15 686 läst ·
43 svar
16k läst
43 svar
70-tals ballofix med ej standardgänga
Kan det fungera att använda klämringar till 15mm rör med de gamla muttrarna? Finns risk att de inte klämmer åt ordentligt? Eller kan man köra på en halvkoppling istället? Jag vet egentligen inte vad skillnaden är mellan klämring och halvkoppling.
Sånt kollar man innan med skjutmått, skrapa av färgen på rören.Melpho skrev:
Jag frågade innan om du kunde se på muttrarna om det stod något fabrikat och ställer frågan igen. En vattette-klämring kan funka då den är rätt bred, inte enligt regler men ibland kommer verkligheten i vägen.
Produkter som diskuteras: "skrapa färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Det där kan vara en gammal ballofix samma typ av gänga som på gamla 18-22 mm ballofixer.
det finns inte längre att få tag i...
kapa mutter och kona så får du lös dem utan att sabba rören... För jag vågar lova att du inte får tag i ballofix som passar på den gamla muttern. Ahlsell's var den grossist som hade den gamla ballofixen i lager längst, men vi slutade leta de gamla för 2 år sedan när de inte längre gick att hitta....
så byt till nya kulventiler, eller såga enbart bortklämringen på de röret som ska bytas och återanvänd tillsammans med ny klämring.
det finns inte längre att få tag i...
kapa mutter och kona så får du lös dem utan att sabba rören... För jag vågar lova att du inte får tag i ballofix som passar på den gamla muttern. Ahlsell's var den grossist som hade den gamla ballofixen i lager längst, men vi slutade leta de gamla för 2 år sedan när de inte längre gick att hitta....
så byt till nya kulventiler, eller såga enbart bortklämringen på de röret som ska bytas och återanvänd tillsammans med ny klämring.
Redigerat:
Kan inte vara något problem att ta nya klämringar av liknande typ (bredd, vinkel, tjocklek osv) och använda gamla muttrarna. Att det skulle vara dim 16mm tror jag inte på det var nog före även dessa gamla ballofixers tid.
Jag har inte kunnat utläsa något fabrikat på ventilerna, står bara ballofix. Hsb-lägenhet från 73.
Får mäta och kolla noggrant imorgon kväll när jag är hemma igen.
Funkar det inte med nya rör får jag försöka kapa och använda en kort bit av de gamla.
I värsta fall tvingas jag anlita en rörfirma som kommer och byter ut ventilerna mot nya med R-gänga.
Får mäta och kolla noggrant imorgon kväll när jag är hemma igen.
Funkar det inte med nya rör får jag försöka kapa och använda en kort bit av de gamla.
I värsta fall tvingas jag anlita en rörfirma som kommer och byter ut ventilerna mot nya med R-gänga.
Mitt tips skulle vara att ta en klämring av kortare modell, typ VSH eller Conex. Inte vatette!
Även en VSH/Conex förminskning borde passa i din 18 koppling. Alltså en 18/15 förminskning, då får du ut 15mm direkt ur båda ballofixerna. Kolla bara så förminskningen inte bottnar i kopplingen. (en vatette skulle garanterat göra det) Med andra ord att den koniska delen ligger an mot motsvarande yta på ballofixen.
Även en VSH/Conex förminskning borde passa i din 18 koppling. Alltså en 18/15 förminskning, då får du ut 15mm direkt ur båda ballofixerna. Kolla bara så förminskningen inte bottnar i kopplingen. (en vatette skulle garanterat göra det) Med andra ord att den koniska delen ligger an mot motsvarande yta på ballofixen.
Tommor skrev:
Tommor skrev:
Va? Jag har inte antagit något men TS har tidigare skrivit:
Melpho skrev:
