354 läst ·
6 svar
354 läst
6 svar
70tals hus, självdrag till mekanisk frånluft. Hur göra med imkanalen
Huset byggdes med elvärme och konverterades till bergvärme. Ventilationen har om jag förstått det rätt varit självdrag hela tiden. Dock men mögelpåväxt på vinden.
Huset har två våningar. Från bottenvåningen så går imkanalen ihop med ventilationen från badrummet och tvättstugan precis under takhuven som bara används för ventilation.
Badrummet på ovanvåningen går i egen kanal ut på andra sidan.
Jag tänkte sätta dit en fläkt men det stör mig med att imkanalen går ihop. Man märker i badrummet när köksfläkten går.
Vad är bästa lösningen här.
Är det att dela upp kanalerna och sätta en kanalfläkt till badrum/tvättstuge delen? Då blir det väldigt lite ventilation från köket om man inte kör köksfläkten.
Jag ville egentligen sätta en takfläkt på ett rör från huven men det känns ju helt galet med tanke på att imkanal och ventilationsrör går ihop.
Kan man ens ha takfläkt och fläkt i köket samtidigt?
Huset har två våningar. Från bottenvåningen så går imkanalen ihop med ventilationen från badrummet och tvättstugan precis under takhuven som bara används för ventilation.
Jag tänkte sätta dit en fläkt men det stör mig med att imkanalen går ihop. Man märker i badrummet när köksfläkten går.
Är det att dela upp kanalerna och sätta en kanalfläkt till badrum/tvättstuge delen? Då blir det väldigt lite ventilation från köket om man inte kör köksfläkten.
Jag ville egentligen sätta en takfläkt på ett rör från huven men det känns ju helt galet med tanke på att imkanal och ventilationsrör går ihop.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Vanligt att imkanal och frånluft delar rör dock ej i ftx anläggningarK Kalle_N skrev:Huset byggdes med elvärme och konverterades till bergvärme. Ventilationen har om jag förstått det rätt varit självdrag hela tiden. Dock men mögelpåväxt på vinden.
K Kalle_N skrev:Huset byggdes med elvärme och konverterades till bergvärme. Ventilationen har om jag förstått det rätt varit självdrag hela tiden. Dock men mögelpåväxt på vinden.
Men hur ska det fungera med en klassisk köksfläkt? Där motorn sitter i kåpan.H Håbbe01 skrev:
Känns spontant som att jag ska dela upp de där.
Lite fundersam kring hur jag ska göra generellt dock. Vill ju ha nästan samma funktion i såväl kök som badrum. Man ska kunna dra på när det behövs men det ska alltid finnas en visst grundventilation.
Iom bergvärmen så tänker jag mig ren mekanisk frånluft
Frånluft via takfläkt kräver ingen åtgärd. Kopplas till en kökskåpa anpassad till takfläktK Kalle_N skrev:Men hur ska det fungera med en klassisk köksfläkt? Där motorn sitter i kåpan.
Känns spontant som att jag ska dela upp de där.
Lite fundersam kring hur jag ska göra generellt dock. Vill ju ha nästan samma funktion i såväl kök som badrum. Man ska kunna dra på när det behövs men det ska alltid finnas en visst grundventilation.
Iom bergvärmen så tänker jag mig ren mekanisk frånluft
Köksfläkt så får du dela upp imkanal o frånluft
Det är dock svårt att hitta en takfläkt som tar två olika kanaler?H Håbbe01 skrev:
Inser att det sitter en stängd tillluftsventil i väggen där. Kanske borde sätta kanalfläkt dit och dra ut badrum/tvättstuga. Så blir det rent och fint och inge sammanblandning alls.
Kan man dra ut den fuktiga luften rakt ut ifrån väggen?
Tydligen gillar de inte det då den varma fuktiga luften kan stiga uppåt och krypa in under taket.H Håbbe01 skrev:
Problemet med att orka ta in någon firma att titta på det är att det är en firma som gjort det innan och det är ju inte bra. Men man kanske kan muddra de på lite info och rekommendationer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp! FTX-uppgradering 50-talshus med självdrag
Ventilation -
Vid självdrag i hus, brukar fläkt krävas angenergideklaration?
Ventilation -
Ventilation i äldre hus med självdrag
Ventilation -
Tips på köksfläkt, 60-talshus med självdragsventilation
Ventilation -
Hussvamp!? 70tals hus
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur