Fulkemisten
M Markarbetaren skrev:
Hur kommer det sig att dom går av? Dåligt kvalitet?
Vet inte. Det är Essve som jag sa som jag inte haft problem med annars. Men trädäcket är 9 eller 10 år i år. Har hållit so far men i år börjat gå av så troligen genomrostade.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vet inte. Det är Essve som jag sa som jag inte haft problem med annars. Men trädäcket är 9 eller 10 år i år. Har hållit so far men i år börjat gå av så troligen genomrostade.
Essve hade svåra problem med överhärdade C4-skruv för ett par år sedan. De knäcktes av årstidsrörelserna i trallen. Oftast runt varv 2 på gängen sett från skruvskallen. Drabbades själv och fick byta hälften av skruven redan första året. Inga problem sedan dess.
 
Fulkemisten
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Minns du vad det är för korrosionsklass på dem?
Rostfria så det borde vara C5. Kanske är det så att de är för spröda jämfört med kolstål men vet inte?
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Fulkemisten
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Essve hade svåra problem med överhärdade C4-skruv för ett par år sedan. De knäcktes av årstidsrörelserna i trallen. Oftast runt varv 2 på gängen sett från skruvskallen. Drabbades själv och fick byta hälften av skruven redan första året. Inga problem sedan dess.
Exakt där bryts de. Kanske lika bra att byta. Passa på att vända på trallen och slipa också.
 
Guide för val av skruvkvalitet utifrån miljö; jämförelse mellan CorrSeal, rostfria A2 och A4 skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns på essve hemsidan ^^
 
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo. Tyvärr. Spikade en trapp med varmförzinkat samtidigt då jag hade kort om cash och skruvdragaren pajade. Kryper upp någon ibland men som sagt bara att slå i igen. Ingen spik har gått av.
Fast det kan ju vara helt olika krafter på en trappa kontra en trall. Beror ju på tralltjocklek, längd, höjder, etc.
Så det är svårt att jämföra. Men att en spik är mer böjlig än alla skruvar är väl konsensus ?:)
 
  • Älska
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Martin Timell var den som "dödade" spikandet hos alla hempulare, skruvat till allt skulle det vara.
Vilken fjant, patetiska uttalanden om att hammaren var död, nu var det skruvar som gällde. Vi hade en del goda skratt åt hans program, när det var fikapaus i byggboden :crysmile:
 
  • Gilla
  • Arg
guggen och 3 till
  • Laddar…
M
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Rostfria så det borde vara C5. Kanske är det så att de är för spröda jämfört med kolstål men vet inte?
Är det rostfria A4 eller bara "rostmotståndiga" C-skruv? Jag har mycket mycket svårt att tänka mig att en syrafast A4 skruv rostar av. A4 syrafast har jag på min båt som ligger i saltvatten, och min poolstege som sitter i saltvatten. Så du menar nog inte A4 misstänker jag.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
M Markarbetaren skrev:
Är det rostfria A4 eller bara "rostmotståndiga" C-skruv? Jag har mycket mycket svårt att tänka mig att en syrafast A4 skruv rostar av. A4 syrafast har jag på min båt som ligger i saltvatten, och min poolstege som sitter i saltvatten. Så du menar nog inte A4 misstänker jag.
Jo. A4 rostfri. Det är det som är skumt. Men då rostar de nog inte av utan är från en dålig batch som tidigare påpekats.
 
M
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo. A4 rostfri. Det är det som är skumt. Men då rostar de nog inte av utan är från en dålig batch som tidigare påpekats.
Ja det måste det vara isf. Jag har panel utomhus som jag satte upp 2001 med A4, ännu har den inte ramlat ned. Så det var därför jag blev lite förvånad. Syrafast brukar ju hålla nån generation. :thinking:
 
Varje sommar går jag på den altan min morfar spikade ihop när stugan byggdes i mitten på 70-talet. Vanlig galvad spik i trallvirke i storlek ~20x90. CC mellan reglar längre än dagens standard 60 cm. Visst sviktar lite kanske men inte så att vi känt oss tvugna att göra om han snart 50 år gamla bygge.
Det finns även bryggor som jag gissar är byggda vid samma tid eller ännu tidigare med galvad spik. Inga problem med hållfastheten, även om det är en mer korrosiv miljö där, i direkt anslutning till ostkustens vatten, jämfört med de flesta villaträdgårdar.

Det kanske var bättre på kvalitet med galvningen på den tiden men jag tror många överdimensionerar både virke och korrosionsmotstånd nuförtiden.

Finns det någon som bygger trädäck med galvad spik nuförtiden?
 
  • Arg
  • Älska
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
M
Fartland Fartland skrev:
Finns det någon som bygger trädäck med galvad spik nuförtiden?
Tror inte det. Trampa på en galvad spik är inte så bra sägs det.
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Dyngblött? Dyblöt eller dyngsur heter det väl iallafall? /Språkpolisen
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Nu gällde åsikten varmgalvat, det kryper inte, sitter fast som attan.
Finns inget som heter "varmgalvat"! Antingen är den galvaniserad ELLER varmförzinkad!
 
M
S Svetspinnen skrev:
Finns inget som heter "varmgalvat"! Antingen är den galvaniserad ELLER varmförzinkad!
Då får du maila alla stålföretag som jobbar med varmgalvanisering och påpeka att dom skriver fel i sin marknadsföring:rofl:
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.