39 084 läst ·
100 svar
39k läst
100 svar
80 kvm Garage ihop med lada
Det blev faluröd.
Farsan kom förbi och hjälpte till.
Fixarhörna!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Farsan kom förbi och hjälpte till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fixarhörna!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hämta mera virke!
Visa bilaga 163355
Jag tänkte lyfta upp väggen på Lecan, och tror inte grävmaskinen orkar om jag spikat panel på.
Så det blev utan panel.
Potrvägg med 95x95 stolpar för portfästen.
Takstolsleverans.
Visa bilaga 163355
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte lyfta upp väggen på Lecan, och tror inte grävmaskinen orkar om jag spikat panel på.
Så det blev utan panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Potrvägg med 95x95 stolpar för portfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolsleverans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar
Jag ska kolla
Jag ska kolla
Redigerat:
Jag la 100cm frigg i botten på lyftgropen, och ställde skivor på högkant och motfyllde, och sågade skivan jäms med övrig frigg.
Det blev även korslagda armeringsjärn i botten.
Sedan gjorde jag gjutformar, skruva fast vinkeljärn längst upp (som ska vara kvar när formen tas bort). Jag vägde in med laser och la klinkersbitar under som stöd till rätt höjd.
Jag köpte vinkeljärn med en armeringsstump på Byggmax och satte i varje hörn. Sedan gjöt jag fast dessa i armeringen i botten.
K-rauta hade 100mm kabelskyddssrör på metervara som jag la i framkant på formarna.
50mm dräneringsrör till varje form.
Några säckar cement fick bli vikt så att formarna inte flyter upp vid gjutning
Det blev även korslagda armeringsjärn i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan gjorde jag gjutformar, skruva fast vinkeljärn längst upp (som ska vara kvar när formen tas bort). Jag vägde in med laser och la klinkersbitar under som stöd till rätt höjd.
Jag köpte vinkeljärn med en armeringsstump på Byggmax och satte i varje hörn. Sedan gjöt jag fast dessa i armeringen i botten.
K-rauta hade 100mm kabelskyddssrör på metervara som jag la i framkant på formarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
50mm dräneringsrör till varje form.
Några säckar cement fick bli vikt så att formarna inte flyter upp vid gjutning
Redigerat:
Eftersom saxlyften har minimalt med utrymme i framkant, bara nån cm att dra hydraulslangar och luftslang åt sidan så valde jag att lägga kabelskyddsröret i framkant, för att dra slangarna framåt ur gropen, sedan åt sidan. Jag skruvade fast röret från insidan av formen, tätade med byggskum. Efter gjutning var det bara att skära med kniven för att öppna upp röret.
Underbordet och saxlyftens knä ger bara nån cm i frigång mot slangarna.
Risk för att de skaver emot.
Bättre att dra slangarna framåt istället
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underbordet och saxlyftens knä ger bara nån cm i frigång mot slangarna.
Risk för att de skaver emot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bättre att dra slangarna framåt istället
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har nog lite sparsamt med fall. 4cm från ytterkant platta till brunn i mitten tror jag.
Nivån för gropen till lyften ligger lägre än golvet i övrigt.
Här är tillverkarens skiss på hur golvet ska vara.
Jag gjorde en skiss, blått är frigg, tunnan är oljeavskiljare.
Jag använde 50mm rör till gropdränering.
Nivån för gropen till lyften ligger lägre än golvet i övrigt.
Här är tillverkarens skiss på hur golvet ska vara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde en skiss, blått är frigg, tunnan är oljeavskiljare.
Jag använde 50mm rör till gropdränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lyftgroparna har inget fall alls, de ligger i nivå med kantbalkarna runt plattan. Men det är fall från lyftgroparna så att vattnet inte rinner ner i groparna utan ner mot golvbrunnen istället.nudeljavel skrev:
Förtydligande: nivån för gropen är lägre än golvet, här menade jag att jag grävde för lyftgropen i makadammet,så grävde jag djupare i så att det ligger lägre än nivån för golvet. Om du tittar på bilden så ligger nivån för makadammet lägre under gropen.
Redigerat:
Tog över en timme att sopa snö från taket. Phew!
Lite takplåt på.
Fina snöstjärnor på taket!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite takplåt på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fina snöstjärnor på taket!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FORD ?:eek: finns ju GM soffor å så det kan ju faktiskt bli snyggt 
härligt att se folk jobbar i snön... för mig står det faktiskt still med garagebygget tills våren... mest för att panel måste målas och det är det lite kallt för..
härligt att se folk jobbar i snön... för mig står det faktiskt still med garagebygget tills våren... mest för att panel måste målas och det är det lite kallt för..







