Vårfloden väntas dra ner elpriserna, men hittills har de legat högt i år.

Du kan läsa artikeln här: 58 % högre elpris i april

Spela roll, nätpriserna håller på att göra elpriset oväsentligt. 1,18 kr/kWh bara för nätet i April!

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Räknar du med energiskatterna då som numera debiteras av nätbolaget?

Vi betalar 0,15 SEK/kWh + moms

D Diablito skrev:
Räknar du med energiskatterna då som numera debiteras av nätbolaget?

Vi betalar 0,15 SEK/kWh + moms
Räknar fakturans totalbelopp genom antal kWh. Låg förbrukning i kombination med hög årsavgift.

Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Spela roll, nätpriserna håller på att göra elpriset oväsentligt. 1,18 kr/kWh bara för nätet i April!
Ja, det är FRUKTANSVÄRT irriterande att man helt enkelt flyttar kostnaden till den delen där man inte kan byta leverantör.. det är ju inte SÅ svårt att räkna ut varför.

• Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
Skatten kan du ju ändå ute påverka. Syftet var väl gör attvindkraften admistrationen. Det finnsmånga fler elhandelsbolag, de behöver inte ens ligga i Sverige och man byter en del. Så jag förstår syftet med flytten.

Jag syftade inte på skatten, utan att plötsligt har den fasta delen (utan skatt, som inte är fast) blivit väldigt dyr, och den rörliga delen inte lika dyr, och det är ju enbart för att jag som konkurrent inte kan välja vem som sköter mitt nät, men jag kan välja vem jag köper el av.

Det är ju inte en kostnad som är flyttad. Men jag håller med om att privata företag på monopolmarknader inte är bra. Det borde vara samma sak med ledningar som det är med vägar.

Ja, infrastruktur borde drivas statligt/kommunalt utan vinstintresse tycker jag personligen.

Räknar fakturans totalbelopp genom antal kWh. Låg förbrukning i kombination med hög årsavgift.
Så kan du inte räkna.
Säg att du köper ny bil och kör en mil med den. Med ditt resonemang kostar den 300 000 kr milen att köra.

Japp, det kan absolut bli dyrare med egen bil än med taxi. Jag har hört de som fått sådana utfall.

Raskus Raskus skrev:
Så kan du inte räkna.
Säg att du köper ny bil och kör en mil med den. Med ditt resonemang kostar den 300 000 kr milen att köra.
Det stämmer ju? Exakt så ska man räkna.

Det stämmer ju? Exakt så ska man räkna.
Nej
Det innebär för er del att elen blir billigare ju mer du använder. Så ser det inte ut i verkligheten. Du har en fast avgift, och en rörlig.

Det klart att den blir billigare *per enhet*, alltså KiloWatt-timme, precis som att bilen blir billigare *per mil* ju mer du kör den i det fallet.

vilken siffra man ska haverit ju på vadmal ska ha den till. Marginalkostnaden är ju enbart de rörliga kostnaderna, men det totala priset inkluderar ju allt. Samma sak med bilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.