrar som ett lokomotiv när det tagit sig i kammaren.Man kan faktiskt se hur tempmätarna rör sig efter ett tag
Detta är mina slutsatser och den år numera som en klocka men man gör det på eget bevåg!
Bra panna men för lågt ställd dvs bryter redan vid 90 grader!!Utan justering
1. Börja med att koppla bort överhettningskydd jag satte det i isoleringen vid sidan.
2. Justera upp fläkttermostaten (sitter en liten skruv på insidan på termostatet rödlackad tror att jag skruvade in den)så den bryter vid 96 grader ca ( man behöver inte köra pannan på högre temp än 94 grader för att få upp ackarna till 90) Konsten är att lägga in rätt mängd ved i andra ilägget för mycke ved kommer pannan upp till ca 100 grader och börjar småkoka inte så kul .. och så bryter fläkten som nödåtgärd men öhettningskyddet löser inte. (om det gör det får du inte igång fläkten förrn under 80 grader)
3. Laddomat 72 graders patron hastighet 3 laddtermostat på 75 grader som islutet ställs på 90 när pannan kommit över 90 eller installera en rg termostat Laddomat (jag har ingen kör manuellt) Den laddar sedan upp och sjunker i början men efter 80 grader i topp så går laddomatpumpen hela tiden för att skyffla undan allt varmvatten i pannan.
4. Samtliga spjäll på 0:an mullrar som ett lokomotiv när det tagit sig i kammaren.Man kan faktiskt se hur tempmätarna rör sig efter ett tag
Detta är mina slutsatser och den år numera som en klocka men man gör det på eget bevåg!
Bra panna men för lågt ställd dvs bryter redan vid 90 grader!!Utan justering
Det är en rejäl skillnad om man kan värma actanken till 100 grader jämfört 90 grader. Så du gör helt rätt i att försöka trimma din anläggning så du kan utnyttja hela kapaciteten på dina acktankarna. Tror det mest är en försiktighetsåtgärd från panntillverkarna att inte ha panntermostaterna justerbara till 100 grader? Min egen har jag "pillrat" på själv..Pompe1997 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Uppgradera gammal dörr m fönsterkasset?
Bastu -
Fibaro (Z-Wave) puck där motagningen degraderats
Villalarm & Hemautomation -
Miele frys FN 28262 edt/cs visar - 28 grader
Vitvaror -
Furu och timmer i Västerbottensgård från 1822/1900
Byggnadsvård -
Bottenplatta på 420m2, taklutning 40 grader, vad blir ytan?
Tak & Vind