Jag ska lägga 7cm isolering med golvvärme i nästan hela huset.
LK Spårskiva EPS 30/50/70 - LK Systems
Här tänkte jag ha nedan lager:
Isolering över betong: 7 cm
Spånskiva: 1.6 cm
Cellfoam: 0.2 cm
Laminatgolv: 0.7 cm
Totalt: 9,5 cm

Köket (även tvättrummet) är däremot byggt senare och ligger från början 2cm högre upp än övriga huset. Under betongen finns redan isolering så för den sakens skull behöver jag ingen isolering i detta rum.

Ett alternativ är då att jag fräser i betongen och lägger golvvärmeslingor i den. Det betyder dock att det inte bygger så mycket på höjden (vilket såklart oftast är skönt). Men mitt problem är att det då blir närmre 5 cm nivåskillnad mellan köket och övriga huset pga den höga 7cm isoleringen i övriga delen av huset.

Hur kan man lösa en sådan övergång på ett snyggt sätt? Jag vill ju helst inte har för stora trösklar så att exempelvis robotdammsugaren inte kan gå över osv.

• Ritning av ett hus med betecknade rum som kök, badrum och sovrum, samt mått för golvvärmesisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg 50mm skivor i köket ?

B
Är det ett alternativ att skippa 7cm isolering och t.ex. lägga en spårad träskiva med värmeplåt på betongen? (Kanske bygga 20-ish mm?). Och därefter byggs upp med önskat golv?

S salkin85 skrev:
Lägg 50mm skivor i köket ?
Tanken har slagit mig. Men då skulle det bli 5cm skillnad mellan kök och tvättrummet istället.
I tvättrummet ligger det redan klinkers som jag helst slipper knacka bort och göra om. Desutom hamnar kökstommarna 5cm lägre ner vilket jag helst också undviker. Då får jag nog göra om hela köket.

Har funderat på 30mm isolering faktiskt. Då blir skillnaden "bara" 20mm mellan kök och tv-rum. Samt 30mm skillnad mellan kök och tvättrum. Sänker dock köket med 30mm men det kanske jag kan leva med.

B BSOD skrev:
Är det ett alternativ att skippa 7cm isolering och t.ex. lägga en spårad träskiva med värmeplåt på betongen? (Kanske bygga 20-ish mm?). Och därefter byggs upp med önskat golv?
Det ligger ingen isolering under betongen i övriga huset så jag har förstått att de här 7cm isoleringen nog bör vara där över betongen. Det har redan beställts hem lite 70mm isolering dessutom så jag tror att jag måste sikta in mig på hur jag gör i köket samt övergången/tröskeln till köket.

B
Ok. Ja golvvärme på oisolerad betongplatta är nog ingen höjdare, lär bli dyrt i drift....

Uppdatering. Jag funderar på att istället göra så här i köket:

Betong
Cellplast 10mm
Heatfloor (spårad spånskiva med golvvärmerör) 22mm
Värmefördelningsplåt
Ångspärr
Cellfoam 2mm
Laminat 70mm
Totalt 410mm

Betongplattan i köket har isolering under plattan redan därav bör jag inte behöva isoleringen just i köket och ta Heatfloor spånskivan istället. Detta skulle betyda att jag "bara" får en nivåskilnad på 2cm mellan kök och vardagsrum vilket ska gå att lösa med nivålist.

Mottager gärna tips på ifall det är någon som ser något omedelbart problem med ovan eller har smartare lösningar annars försöker jag nog köra på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.