kollat på ett hus å alla prata om isolering vid platta m.m å ja kan inget alls om detta. är detta hus byggt med en sådan riskkonstruktion som va på 70 talet?

• En sida ur ett dokument som beskriver byggkonstruktion för ett hus, med fokus på isolering och materialval som kalksandsten och mineralull.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P patriq83 skrev:
kollat på ett hus å alla prata om isolering vid platta m.m å ja kan inget alls om detta. är detta hus byggt med en sådan riskkonstruktion som va på 70 talet?
Det du hört om är nog när man la isoleringen ovanpå betongplattan. I det här fallet ligger den under, det är bra och så vi bygger i dag. Det som kan finnas som en inbyggd risk i den här konstruktionen från den är tiden är tryckimpregnerade syllar. Var observant på lukter.

W witten skrev:
Det du hört om är nog när man la isoleringen ovanpå betongplattan. I det här fallet ligger den under, det är bra och så vi bygger i dag. Det som kan finnas som en inbyggd risk i den här konstruktionen från den är tiden är tryckimpregnerade syllar. Var observant på lukter.
okay. då hoppas ja på att detta är en bra konstruktion fast de är ett 70 tals hus.

P patriq83 skrev:
okay. då hoppas ja på att detta är en bra konstruktion fast de är ett 70 tals hus.
Tycker att du resonerar lite fel. De flesta villorna i bruk är byggda bra tidigare än 70-tal och de fungerar oftast kanon även om de inte är optimalt byggda.
Som någon tidigare skrev så är "din" villa i runda slängar byggd som man gör idag, så jag hade varit kanonnöjd om det såg ut så hos mig.

Intressant att man faktiskt inte alltid la isolering ovanför plattan. Varför gjorde man olika? Jag har utgått från att man trodde det var bäst ovanför på den tiden.

Jag säg det? Man hittar en och annan lite egensinnig lösning idag också.

Markskivan kan vara mineralull, är den uppfuktad så isolerat den inte så bra längre. Sen tidigt 80-tal är det cellplast som används istället som inte binder fukt på samma sätt.

Men det är ju mycket bättre med isolering och grus än det omvända!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.