4 688 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
5g1,5 kabel till kopplingsdosa
Sida 1 av 2
Om man ska ansluta eklk 5g1,5 till en infälld kopplingsdosa på vägg och vill få det snyggt. Hur gör man m Täcklocken, Täcklocken med kabelutlopp som jag hittat har för smala utlopp för denna typ av kabel. Hur löser man det snyggast?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 026 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Lösningen är att man inte använder EKLK. 
Vad är det för utymme? Är det ett bostadsrum, i såfall hade EKRK/kulo varit ett bättre val. Det är efter den kabeln doslocken med utlopp är konstruerad (antar jag i alla fall).
//Patrik
Vad är det för utymme? Är det ett bostadsrum, i såfall hade EKRK/kulo varit ett bättre val. Det är efter den kabeln doslocken med utlopp är konstruerad (antar jag i alla fall).
//Patrik
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Finns ingen anledning till att välja EKLK i ditt fall, ett alternativ är att sätta en kulodosa uppe vid taket där röret kommer fram och dra fk i röret och en kabelsnutt mellan dosorna, då slipper du böket med enledaren i fläkten.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är ganska tufft att få in en EKK femledare i ett längre rör, försök hitta EXK eller liknande som är betydligt klenare om röret är mer än någon meter och har böjar. Alternativt välj ett 20 mm rör.