6 914 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
7mm träborr - finns det?
Sida 1 av 2
Jo et måste ju finnas, men jag har letat utan resultat så långt.
Jag ska borra 7mm hål till IKEAS handtag för köksluckor. Men tittar mna hos Clas Ohlson eller Jula så verkar det finnas 6 och 8mm träborr i dom flesta borrsatserna, men ej 7mm borr. Blev förvånad då det justär 7mm jag behöver för att få exakt rätt hål för handtagen.
Någon som vet vart jag kan köpa 7mm träborr till ett rimligt pris?
Jag ska borra 7mm hål till IKEAS handtag för köksluckor. Men tittar mna hos Clas Ohlson eller Jula så verkar det finnas 6 och 8mm träborr i dom flesta borrsatserna, men ej 7mm borr. Blev förvånad då det justär 7mm jag behöver för att få exakt rätt hål för handtagen.
Någon som vet vart jag kan köpa 7mm träborr till ett rimligt pris?
Jo det krävs om man ska montera handtag till köksluckor...Åtmistone borde man kunna förväntasig att man gör med 1mm intervall...Men det kan vara så att IKEA har en egen borr dom vill sälja just 7mm stor...dom har ehen håltagar för deras diskbänkra, egen mall för markering av hål på sina luckor etc...Smart denna Ingvar Kamprad 
Men ok, jag kanske kan lösa det med en 7mm metallborr då...
Men ok, jag kanske kan lösa det med en 7mm metallborr då...
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Varför just 7 mm????
Förstår inte varför du snöat in på 7mm borr. Har borrat åtskilliga hål till handtagsluckor (IKEA och andra) och aldrig stött på problemet/behovet av en 7mm borr. Tror att jag brukar använda 6mm borren och det funkar fint.
Förstår inte varför du snöat in på 7mm borr. Har borrat åtskilliga hål till handtagsluckor (IKEA och andra) och aldrig stött på problemet/behovet av en 7mm borr. Tror att jag brukar använda 6mm borren och det funkar fint.
5 mm har jag använt i alla år till massor av kök och badrum.Skruven är ju M4.
Med 7 mm borr får du för stort hål och handtagen kommer att kunna röra sig för mycket och du kommer att få gå och justera handtag varje vecka.
Med 7 mm borr får du för stort hål och handtagen kommer att kunna röra sig för mycket och du kommer att få gå och justera handtag varje vecka.
verktygsgurun skrev:
På IKEAs handtag går det ut ett rör från handtaget som ska in i luckan, därav 7mm borret.
Och för att svara på huvudfrågan: Jo, det finns 7mm träborr, dock inte i de vanliga borrsatserna. Jag köpte en på K-Rauta, eller om det var Bauhaus, för 15kr, eller nåt sånt
Hejduk..tig skrev:
Nja..är man proffs så är man
..gjorde så på ett handtag och risken är att det kan bli ett litet märke utanför handtagsfästen..och det är ganska många hål att borra så 15kr för ett som passar är det faktiskt värt..
Hålet med en 7mm borr blir för stort för röret från handtaget. Sannolikt har man lagt till lite marginal för felmätning/felborrning. Jag tror jag använde 6mm, utan att jigga/vicka/snurra under borrningen. Funkar kanon om man mätt exakt och borrat mitt i krysset.
Köp spiralborr för metall, finns i åtminståne i tiondelar i vanliga järnaffärer. 6,6 eller 6,7 kanske?