167 236 läst ·
727 svar
167k läst
727 svar
572,81 kr på en dag... Hur f...?
Det är förstås upp till var och en att avgöra vad som blir billigast. Om man är övertygad om att timpris eller rörligt pris är bättre så ska man förstås köra på det.
Vi har bundet elpris i 3 år, betalar 1,31 kr per kWh inkl moms och rörlig elnätskostnad. Förbrukning per år är ca 18 000 kWh inklusive laddning av två elbilar (ca 2500 mil/år), uppvärmning av 200 kvm villa (bergvärme) och hushållsel. Så 24 000 kr/år för elen och ingen bensin/diesel. Elbilarna kostar 360 kr/år i skatt och mellan 2,30 och 3 kr/mil beroende på årstid inklusive service.
Vi laddar bilarna när vi vill, vi lagar mat, diskar och tvättar när på dygnet vi vill utan att oroa oss för elpriset. Tycker det är rätt bekvämt och inte speciellt dyrt.
Det jag vill ha sagt är att det går att binda elavtalet idag och få ungefär samma pris som vi har. Är bara att lyfta på luren och ringa valfritt elbolag.
Vi har bundet elpris i 3 år, betalar 1,31 kr per kWh inkl moms och rörlig elnätskostnad. Förbrukning per år är ca 18 000 kWh inklusive laddning av två elbilar (ca 2500 mil/år), uppvärmning av 200 kvm villa (bergvärme) och hushållsel. Så 24 000 kr/år för elen och ingen bensin/diesel. Elbilarna kostar 360 kr/år i skatt och mellan 2,30 och 3 kr/mil beroende på årstid inklusive service.
Vi laddar bilarna när vi vill, vi lagar mat, diskar och tvättar när på dygnet vi vill utan att oroa oss för elpriset. Tycker det är rätt bekvämt och inte speciellt dyrt.
Det jag vill ha sagt är att det går att binda elavtalet idag och få ungefär samma pris som vi har. Är bara att lyfta på luren och ringa valfritt elbolag.
Timavläsning är det lagkrav på att kunna få från elnätsleverantören. Så kolla med nätägaren.S sunqan skrev:Jag har ett avtal med fast pris i tre år, med en för tillfället låg kostnad om 37öre per kW (kilowatt är i detta fall det i talspråk allmänt accepterade sättet att säga kilowattimme, kWh. Något som tycks uppröra ett antal personer här) osäker på om det är inklusive moms eller ej.
Mitt största problem har varit att min elleverantör inte velat redovisa min elförbrukning på timbasis med mindre än att jag har haft rörligt elavtal - som om de sakerna skulle ha något med varandra att göra ö.h.t.
Så för att öht kunna överblicka och minska eller åtminstone styra elförbrukning (eller snarare elenergiförbrukning, ytterligare en talspråksgrej) till tider då den inte är kostnadsdrivande för kollektivet, måste jag ha en avtalsform som jag inte är bekväm med.
Detta samtidigt som jag bombarderas med reklam från dem som uppmanar mig att minska eller omfördela min elförbrukning.
Jag skulle vara väldigt intresserad av att få veta hur fan de tänker.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Det kan vara bra att ange vilket elområde man befinner sig i om man diskuterar elpriser.J jocke31 skrev:Det är förstås upp till var och en att avgöra vad som blir billigast. Om man är övertygad om att timpris eller rörligt pris är bättre så ska man förstås köra på det.
Med tanke på din profil är du nog i elområde SE3 idag. Skulle du binda idag, är bara elpriset på 104,25 öre/kWh för dig (Eons priser nedan).
Skulle vi i SE4 binda elpriset (via Eon) idag vore det alltså 174,75 öre/kWh för oss.
Går jag genom gamla räkningar (månadsmedel rörligt) är vårt:
rullande 12-månaderssnitt: 98,30 öre
snittpriset för 2020: 43,85 öre
Det bundna priset vore med andra ord 2-4 gånger dyrare idag än vad vi historiskt betalat. Sen kan vi förstås inte veta hur de rörliga priserna blir i framtiden.
Redigerat: Eons priser är inkl moms så har lagt på moms på mina priser också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
En intressant sak är att om alla har full information och agerar rationellt är månadsrörliga avtal inte en del av jämviktslösningen, givet att timprisavtal existerar.
Antag att ett elhandelsbolag har 1000 personer (hushåll) som alla har månadsrörligt. Alla har inte exakt samma förbrukningsmönster, vilket innebär att vissa betalar mer än de skulle göra med timpris och vissa mindre (utan att ändra förbrukningsmönstret). En eller flera av dem som betalar mer inser detta och byter till timpris. Detta gör att några av dem som tidigare betalade mindre nu istället betalar mer, eftersom förbrukningsmönstret för kvarvarande personer i genomsnitt förskjutits mot dyrare timmar. Detta gör att det blir lönsamt för fler att byta, och så vidare. Till sist är det bara en enda person som har kvar månadsrörligt, och då är det i praktiken exakt samma som timpris!
Antag att ett elhandelsbolag har 1000 personer (hushåll) som alla har månadsrörligt. Alla har inte exakt samma förbrukningsmönster, vilket innebär att vissa betalar mer än de skulle göra med timpris och vissa mindre (utan att ändra förbrukningsmönstret). En eller flera av dem som betalar mer inser detta och byter till timpris. Detta gör att några av dem som tidigare betalade mindre nu istället betalar mer, eftersom förbrukningsmönstret för kvarvarande personer i genomsnitt förskjutits mot dyrare timmar. Detta gör att det blir lönsamt för fler att byta, och så vidare. Till sist är det bara en enda person som har kvar månadsrörligt, och då är det i praktiken exakt samma som timpris!
Redigerat:
Ja, SE3. Fast du kan binda idag för 77 öre/kWh inkl moms i SE3 med t ex Ljusdal energi.T tompaah7503 skrev:Det kan vara bra att ange vilket elområde man befinner sig i om man diskuterar elpriser.
Med tanke på din profil är du nog i elområde SE3 idag. Skulle du binda idag, är bara elpriset på 104,25 öre/kWh för dig (Eons priser nedan).
Skulle vi i SE4 binda elpriset (via Eon) idag vore det alltså 174,75 öre/kWh för oss.
Går jag genom gamla räkningar (månadsmedel rörligt) är vårt:
rullande 12-månaderssnitt: 98,30 öre
snittpriset för 2020: 43,85 öre
Det bundna priset vore med andra ord 2-4 gånger dyrare idag än vad vi historiskt betalat. Sen kan vi förstås inte veta hur de rörliga priserna blir i framtiden.
Redigerat: Eons priser är inkl moms så har lagt på moms på mina priser också.
[bild]
Men som sagt, om nu det rörliga elpriset på årsbasis blir lägre än så så kan man ju välja det. Men då förstår jag inte heller den allmänna upprördheten över skenande elpriser.
Ja, nu ser alla, även Stockholmsfolket, "fördelarna" med att rasera naturen för att "rädda" klimatet.
Man raserar naturen vid att bygga ut den till industriområden med stålpalmer som skall rädda världen.
Men lägger ner fullt fungerande kärnkraft, och nekar att bygga nya.
Nu får vi alla betala för att vi har valt fel politiker till att styra skutan.
EU tar över kontrollen av landet, mera för varje dag.
Produktion av ström har blivit big business, och stålarna rinner in till vindmaffian.
Snart kommer stålpalmer i Stockholms skärgård, och det ser jag fram emot.
Så får ni se hur landet raseras av de som gör vad de kan för att tömma vår lönekonto.
Jag kan inte fatta att invånarna tillåter att EU skall använda Norge och Sverige som deras elbatteri.
Den ström vi producerar i landet skall gå till landets invånare, och inte utomlands till de som betalar bäst!
Finland och några andra länder, gör det enda rätta, bygger ny kärnkraft.
Man raserar naturen vid att bygga ut den till industriområden med stålpalmer som skall rädda världen.
Produktion av ström har blivit big business, och stålarna rinner in till vindmaffian.
Så får ni se hur landet raseras av de som gör vad de kan för att tömma vår lönekonto.
Jag kan inte fatta att invånarna tillåter att EU skall använda Norge och Sverige som deras elbatteri.
Den ström vi producerar i landet skall gå till landets invånare, och inte utomlands till de som betalar bäst!
hur tänker du nu? det går att plocka ut ca 2300 watt på 1 10 amp säkring då du har 3 faser i ditt hus så går det att göra av med över 160kwh per dygn med 10 amp huvudsäkring gissar att det är få villor som ha mindre än 16amp många har 20 och 25.useless skrev:
helt enkelt för att det inte går att byta på dagen. Du är fast under uppsägningstiden.J jocke31 skrev:
M Morgan1 skrev:Ja, nu ser alla, även Stockholmsfolket, "fördelarna" med att rasera naturen för att "rädda" klimatet.
vem har nekats att bygga kärnkraft? finns inget som hindrar nybyggnation av ny kärnkraft inte heller fortsatt drift av befintliga. men ett säkert sätt att se till att permanenta höga energipriser är kärnkraft då den särskilt om det ska byggas ny blir oerhört dyr.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Politikerna/staten stiftar lagar och regler som påverkar hur dyrt det är att bygga och driva kraftverk. Dessa regler har medfört ökade kostnader. Så, även om det inte numera är förbjudet, så är det ju ändå praktiskt taget så att det blir för dyrt pga reglerna som våra politiker beslutat om.B b50gud skrev:
kärnkraft är dyr oavsett vilket land vi pratar om sedan 2014 har vindkraft varit billigast per kwh. men den har andra problem som måste lösas ex att den producerar när det blåser vilket inte alltid är när elen behövs detta finns dock lösningar för som ännu inte är på plats men priserna kommer att stiga mycket när Nortvolt och hybrit startar upp sin verksamhet vilket kommer att innebärai det närmaste ett stopp på lverans av el från norrland söderut då den kommer att förbrukas lokalt. det betyder att ny produktion måste till på bara 5 år i södra sverige, att satsa på kärnkraft funkar men då blir det strömlöst i många år i stockholm malmö göteborg etc. innan ett nytt kärnkraftverk står redo att leverera ström kommer att ta 15-20 år om allt fungerar smärtfritt. finnland har hållit på över 30 år att bygga sitt nya verk ännu är det inte i drift.EddieHansson skrev: