Jarlsgård skrev:
vad är det för program ni ritat köket i? :)
Det är IKEAs egna. Det är ett plug-in till webläsaren så inget extra program behövs.
Ganska lättjobbat men segt ibland.

maah skrev:
Det är IKEAs egna. Det är ett plug-in till webläsaren så inget extra program behövs.
Ganska lättjobbat men segt ibland.
Jaha! Aldrig sett de layout lägena innan.. och då satt jag ändå och ritade i det igår 😋

Jag skulle tänka på att få raka linjer genom över och underskåp. Det blir väldigt rörigt intryck om inte skåpen är i liv.

• Gilla
maah
  • Laddar…
Jag tror jag bytt ut hörnskåpet mot ett med bara en dörr, ett sånt som man svänger utåt. Sen hade jag satt 60 skåp på båda sidorna av spisen istället, man brukar i regel säga att man bör ha minst 60cm fritt på var sida om spisen.

Slutligen hade jag bytt ut diskskåpet mot ett 60 och satt lådor mellan diskhon och hörnskåpet :)

Fundera på om ni inte ska ha en bredare spishäll, 70 eller 80 cm.

Det bästa vi gjorde när vi fixade köket för några år sedan var att skaffa djupare diskbänk. Vi har 720mm och det är the fucking shit med den extra decimetern:)

• Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips!
Ska gå igenom allt en vända till.

Igår målade vi andra vändan i vardagsrummet.
Är väldigt nöjd med resultatet med tanke på att det är första gången jag har spacklat gips :D

Nymålat vardagsrum med släta väggar och en fönstervägg, osatta socklar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det "bara" socklar, foder och taklister som fattas i vardagsrummet. Sen kan vi gå vidare till hallen.

3 tips för att uthärda en renovering samtidigt som man bor i kaoset:

1. Städa hela tiden. Jag sopar t.ex. efter varje kapning jag gör.
2. Se till att ha en bra förvaring för verktyg och materiel. Helst så du inte behöver flytta det mer än en gång.
3. Rätt verktyg och utrustning. Allt blir mycket roligare med bra verktyg.

En cirkelsåg på en arbetsbänk med nysågad bräda och spån på golvet under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inbyggd mikro som sitter för högt är inte roligt, det är det enda min bror ångrar riktigt ordentligt i sitt nya hus. Eventuella barn kan inte använda den utan att klättra, och varma saker riskerar att spilla.
Förhöjd diskmaskin är däremot en fantastisk ryggsparare. På den förhöjda bänken som blir (ca 120 cm) kan man ställa brödrost, kaffebryggare mm i bekväm arbetshöjd för dessa. Fundera på en lös hörnmikro istället, så kommer hörnet längst in till användning.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Bra tips Anna_H, kanske ska köra med en lös hörnmicro istället.
Är inte heller helt nöjd med att ha den så högt.

Ska gå igenom alla tips och testa mig fram lite så kom gärna med mer om ni har :)

maah skrev:
3 tips för att uthärda en renovering samtidigt som man bor i kaoset:

1. Städa hela tiden. Jag sopar t.ex. efter varje kapning jag gör.
2. Se till att ha en bra förvaring för verktyg och materiel. Helst så du inte behöver flytta det mer än en gång.
3. Rätt verktyg och utrustning. Allt blir mycket roligare med bra verktyg.

[bild]
Punkt 1 borde du byta ut till "använd dammsugare till cirkelsågen" och därför bespara dig massvis med tid.

Haha ja det är sant. Men vi har bara en hushållsdamsugare och den havererar direkt av damm från MDF.

maah skrev:
Haha ja det är sant. Men vi har bara en hushållsdamsugare och den havererar direkt av damm från MDF.
Grovsugare kostar inte många hundralappar, runt 600kr får du en hyfsad sugare och då får du upp mer damm än med borste och slipper få in damm i din vanliga dammsugare.

Broken arrow skrev:
Grovsugare kostar inte många hundralappar, runt 600kr får du en hyfsad sugare och då får du upp mer damm än med borste och slipper få in damm i din vanliga dammsugare.
Har du någon du kan rekommendera?
Alltid kul att fylla på verktygsarsenalen :)

maah skrev:
Har du någon du kan rekommendera?
Alltid kul att fylla på verktygsarsenalen :)
Tja kört med en från classohlson (cotech). Fungerat helt okej, filtret är dock inte så bra. Biltema har sug med riktigt filter eller jula som har flera olika Kärcher grovdammsugare i flera prisklasser.

Enligt mig så verkar det flesta suga bra, skillnaden verkar vara olika bra på suga upp finnare damm (beror på munstycket på grovdammsugaren också).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.