Byggahus.se
Hej,

Vi bor i växtzon 1 och har en ca 7,5 m lång svängd och upphöjd cortenrabatt som behöver nya växter. Det finns ett stående armeringsnät för klätterväxter i ”svängen”, det har vi gärna kvar som insynsskydd, men är öppna för förändringsförslag.

Rabatten ligger bakom huset mot nordost, så det blir ganska skuggigt större delen av dagen. Sol på morgon/förmiddag och kanske lite kvällssol.

Önskar tåliga och lättskötta växter/perenner som tål både salta vindar och mycket skugga och gärna något som håller sig fint under lång period eller växter som avlöser varandra så att det är fint även under tidig vår och sen höst.

På angränsande uteplats har vi mörkrostbrunt marktegel på marken i lite skiftande nyanser.

Funderar på, förutom mycket grönt, lite blålila nyanser och vitt. Men är öppen för växt- och placeringsförslag! Det vore kanske fint med något som blir orangerött på senhösten också.

Det finns gott om kaniner, rådjur och harar i närheten, så gärna något som i vart fall inte lockar dem till rabatten.

Tackar så mycket på förhand!

L

Ok. Rådjursäkra växter för skugga som tål vind... Många faktorer. Oftast har skuggväxter tunna och stora blad som är naturligt för att få fånga vatten och klara sig under andra växter. Så vinden är ett litet problem här. Väljer inte de känsligaste nedan.

Skulle behöva tänka och klura minst en timme, men det hinns inte med här ikväll, så jag kör på det jag nu kommer på.

Ett gäng blåtåtel (fint gräs), något buxbomsklot (eller idegransklot) för vinterform, koreansk plymspirea (vårblom och superfin höstfärg), skuggröna (marktäckare med fint grönton på bladen, som ser schyst ut när snön släpper) alternativt bergenia (Baby Doll), vipprams, ormbunkar (träjon). Sätt vårlökar kring tåtel, vipprams och ormbunkar som olika narcisser, blåsippa, kungängslilja, snödroppar... Om ni vill ha något maffigt så testa bronsrodgersia. Klätterhortensia mot armeringsnätet.

• Gilla
loppanhoppan
  • Laddar…
Tusen tack för tips!

När jag tänker efter så kanske det inte blåser fullt lika mycket just där eftersom det är lite skyddat bakom huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.