869 läst ·
6 svar
869 läst
6 svar
8 lager tapet på spånskiva?
Hej, vi vill måla om i ett rum i vårt hus byggt -67, vi river tapet nu och misstänker att det är spånskiva?
Dock sitter tapeterna som ett smack, 8 laget olika tapet…..
hur kan vi lättast ta bort tapeten utan att skada skivan? Vi vill som sagt måla om och hört att det ska vara ok att måla direkt på, spackla skarvar såklart innan dess.
Läst lite om att ånga/använda vatten men känns som att det kan förstöra skivan? Även läst om tapetlösare men även det känns som att det kan skada?
Eller ska vi riv ner till den första tapeten om sattes för att sen spackla så bra vi kan för att sen måla över?
Tacksam för svar!
Dock sitter tapeterna som ett smack, 8 laget olika tapet…..
hur kan vi lättast ta bort tapeten utan att skada skivan? Vi vill som sagt måla om och hört att det ska vara ok att måla direkt på, spackla skarvar såklart innan dess.
Läst lite om att ånga/använda vatten men känns som att det kan förstöra skivan? Även läst om tapetlösare men även det känns som att det kan skada?
Eller ska vi riv ner till den första tapeten om sattes för att sen spackla så bra vi kan för att sen måla över?
Tacksam för svar!
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Jag skulle överväga att gipsa allt mem det innebär att taklister och foder också ska ner.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Nej. Nya gipsskivor på utsidan av spånskivan. Det är nog det snabbaste och bästa sättet att få en ny vägg att jobba med. Det påverkar dock dörröppningar, fönster, eldosor och så vidare.
Klicka här för att svara
