R Rejäl skrev:
Så hantlangare och bärhjälp behöver vara med i egenkontrollprogram?
Bara om dom utför det som Elsäkerhetsverket definierar som elinstallationsarbete.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Bara om dom utför det som Elsäkerhetsverket definierar som elinstallationsarbete.
Ja då räcker det väl att en har det och han som hjälper till med dragningen inte behöver det..
 
R Rejäl skrev:
Ja då räcker det väl att en har det och han som hjälper till med dragningen inte behöver det..
Det tycker jag också, men vi ska väl inte uppmana folk att bryta mot lagen? Hur skulle det se ut?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Det tycker jag också, men vi ska väl inte uppmana folk att bryta mot lagen? Hur skulle det se ut?
Men gör man det? Bryter mot lagen om en är med i egenkontrollprogrammet..
 
Redigerat:
N Nilfons skrev:
Nej, nya laddboxen är redan inköpt med en "standardinstallation", detta är enbart tilläggsarbete.

Jag kontaktade nu en annan elektriker, som inte kommer "på köpet" från Tibber, och då har jag fått helt andra priser. Så jag steker Tibbers offertlämnare och kör med den nya firman. Kommer givetvis också kontakta Tibber och förklara vad som skett, för de här drar ju även deras namn i smutsen när en installationspartner kör dessa upplägg.
Hur blir det med det gröna avdraget? Om inte Tibber gör installationen så kan du väl inte beviljas grönt avdrag på köpet?

Eller anlitar du en elektriker med ROT-avdrag som förbereder så att standardinstallation blir möjlig och låter Tibbers elektriker genomföra standardinstallation efter att din elektriker varit där och dragit 5G6 kabel?
 
G Gramphos skrev:
Hur blir det med det gröna avdraget? Om inte Tibber gör installationen så kan du väl inte beviljas grönt avdrag på köpet?

Eller anlitar du en elektriker med ROT-avdrag som förbereder så att standardinstallation blir möjlig och låter Tibbers elektriker genomföra standardinstallation efter att din elektriker varit där och dragit 5G6 kabel?
Haha, exakt detta sitter jag och läser om precis nu. Har varit i kontakt med installatören från Tibber och han gjorde klart för mig att de här 400 kr/meter för kabel är Tibbers pris. Elektrikern är alltså helt oskyldig, har har bara att förhålla sig till den prissättning han får från Tibber.

Och precis som du säger, nu när jag läser det finstilta på Tibbers hemsida så säger den:

3.4. Annan installatör än Installationspartner

Om Kunden låter annan part än Installationspartnern installera Laddbox som är köpt med Installation, kommer Kunden inte vara berättigad eventuellt Grön Teknik bidrag och Tibber förbehåller sig rätten att justera Kundens pris till att motsvara ordinarie pris för enbart Laddbox utan Installation. Tibber kommer även ta ut en administrativ kostnad för hantering av sådan ändring samt uppföljning av utebliven Installation om 1500 kr inklusive moms.


Men jag kan väl plocka dit elfirman som gör förberedelsearbetet med ny kabel och elcentral, så får Tibber komma hit och sätta upp boxen? Alternativt att jag häver köpet kopplat till ångerrätten och köper bara boxen någon annanstans?

Slutsats, akta er för Tibber! Vilka jävla skojare.
 
  • Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
N Nilfons skrev:
Haha, exakt detta sitter jag och läser om precis nu. Har varit i kontakt med installatören från Tibber och han gjorde klart för mig att de här 400 kr/meter för kabel är Tibbers pris. Elektrikern är alltså helt oskyldig, har har bara att förhålla sig till den prissättning han får från Tibber.

Och precis som du säger, nu när jag läser det finstilta på Tibbers hemsida så säger den:

3.4. Annan installatör än Installationspartner

Om Kunden låter annan part än Installationspartnern installera Laddbox som är köpt med Installation, kommer Kunden inte vara berättigad eventuellt Grön Teknik bidrag och Tibber förbehåller sig rätten att justera Kundens pris till att motsvara ordinarie pris för enbart Laddbox utan Installation. Tibber kommer även ta ut en administrativ kostnad för hantering av sådan ändring samt uppföljning av utebliven Installation om 1500 kr inklusive moms.


Men jag kan väl plocka dit elfirman som gör förberedelsearbetet med ny kabel och elcentral, så får Tibber komma hit och sätta upp boxen? Alternativt att jag häver köpet kopplat till ångerrätten och köper bara boxen någon annanstans?

Slutsats, akta er för Tibber! Vilka jävla skojare.
Du kommer ju inte få 50% på kabeln och jobbet hos den andra elektrikern förstås.

Men om Tibber ansluter sina grejor till en central i huset eller i undercentralen ska ju kvitta.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Du kommer ju inte få 50% på kabeln och jobbet hos den andra elektrikern förstås.
Varför inte? Man borde väl kunna få bidraget för hela jobbet även om två olika firmor är inblandade i det?
 
R
Kabeln är väl inte berättigad till något grönt bidrag..
 
R Rejäl skrev:
Kabeln är väl inte berättigad till något grönt bidrag..
Jo, allt material.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför inte? Man borde väl kunna få bidraget för hela jobbet även om två olika firmor är inblandade i det?
Jag ringde faktisk Skatteverket och frågade imorses. De sa att det var ok att använda olika leverantörer för olika grejer. Kanske får låta Tibbers gubbar komma hit och skruva upp boxen, vilket är typ det enda som ingår i standardinstallationen som jag köpt. Känns lite onödigt, men kanske det som behövs för att kunna nyttja avdraget.
 
R
N Nilfons skrev:
Jo, allt material.
Ja du har rätt det är all fastinstallations material so berättigar till avdrag, blandade ihop det med extra laddkablar..
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Tibber är rätt kinkiga:
Notera! Vid nyinstallationer utnyttjas ej befintliga elkablar och säkringsmoduler.
Material som krävs för att utföra tjänsten skall tillhandahållas utav Tibber med samarbetspartner av garantiskäl.
Innehåll i en standardinstallation:

  • Förläggning av kabel, max 10 meter från elcentral/undercentral
  • Håltagning (max 3 st hål inkluderat, max Ø 20 mm i betong)
  • Installation av en laddbox.
  • Installation av automatsäkringar, beroende på produkt, med personskyddsautomat eller jordfelsbrytare i elcentral/fasadmätarskåp. Om DIN-skena saknas (exempelvis elcentral med proppsäkringar), eller om det inte finns plats på existerande DIN-skena tillkommer en kapsling för att skydda produktens säkringsmoduler.
  • Drifttagning av laddbox inklusive installations- och drifttagningsprotokoll.
Enligt deras prislista för tillägg så är 400/200 kr/m för 5G6 kabel inklusive förläggning. Men de har också ett pris på "Förläggning av kabel i befintlig rörinstallation" om 40/20 kr/m. Och den kapsling som finns på Tibbers prislista är "Kapsling (inomhus 4-modulers) för säkring av laddbox. Ink. montage & kabeldragning" (ej berättigat för grönt avdrag)

Eftersom allt i prislistan är inklusive montage och kabeldragning så borde offerten inte haft med de 4000 kr för 2 elektriker heldag, om det inte är en massa extra jobb som inte ingår i ovan som ska göras. (Det enda jag kan tänka mig som kanske inte inhår är att riva bort den befintliga installationen i röret och montera bort vad det nu är på andra ändan. (Eller möjligen koppla in det på nytt i den nya undercentralen.)) Men de borde ha 20×35 kr = 700 kr för förläggning av kabel i befintligt rör.

Men kan du hitta en annan elektriker som kan sätta upp undercentralen inom 10 m från där laddboxen ska vara så borde det ju kunna göras innan Tibbers elektriker kommer. Om Skatteverket går med på att du kan få grönt avdrag för den delen eftersom syftet är att använda ihop med laddboxen så är ju allt frid och fröjd.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
Tibber är rätt kinkiga:


Enligt deras prislista för tillägg så är 400/200 kr/m för 5G6 kabel inklusive förläggning. Men de har också ett pris på "Förläggning av kabel i befintlig rörinstallation" om 40/20 kr/m. Och den kapsling som finns på Tibbers prislista är "Kapsling (inomhus 4-modulers) för säkring av laddbox. Ink. montage & kabeldragning" (ej berättigat för grönt avdrag)

Eftersom allt i prislistan är inklusive montage och kabeldragning så borde offerten inte haft med de 4000 kr för 2 elektriker heldag, om det inte är en massa extra jobb som inte ingår i ovan som ska göras. (Det enda jag kan tänka mig som kanske inte inhår är att riva bort den befintliga installationen i röret och montera bort vad det nu är på andra ändan. (Eller möjligen koppla in det på nytt i den nya undercentralen.)) Men de borde ha 20×35 kr = 700 kr för förläggning av kabel i befintligt rör.

Men kan du hitta en annan elektriker som kan sätta upp undercentralen inom 10 m från där laddboxen ska vara så borde det ju kunna göras innan Tibbers elektriker kommer. Om Skatteverket går med på att du kan få grönt avdrag för den delen eftersom syftet är att använda ihop med laddboxen så är ju allt frid och fröjd.
Yes, det är det du säger i sista stycket vi landat i. En annan elektriker kommer och drar ny kabel och sätter upp en el-central någon meter ifrån där laddaren skall sitta. Sedan får Tibber komma och sätta upp laddaren och koppla in den. Jag kollade med skatteverket och de sa att det är ok.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja då räcker det väl att en har det och han som hjälper till med dragningen inte behöver det..
Jag frågade elsäkerhetsverket och dom delar inte din uppfattning.


Din fråga:
Hej. En elinstallatör ska dra i en ny kabel i ett befintligt markrör mellan två byggnader på min tomt. Får jag hjälpa till med arbetet, t ex stå i ena änden och dra eller skjuta på, eller måste jag i så fall ingå i installationsfirmans egenkontollprogram?

Svar:

Att förlägga kabel i markrör betraktas som auktorisationskrävande elinstallationsarbete.

I Elsäkerhetslagen 2016:732 kan man läsa följande:

27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §
.


Så TS får glatt betala för två man och titta på från behörigt avstånd.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.