Hej, vi vill måla om i ett rum i vårt hus byggt -67, vi river tapet nu och misstänker att det är spånskiva?
Dock sitter tapeterna som ett smack, 8 laget olika tapet…..
hur kan vi lättast ta bort tapeten utan att skada skivan? Vi vill som sagt måla om och hört att det ska vara ok att måla direkt på, spackla skarvar såklart innan dess.

Läst lite om att ånga/använda vatten men känns som att det kan förstöra skivan? Även läst om tapetlösare men även det känns som att det kan skada?
Eller ska vi riv ner till den första tapeten om sattes för att sen spackla så bra vi kan för att sen måla över?
Tacksam för svar!

Ingen höjdare med målade spånskivor, gipsa över allt och slipp massa problem.

Jag skulle överväga att gipsa allt mem det innebär att taklister och foder också ska ner.

Du har inte funderat att sätta ett lager gips på väggen, förmodligen är det det enklaste och bästa sättet att få en vägg slät nog för målning.

S Småbrukaren skrev:
Jag skulle överväga att gipsa allt mem det innebär att taklister och foder också ska ner.
Planen är att byte dem ändå, tråkiga skugglister 😂

Stefan N Stefan N skrev:
Ingen höjdare med målade spånskivor, gipsa över allt och slipp massa problem.
Förlåt att jag frågar (helt ny inom området) men med gråipsa hela väggen menar du då bredspackla?

Nej. Nya gipsskivor på utsidan av spånskivan. Det är nog det snabbaste och bästa sättet att få en ny vägg att jobba med. Det påverkar dock dörröppningar, fönster, eldosor och så vidare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.