Masonit är ett varumärke. Om jag inte förstått de fel har varumärket utgått och de är fritt fram att använda det. Och verkar många undvika att använda det ändå, därför kan skivor av masonit typ heta i princip vad som helst. Det finns såvida jag vet inget officellt namn (annat än Masonit) för den här typen av produkt. Men namn som "träfiber-board" eller kombinationer av dessa verkar vara vanligt förekommande.
Jag tänkte skriva en liten uppdatering. Jag använde 3 mm masonit/board, och det fungerade alldeles utmärkt! Jag fuktade skivorna innan jag satt upp dem och de blev väldigt smidiga och följde med väggarnas ojämnheter. Jag spikade med pappspik, de fuktiga skivorna var också lättare att spika i. Det var inte heller så svart att få skarvarna att matcha. Jag använde skarvremsor som jag limmade fast med vävlim. Sedan, förklistrade jag med utspätt tapetlim och satte upp lumppapp. Sedan en förklistring till och slutligen tapet. Det fungerade hur bra som helst!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden