Har någon ett smakråd till mig?

För att slippa smala bänkskåp som nödlösning skulle jag vilja använda en 80 cm bänkskåpsstomme under spishällen, men montera hällen (60 cm) vid ena kanten av stommen, alltså inte centrerat. Kommer det se konstigt ut?

En undermonterad fläkt kommer att hamna på motsvarande vis i överskåpet ovanför, alltså 60 fläkt i ena kanten av ett 80 skåp.

BirgitS
Det tycker jag inte, har en släkting som som har hällen osymmetriskt i underskåpet och det är inget man tänker på. Det är i en köksö dvs. inga överskåp så kan inte jämföra fläkten, men normalt ser man ju knappt att det är en fläkt när den är undermonterad, om man inte böjer sig ner och tittar under förstås.

• Gilla
Goggen
  • Laddar…
Tänk på att det kan bli svårt att dra ut lådorna samtidigt som man sträcker sig in över hällen.

B basseman skrev:
Tänk på att det kan bli svårt att dra ut lådorna samtidigt som man sträcker sig in över hällen.
Varför skulle man dra ut lådorna när man sträcker sig in över hällen? Är i så fall lika svårt att dra ut lådorna när man står framför lådorna vid köksbänken.

BirgitS
Det man i så fall kan tänka på när det gäller bredd på lådor är att om man är två i köket så är "den andra personen" oftare i vägen när lådorna är breda. Men breda lådor är effektivare eftersom det går bort mindre (procentuellt sett) i sidor och beslag.

• Gilla
Goggen
  • Laddar…
B basseman skrev:
Känns som om det är svårt hur hällen än ser ut?:rolleyes:;)

J
Vi har iofs inte en nederstomme som är 80 eftersom vi har ugnen under, men en av skåpet dold 80-fläkt ovanför hällen. Så överskåp bredare. Om det är exakt 80 minns jag inte då allt är platsbyggt. Jag hade redan en häll jag återvände, annars hade jag satt en bredare häll... Nästa häll blir nog bredare. Kanske en väg att få det mer symmetriskt?

• Gilla
Goggen
  • Laddar…
Jag rekommenderar varmt att gå upp i storlek på häll. 80 cm häll är mycket bättre.

Tack för hjälpen. Vi tycker att det borde se ok ut, men vi har nog aldrig sett det någonstans.

En 80's häll skulle vara najs, men det tar ju av bänkplatsen också och i vårt fall av den bästa arbetsytan i köket. Vi får se var det landar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.