Byggahus.se

5cm isolering i källarbadrum istället för planerade 30cm :(

  1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej,

    Håller som bäst på att renovera ett badrum i vår källare. Det var tidigare riktigt kallt på badrumsgolvet och i badrummet i allmänhet vilket gjorde att vi knappt ville gå ner där. För att öka komforten ville vi därför gräva ur och isolera ordentligt innan elektrisk golvvärme. Rummet är endast strax över 4 kvadrat så vattenburen värme kändes överdrivet. Tog in några offerter och till min förvåning så var det endast en kille som rekommenderade ordentligt med cellplastisolering på 30-40cm, alla övriga pratade om 2-5cm. Mest pga detta så valde vi han som ville isolera ordentligt.
    Nu har det dessvärre visat sig finnas många stora stenar under plattan och hantverkarna säger sig inte få bort dessa samt att de ligger under väggarna vilket riskerar skapa skador på huset om de ska försöka ta bort dem. Resultatet är att det endast finns plats för 5cm isolering. Väldigt tråkigt tycker jag då vi absolut inte vill brassa på med golvvärmen mest för att värma upp jorden under cellplasten och få markant (?) höjd elförbrukning för några decennier framåt. Planen är nu att lägga 5cm XPS 250 samt en Ebeco cable board ovanpå detta.
    https://www.ebeco.se/isolering/cable-board
    Hantverkaren hävde ur sig att denna kombination skulle motsvara 30cm cellplast isolering vilket jag själv har extremt svårt att tro. Hur tror ni att denna kombination står sig i jämförelse? Kommer vi elda för kråkorna eller är den högre elförbrukningen försumbar i sammanhanget? Huset är från -45 och värms med luft/vattenVP.
     
  2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Ska den elektriska golvvärmen stå för hela uppvärmningen av rummet?
     
  3. leby
    Medlem · Nivå 19
    Om det är stenar så är väl de bara på vissa platser? EPS är väl då en bra lösning för att få ordentlig isolering där set inte ligger sten. En bild hjälper ju ideknölarna så om du bjuder på en bild på det utgrävda kan du säkert få fler idéer.
     
  4. M
    Medlem Nivå 2
    Det är korrekt att golvvärmen ska stå för uppvärmning av rummet, men däremot planerar vi inte att ha en temp på typ 23 grader där inne utan endast varmare än nuvarande ca 16 som det är under vinterhalvåret.
    Ska ladda upp bild...
     
  5. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Ni har inte övervägt att montera en radiator/handdukstork, eftersom ni har vattenburet med L/VVP som ju borde ge billigare värme? Och låta golvvärmen vara mer av komforttyp (mindre kallt golv)..
     
    • Laddar…
  6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja visst är det trist att det inte ryms mer isolering, men det behöver inte bli så väldigt illa trots allt.
    Först och främst är marken under ett källargolv inte så fruktansvärt kall, marken på det djupet håller väl något runt 10°C som årsmedel, och under ett hus blir det ytterligare några grader varmare, så värmeläckaget ner i marken drivs inte alls lika hårt som genom en yttervägg vintertid.

    Sen kommer värmen att ledas genom material och dela upp sig proportionellt mot värmekonduktansen i materialen.
    I klartext, har du 5cm cellplast åt ena hållet, 2 cm keramik fix och några cm betong åt andra hållet så kommer mycket mer värme ta vägen genom de materialen som inte bjuder så mycket motstånd mot värmetransporten.

    Men sen, skulle ni kunna klara av att fixa 10cm cellplast över en större del av ytan, och 5 cm på vissa problemställen? Det skulle vara mycket värt.
    Men det är antagligen besvärligare att få till ett bra hantverk genom att hålla på med olika nivåer, men det borde inte vara omöjligt. en variant är att gräva ur "maximalt" överallt, och sen med EPS-cement ordna en slät yta för 5 cm cellplast.
     
    • Laddar…
  7. J
    Medlem · Nivå 5
    Kan inte lecakulor vara ett alternativ?

    Jag tänker att ni fyller upp till nivån för stenarna, jämnar av ytan och sedan avslutar med ett lager skivor (eps eller xps) och sedan gjuter. Jag ska tillägga att jag inte vet om det är en bra metod eller inte.
     
    • Laddar…
  8. M
    Medlem Nivå 2
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-10-15_10-26-27.png

    Fick en skiss nu från hantverkaren på hur de vill lösa det. Verkar det rimligt tycker ni? Jag kan ju inte sånt här men undrar spontant varför man ska lägga in organiskt material såsom flis. Finns det någon risk med det?

    Tack för bra information Mikael_L!

    Därtill ser jag förstås anledning att få rabatt på offerten där det ligger en specificerad summa för att gräva ur för 30-40cm isolering. Då bör det väl vara fullt rimligt att få den kostnaden signifikant reducerad eftersom de bara behövt gräva ur 1/6 av planerat?
     
  9. H
    Medlem Nivå 1
    Om vi bortser från värmetillskottet från luften in i badrummwt och räknar på worst case. Tar men el värmekabel tex T2 blå så rekommenderas 400w till 4kvm. (40m värmekabel)
    Skulle du ha noll isolering så skulle i värsta fall (teori) din kabel stå på hela tiden (24h per dygn) pga av markkylan under huset (+7 grader ca)
    Det ger en förbrukning på 9,6kW per dygn. (3504kW/år)

    Verkligheten är dock nått helt annat. Eftersom marken under kommer att värmas upp. Rummet får värme från omgivande rum/luft. Bl.a. Så min gissning är hälften av det maxpriset.
     
    • Laddar…
  10. J
    Medlem · Nivå 5
    Stenflis antagligen.
     
    • Laddar…
  11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Flis är fint krossat grus, dvs typ makadam i ännu mer krossad form.

    Om entreprenören väljer LECA-kulor (som Jerfed föreslog) eller EPS-cement istället för lagret med makadam, så förbättrar du isolationen. Leca och EPS-cement har inte lika bra isolervärde som XPS-cellplast, utan kanske bara typ 1/3 av isoleringsförmågan. Men det betyder ju ändå att på ställen där du lyckas få 15cm LECA eller eps-cement och sen 5 cm cellplast får ungefär samma isolering som 10 cm cellplast.

    Dessa material är dyrare än makadam, men väger å andra sidan mindre vilket kanske är trevligt när man ska få ner det i källaren.

    Kör man med LECA-kulor för att sen gå på med flis ska man nog ha markduk mellan, annars rinner fliset ner i LECAn, gjuter man EPS-cement så går det att köra flis direkt.
    Kör man makadam och sen flis kan det även då behövas markduk.

    (flis .. makadam ... hrmpf, jag skulle kalla det typ 4-8 resp 8-16 (eller 16-32) så man vet vilka dimensioner det är man pratar om ...)
     
    Redigerat 15 okt 10:56
  12. M
    Medlem Nivå 2
    Stort tack för tipsen Mikael! Har lagt fram detta för hantverkaren och det ska bli spännande att se vad han svarar.
     
  13. M
    Medlem Nivå 2
    La som sagt fram förslaget ovan skriftligt till hantverkaren som skulle ta upp det med kontrollansvarig. Sen har det varit tyst och när jag kom hem såg det ut så här.
    Överensstämmer detta verkligen med skissen ovan? Den blå plasten ser iaf inte jag på skissen, Tycker ni ser ok ut rent generellt?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-10-15_20-53-26.png