Det blev faluröd.
20151116_091534.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151116_132912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151121_100426.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Farsan kom förbi och hjälpte till.
20151121_112804.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151121_112816.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151121_113700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixarhörna! :)
20151121_154926.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20151205_114834.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Snål-Jocke och 3 till
  • Laddar…
Hämta mera virke!
Visa bilaga 163355

20151205_150839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte lyfta upp väggen på Lecan, och tror inte grävmaskinen orkar om jag spikat panel på.
Så det blev utan panel.
20151205_171105.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151205_172158.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Potrvägg med 95x95 stolpar för portfästen.
20151212_204138.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolsleverans.
20151222_134341.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Schysst bygge!

Du har inte mer bilder på hur du har löst gjutningen runt saxlyften?
Ska själv göra samma sak om någon månad =)
 
Tackar:)
Jag ska kolla
 
Redigerat:
Jag la 100cm frigg i botten på lyftgropen, och ställde skivor på högkant och motfyllde, och sågade skivan jäms med övrig frigg.
Det blev även korslagda armeringsjärn i botten.

20150803_102003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sedan gjorde jag gjutformar, skruva fast vinkeljärn längst upp (som ska vara kvar när formen tas bort). Jag vägde in med laser och la klinkersbitar under som stöd till rätt höjd.

Jag köpte vinkeljärn med en armeringsstump på Byggmax och satte i varje hörn. Sedan gjöt jag fast dessa i armeringen i botten.


K-rauta hade 100mm kabelskyddssrör på metervara som jag la i framkant på formarna.

20150919_162436.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


50mm dräneringsrör till varje form.
Några säckar cement fick bli vikt så att formarna inte flyter upp vid gjutning
 
Redigerat:
Eftersom saxlyften har minimalt med utrymme i framkant, bara nån cm att dra hydraulslangar och luftslang åt sidan så valde jag att lägga kabelskyddsröret i framkant, för att dra slangarna framåt ur gropen, sedan åt sidan. Jag skruvade fast röret från insidan av formen, tätade med byggskum. Efter gjutning var det bara att skära med kniven för att öppna upp röret.

20150804_150401.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Underbordet och saxlyftens knä ger bara nån cm i frigång mot slangarna.
Risk för att de skaver emot.
20150804_154616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bättre att dra slangarna framåt istället

20150804_150338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



20151225_181941.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Tack för att du la ut fler bilder.
Men hur fick du till tjockleken på betongen under själva formen?

Och hur mycket fall till groparna har du i förhållande till yttermått på plattan?
 
Jag har nog lite sparsamt med fall. 4cm från ytterkant platta till brunn i mitten tror jag.

Nivån för gropen till lyften ligger lägre än golvet i övrigt.

Här är tillverkarens skiss på hur golvet ska vara.
Twin Bush.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde en skiss, blått är frigg, tunnan är oljeavskiljare.
Jag använde 50mm rör till gropdränering.

Skärmklippgolv.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • fdp_s3-18u.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
nudeljavel skrev:
Och hur mycket fall till groparna har du i förhållande till yttermått på plattan?
Lyftgroparna har inget fall alls, de ligger i nivå med kantbalkarna runt plattan. Men det är fall från lyftgroparna så att vattnet inte rinner ner i groparna utan ner mot golvbrunnen istället.

Förtydligande: nivån för gropen är lägre än golvet, här menade jag att jag grävde för lyftgropen i makadammet,så grävde jag djupare i så att det ligger lägre än nivån för golvet. Om du tittar på bilden så ligger nivån för makadammet lägre under gropen.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Dahnå
  • Laddar…
Tog över en timme att sopa snö från taket. Phew!
20160106_143643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite takplåt på.

20160106_133725.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fina snöstjärnor på taket!
Screenshot_2016-01-05-12-50-34.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20160105_124848.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev sugen på en sån här i garaget

20160106_192056.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Screenshot_2016-01-06-18-47-08.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Dyra men riktigt coola :)
 
FORD ?:eek: finns ju GM soffor å så det kan ju faktiskt bli snyggt ;)

härligt att se folk jobbar i snön... för mig står det faktiskt still med garagebygget tills våren... mest för att panel måste målas och det är det lite kallt för..
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Ingen ford på min gård (gårdsplan?) men kanske i garaget? :)

Jag gillar chevor, men som soffor så ser de så obekväma ut.

1955_chevy_couch-2-2_large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1957_chevy_couch-4-1_large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Garaget har ju tak, så jag kunde inte låta bli att fynda :)

Man kan ju värma garaget med den, garagekamin! :p
10374934_10153238412186109_3578490325036994482_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.