167 236 läst ·
727 svar
167k läst
727 svar
572,81 kr på en dag... Hur f...?
Jo men det är ju regeringen som måste agera långsiktigt och planera för stabil elförsörjning. Att det tar lång tid att bygga betyder ju inte att vi ska skippa det, då kommer vi ju aldrig någonsin framåt.B b50gud skrev:kärnkraft är dyr oavsett vilket land vi pratar om sedan 2014 har vindkraft varit billigast per kwh. men den har andra problem som måste lösas ex att den producerar när det blåser vilket inte alltid är när elen behövs detta finns dock lösningar för som ännu inte är på plats men priserna kommer att stiga mycket när Nortvolt och hybrit startar upp sin verksamhet vilket kommer att innebärai det närmaste ett stopp på lverans av el från norrland söderut då den kommer att förbrukas lokalt. det betyder att ny produktion måste till på bara 5 år i södra sverige, att satsa på kärnkraft funkar men då blir det strömlöst i många år i stockholm malmö göteborg etc. innan ett nytt kärnkraftverk står redo att leverera ström kommer att ta 15-20 år om allt fungerar smärtfritt. finnland har hållit på över 30 år att bygga sitt nya verk ännu är det inte i drift.
även då har jag svårt att tycka synd om de som valt rörligt pris de har ju själva valt att chansa på att detta ska bli billigast i längden. lite av att spela på lotto förhoppningsvis så har de sparat pengar tidigare på billig el så att detta inte är ett problem.EddieHansson skrev:
Har du missat att priser plötsligt gått upp flera hundra procent, vida mer än vad någon kunde förutspå.B b50gud skrev:
EddieHansson skrev:
men elmarknaden är inte regeringens pilsner marknaden är fri eller ska regeringen förstatliga alla energibolag som i vissa diktaturer?
ska vi kräva att regeringen tar över alla jordbruk för att mjölken är dyr också?
Riktigt så enkelt är det väl inte?B b50gud skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ag-19843-om-karnteknisk-verksamhet_sfs-1984-3
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tankeförbudet
ööh nej??B b50gud skrev:kärnkraft är dyr oavsett vilket land vi pratar om sedan 2014 har vindkraft varit billigast per kwh. men den har andra problem som måste lösas ex att den producerar när det blåser vilket inte alltid är när elen behövs detta finns dock lösningar för som ännu inte är på plats men priserna kommer att stiga mycket när Nortvolt och hybrit startar upp sin verksamhet vilket kommer att innebärai det närmaste ett stopp på lverans av el från norrland söderut då den kommer att förbrukas lokalt. det betyder att ny produktion måste till på bara 5 år i södra sverige, att satsa på kärnkraft funkar men då blir det strömlöst i många år i stockholm malmö göteborg etc. innan ett nytt kärnkraftverk står redo att leverera ström kommer att ta 15-20 år om allt fungerar smärtfritt. finnland har hållit på över 30 år att bygga sitt nya verk ännu är det inte i drift.
Ny kärnkraft i Europa och USA brukar hamna på 10-12tusen dollar / kW
I asien har ligger de i snitt på 4000 dollar / kW och i vissa fall ned mot 2000 dollar / kW
https://energiforsk.se/program/karn...adsutveckling/hur-mycket-kostar-ny-karnkraft/
Så kärnkraften är inte dyr oavsett vilket land vi pratar om
Att stänga våra gränser är det mest idiotiska vi kan göra. Då är vi snart på Nordkoreas nivå.M Morgan1 skrev:Ja, nu ser alla, även Stockholmsfolket, "fördelarna" med att rasera naturen för att "rädda" klimatet.
Man raserar naturen vid att bygga ut den till industriområden med stålpalmer som skall rädda världen.
Men lägger ner fullt fungerande kärnkraft, och nekar att bygga nya.
Nu får vi alla betala för att vi har valt fel politiker till att styra skutan.
EU tar över kontrollen av landet, mera för varje dag.
Produktion av ström har blivit big business, och stålarna rinner in till vindmaffian.
Snart kommer stålpalmer i Stockholms skärgård, och det ser jag fram emot.
Så får ni se hur landet raseras av de som gör vad de kan för att tömma vår lönekonto.
Jag kan inte fatta att invånarna tillåter att EU skall använda Norge och Sverige som deras elbatteri.
Den ström vi producerar i landet skall gå till landets invånare, och inte utomlands till de som betalar bäst!
Finland och några andra länder, gör det enda rätta, bygger ny kärnkraft.
Jo. Elförsörjning är livsnödvändigt för landet, dess invånare och företag. Därför har regeringen ansvar för att lösa det.B b50gud skrev:
den har inte gått upp för mig fortfarande 37 öre per kwh några år till. men för de som valt att låta marknaden sätta priset har kostnaden ökat om man inte har det med i tanken när man väljer leverantör så gör man ett misstag. men det har den som nu får höga räkningar själva ställt till eller om man så vill elmarknaden som hanterar detta. precis som att coop och Ica sätter priset på min mat.EddieHansson skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Marknaden sätter priset oavsett om man vill eller inte. Det är du som har tecknat en försäkring mot detta, och haft turen eller skickligheten att göra det vid ett gynnsamt tillfälle.B b50gud skrev:den har inte gått upp för mig fortfarande 37 öre per kwh några år till. men för de som valt att låta marknaden sätta priset har kostnaden ökat om man inte har det med i tanken när man väljer leverantör så gör man ett misstag. men det har den som nu får höga räkningar själva ställt till eller om man så vill elmarknaden som hanterar detta. precis som att coop och Ica sätter priset på min mat.
Det är många som bundit och avtalet löpt ut nu i november och december. Bara för att du har tur just nu betyder det inte att alla andra är dumma och gjort dumma val!B b50gud skrev:den har inte gått upp för mig fortfarande 37 öre per kwh några år till. men för de som valt att låta marknaden sätta priset har kostnaden ökat om man inte har det med i tanken när man väljer leverantör så gör man ett misstag. men det har den som nu får höga räkningar själva ställt till eller om man så vill elmarknaden som hanterar detta. precis som att coop och Ica sätter priset på min mat.
ändå väljer inte energibolagen att inte bygga för de anser den för dyr utan bygger istället vindkraft? vaför tror du det är så? vi har ingen lagstiftning som hindrar kärnkraft i vårt land. men om du tror på iden samla några likasinnade och bygg så får du se om det blir vinst eller förlust.M MrDizzy skrev:
vindkraft däremot är många intreserade att investera i men den skapar mjuka nät, så den i kombination med vätgas tror jag blir en av många nya lösningar.