Ett rör av rätt dimension och slipa ner ena kortändan till rätt 8-kantiga form. I andra kortändan är det nog enklast att bara svetsa på en rejäl mutter eller liknande.
Skulle lägga mycket krut på att få en relativt bra passform, med de dimensionerna så går det säkert åt lite kraft och ett dåligt verktyg som slinter kan ge skador av mer eller mindre dålig art.

EDIT: En variant som kanske gör jobbet och går snabbare är att skära ner ett gäng småbitar plattjärn och lägga på plats i spåret och punkta ihop, sedan svetsa ihop och fästa i t.ex. ett rör med mutter på för att lossa/spänna.

EDIT2: Om jag tänker rätt skall plattjärnen i förra edit vara ca 9.9 mm långa, 8 st såklart och ev lite nerfilade i innerhörnen (på axelns sida) för att få plats.

Redigerat:
Enklast är väl att ritsa måttet på ett plattjärn isf och slipa fram det. Tar inte många minuter.

smurfen72 skrev:
Nej man får ju fila av den på utsidan också sitter inte muttern allt för hårt kan det funka att dra på 2 parallella sidor. Vad är det för maskin ?
Kanske går....
Maskin? Bilen?

Det där ser ut att gå relativt enkelt att tillverka. En bit ämnesrör med hål som passar axeln och så svarvar man utsidan till ytterhörnens diameter och så filar man åttkantigt.

heimlaga skrev:
Det där ser ut att gå relativt enkelt att tillverka. En bit ämnesrör med hål som passar axeln och så svarvar man utsidan till ytterhörnens diameter och så filar man åttkantigt.
Ja det är jätteenkelt om man har en svarv och man har ett borr som är typ 17-18 mm.

ta en 24 mm mutter och borra den så du kan trä över den sen kan du svetsa på ett rör så du kan lossa det

F
Tommie 65 skrev:
ta en 24 mm mutter och borra den så du kan trä över den sen kan du svetsa på ett rör så du kan lossa det
Som tidigare påpekats så är 8-kantiga muttrar i just 24mm nyckelvidd skapligt ovanliga.

• Gilla
Rena
  • Laddar…
F
Svetsa fast nåt. Dra loss och skär bort efter att det monterats igen. Kanske en riktigt dålig lösning?

Köp en påse bullar, titta på en sorglig film så tårarna rullar ner för kinderna och åk till en sån där oljig, gammal bilverkstad som ser ut att ha lagat 240 i 35 år och be dom lossa den?

fsn skrev:
Svetsa fast nåt. Dra loss och skär bort efter att det monterats igen. Kanske en riktigt dålig lösning?

Köp en påse bullar, titta på en sorglig film så tårarna rullar ner för kinderna och åk till en sån där oljig, gammal bilverkstad som ser ut att ha lagat 240 i 35 år och be dom lossa den?
Vill ju helst inte förstöra den nej. Kanske resten av styrväxeln får en smäll också.

Ja, problemet är att der knappt finns kvar den typen av verkstäder, iaf inte där jag bor.

Rena skrev:
Kanske går....
Maskin? Bilen?
Vad är det för bil ?

corre skrev:
Enklast är väl att ritsa måttet på ett plattjärn isf och slipa fram det. Tar inte många minuter.[/QUOTE

Ja det kanske går....

smurfen72 skrev:
Vad är det för bil ?
Hemmabyggd Superseven, styrväxlen är från en 240

F
Rena skrev:
Hemmabyggd Superseven, styrväxlen är från en 240
Nu får du nog tyvärr bjuda på några bilder.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
F
Rena skrev:
Vill ju helst inte förstöra den nej. Kanske resten av styrväxeln får en smäll också.

Ja, problemet är att der knappt finns kvar den typen av verkstäder, iaf inte där jag bor.
Låter konstigt... bor du i Nord Korea? Jag skulle nog kunna tänka mig 3-5 st kandidater inom 15-20 minuter hemifrån men sanningen är troligtvis 20-30st.

Har du kollat p Volvo forumet är det inte jagrullar.se eller nåt sånt?

fsn skrev:
Låter konstigt... bor du i Nord Korea? Jag skulle nog kunna tänka mig 3-5 st kandidater inom 15-20 minuter hemifrån men sanningen är troligtvis 20-30st.

Har du kollat p Volvo forumet är det inte jagrullar.se eller nåt sånt?
Japp, ställt frågan där med, men ingen som har, märkligt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.