Fjojtmehmet skrev:
Jag har satt väggar ovanpå mitt laminat från pergo, har inte varit något under dessa två år så jag har svårt att tro du behöver göra något.
Ok, tack för info.
Vi får se hur jag gör. Det är ju bara 30 min jobb att såga ett spår intill väggen med multisågen.

maah skrev:
Ok, tack för info.
Vi får se hur jag gör. Det är ju bara 30 min jobb att såga ett spår intill väggen med multisågen.
Ja, men det är tråkigt att såga upp ett nylagt i onödan

A
Fjojtmehmet skrev:
Ja, men det är tråkigt att såga upp ett nylagt i onödan
Det beror ju på hur golvet ser ut i övrigt om det sitter fast i en sida och det finns expansionsutrymme i andra änden som inte är så långt bort så borde det funka. Troligtvis så är Pergo är bättre än mitt gamla Ikea golv, de har ju åtminstone en helt annan känsla rent visuellt.

Som jag ser det så gör det ingen skada att såga ett snitt med multisågen invid väggen, det kommer ju ändå att döljas under sockeln.

För övrigt så har vi spacklat vardagsrummet sista vändan nu (hoppas jag). Målning väntar i helgen om frun lyckas välja färg.

Vägg med nygjorda gipsskarvar som är spacklade och redo för provmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett oinrett rum med synliga gipsskivor och spacklade skarvar, byggmaterial och en arbetsbänk syns.
Skapa konto

Spackling är verkligen min sämsta gren. Men jag tror att det är bra nu efter 3 vändor.
Ska provmåla en gipsskarv för att se hur det ser ut för säkerhetsskull.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Har provat spackla flera ggr, kommer nog aldrig få kläm på det haha.. usch säger jag bara. Men det är sånt där nödvändigt ont ju..

Ser bra ut de där, så långt som ni kommit.. :D
Ser fram emot fortsättningen!

Jag brukar blanda runt spacklet innan jag slänger på det på väggen. Lite som man gör med plastic padding när man blandar i härdaren! Upplever att det blir mindre luftblåsor/bubblor i spacklet när det torkat :)

Lime113 skrev:
Bra jobbat och snyggt i övrigt :thumbup: Dock varför laminat? :( Handlar det om sponsring, utseende eller varför inte lägga parkett?

Orsaken för mig är att laminat tål hårdare behandling. Mitt laminat har tålt det jag tappat än, men är inga tyngre grejer än en glasburk.

Sen ska ju laminat tåla vatten på annat vis (får se hur länge i praktiken det fungerar). Har 30 års garanti på golvet.

Vad jag sett på det jag valde körde pergo mdf stomme och limmat laminat på detta sen (jag har kört ljus ask deras näst dyraste version av golvet).

Sen rörelse så gör dom flesta så att lägger golvet under skåpen också i ett kök t.ex (la mitt i vintras och det har inte tvingas upp på något konstigt vis, då sitter det fast under vitvaror och köksskåp).

I helgen blev det inte lika mycket gjort som planerat, det kom lite trevligheter i "v'gen" :)

Vi lyckades dock välja färg efter mycket velande och provmålande.
Här har vi riggat så vi kan prova färgen mot golvet och en golvsockel.

Renoveringsrum med nymålade väggar i ljus "Lammull", färgprover mot golv och golvsockel, oavslutad renovering.
Skapa konto

Valet landade till slut på S1000-N som Beckers kallar för "Lammull".

Målning av vägg i "Lammull" nyans S1000-N, roller mitt i draget över tidigare gipsvägg, nära fönster.
Skapa konto

Renoveringsprojekt med nymålade väggar i nyansen "Lammull", gipsskarvar synliga, vid öppen balkongdörr.
Skapa konto

Svårt att se färgen på bilderna men den är långt ifrån så vit som det ser ut.

Jag kollade in i morse innan jag stack iväg till jobbet och det såg bra ut.
Kunde dock se gipsskarvarna på nåt ställe, hoppas det försvinner kommande strykningar.

Köket är än så länge i planeringsstadiet, det är mycket underarbete som ska göras innan jag kan sätta igång med det.

Har ni några synpunkter på förbättringar eller missar så får ni gärna hojta till! :)

Planeringsfas av ett kök med gråa skåpluckor och träfärgat golv i en digital rendering.
Skapa konto

Ritning av kökslayout i planeringsstadiet med måttangivelser och inbyggda apparater.
Skapa konto

Ritning av ett planerat kök i gråtoner med överskåp, inbyggd ugn och diskho, inklusive måttangivelser.
Skapa konto

Ritning av en kökslayout i planeringsstadiet med markerade mått och placering av köksskåp, arbetsytor och apparater.
Skapa konto

Vi ska börja med att köpa hem en lucka eller lådfront för att se hur färgen passar med golvet.
Vi bestämde oss för det här köket innan vi valde golvet. Eventuellt får vi tänka om.

Satsuki
Ska kyl/frys verkligen vara högerhängt som på bilden? Spontant borde vänsterhängt vara oerhört mer praktiskt....
Jag hade nog också funderat en gång till på placeringen av micro, skåpen över diskbänken hade jag velat ha till poslin och annat som man lastar ur diskmaskinen, om ni ska ha en sådan (var i så fall?). Personligen hade jag förmodligen satt ett skåp i stället för hyllor vid fläkten, och haft micron där. Det känns som att öppna hyllor så nära spisen känns kommer bli ruskigt fettsmorda och smutsiga.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för input!
Nej kyl/frys ska vara vänsterhängd :)

Kom på en sak till som inte stämmer på bilden. Överskåpen ska sitta lägre, tror att ca 60cm mellan bänkskiva och överskåp blir bra.

Diskmaskinen hamnar rakt under micron och du har helt rätt i att det skulle vara bättre att ha porslin där.
Måste funderar en gång till där.

Vi har prioriterat arbetsyta och med den här lösningen får vi 120cm+ fri arbetsyta bredvid spisen.
Jag gillar inte att ha överskåp vid arbetsytan, dom tänkta hyllorna är bara 20cm djupa.

Wow, vilket tempo på renoveringen! Och fint blir det också!
Härlig tråd att följa, fullt med inspiration till mitt hus som är från 60-talet med alla ytskikt osv helt original.

• Gilla
maah
  • Laddar…
vad är det för program ni ritat köket i? :)

HashtagPL400 skrev:
Wow, vilket tempo på renoveringen! Och fint blir det också!
Härlig tråd att följa, fullt med inspiration till mitt hus som är från 60-talet med alla ytskikt osv helt original.
Tack för den positiva kommentaren :thumbup:
Eftersom vi har flyttat in nu sen en vecka tillbaka är planen att hålla fortsatt högt tempo.
Inte så roligt att bo mitt i röran.

Lite frustrerande med torktider på spackel och färg när man bara vill ha allt klart :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.